Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia G-Tec
Pokud kupujete provedení 1.4 TSI (do roku 2018), musíte sundat kryt tlakových nádob a zkontrolovat, zda se do nich nezakousla koroze
Motor G-Tec 1.4 TSI
Nálepku CNG majitelé často sundávají. STK je však pilně kontrolují a je to častá vada.
88 Fotogalerie

Martin Vaculík a ojetá Škoda Octavia G-Tec: Další oběť konfliktu?

Martin Vaculík

Útok Ruska na Ukrajinu 24. února 2022 smazal budoucí perspektivu zemního plynu CNG pro pohon vozidel v Evropě. Je to škoda, neboť motorům palivo svědčilo a pečlivým vývojem se vozy dopracovaly téměř k bezchybné funkci, což je případ i Škody Octavie G-Tec. Její výroba nyní končí. Co bude s ojetinami?

Škoda Octavia třetí generace dostala dokonce dvě evoluce pohonu stlačeným zemním plynem. Nepleťte si jej s rozšířenějším ropným LPG, který vzniká v rafineriích při destilaci ropy. Zemní plyn se těží ze země, když většinou bývá nad ropou. K plnicím stanicím vede potrubím a do auta vám jej pod tlakem až 300 barů musí napěchovat výkonné kompresory. Zatímco LPG nejčastěji pohání původně benzinová, ale individuálně přestavěná vozidla, tak CNG (Compressed Natural Gas) spalují modely vyvinuté samotnými automobilkami. „V tom je jeho zásadní výhoda. Automobilka má podstatně lepší možnosti, jak systém naladit, takže opravdu nejlepší plynová auta jsou ta originální. My zase vedeme v opravách – uzavírací ventil nádrže, za který chce škodovka 10.000 Kč, repasujeme opravnou sadou za polovinu,“ říká Tomáš Hanzl z firmy TC 101 – jeden z nejzkušenějších českých specialistů na LPG i CNG.

Bomby v zadním převisu

Ale zpět k octavii. Verze G-Tec přišla dva roky po základních variantách. Se zavazadelníkem zmenšeným z 610 na 480 litrů a dvojicí ocelových nádrží pod podlahou to nebylo auto bez nedostatků. Naštěstí zmizely hlavně prostory pod podlážkou, které se do celkového objemu započítávají, ale málokdo je využívá. Takže zbývá nevýhoda, že G-Tec nemá rezervní kolo. Zásadní nevýhoda se pak týkala stotřicetikilové hmotnosti ocelových tlakových nádob v zadním převisu. S lehkou benzinovou čtrnáctistovkou v přídi měla octavia trochu móresy Škody 120, když v přímém směru plavala a při rychlých změnách směru jí přes použití lepší víceprvkové nápravy vybočovala záď. Výrobce proto v rozporu s ceníkem vůz pak už vůbec nedodával na základních šestnáctkách, ale jen na větších sedmnáctipalcových kolech s tužšími bočnicemi.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!