Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda Xedos 9
Mazda Xedos 9
Mazda Xedos 9
Mazda Xedos 9
11 Fotogalerie

Mazda plánuje řadový šestiválec! A to hned dvě varianty

Mazda aktuálně žije inovativními zážehovými motory SkyActiv-X, které v některých režimech využívají vznětového principu k zapálení směsi ve válci. Dle interních dokumentů, které unikly na veřejnost, ale značka připravuje také nový šestiválec.

V 90. letech jste si mohli u Mazdy koupit šestiválec, jenž byl zástupcem takzvané řady K. Existoval v kubaturách 1.8, 2.0 a 2,5 litru v atmosférické verzi, kterou doplňovala 2.3 přeplňovaná mechanicky poháněným kompresorem Lysholm využívající Millerův cyklus spalování. Tato varianta však poháněla výhradně velký model Xedos 9, v USA nazývaný Milenia, v Japonsku Eunos 800. Výroba šestiválce byla ukončena v roce 2002 s výběhem modelu Xedos 9. Na americkém trhu poháněl šestiválec také velké SUV CX-9 a to až do roku 2015. Jednalo se však o motor Ford, nikoliv Mazda.

Oba uvedené agregáty využívaly vidlicovou koncepci, která je pro příčnou zástavbu v karoserii mnohem výhodnější než ta s válci uspořádanými v řadě.

Jenže v rámci budoucích plánů nyní Mazda údajně připravuje nový řadový šestiválec. Ten by měl navíc existovat jednak coby zážehový motor Skyactiv-X, využívající výše zmíněný princip spalování, druhak by měla vzniknout také vznětová verze Skyactiv-D. V tomto případě mluiví materiály o druhé generaci dieselu. V době, kdy automobilky od šestiválcového motoru masivně upouštějí, je to překvapivý krok.

Vzhledem k řadové koncepci se nabízí otázka, jaký model by měl šestiválec pohánět. Součástí interní prezentace je rovněž zmínka o koncepci s podélně uloženým hnacím řetězcem. Když opomeneme pick-up BT50, který se již nenabízí, tak tato koncepce skončila u Mazdy s výjimkou sportovních modelů MX-5 a RX-7 (později RX-8) v 90. letech, kdy byla ukončena výroba vozu Mazda Sentia, což byla řada navazující na někdejší 929. Ta v Evropě ukončila prodeje v roce 1991. To mimo jiné může znamenat, že Mazda v budoucnu uvede na trh větší vůz klasické koncepce. Pod kapotu kompaktní Mazdy 3 či větší šestky se řadový šestiválec zcela jistě nevejde. I když, třeba Volvo takový motor napříč nabízelo léta. Vzpomeňte na velkou S80. Nechme se tak překvapit, co Mazda vlastně chystá.