Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Alfa Romeo 75 1.8 Turbo • Zdroj: Svět motorů/Marek Pirner
Martin Vaculík a ojetá Alfa Romeo 75: Kult vzniklý z nouze
Většina slavných aut vzniká mimořádným úsilím konstruktérů, designérů i technologů, které pak trh ocení. Alfa Romeo 75 vznikla spíš z nouze, když bylo potřeba něco udělat s nehezkou giuliettou a na skutečně nový model nebyly peníze.
Sedany Giulia ze šedesátých let znáte ze starých italských filmů, kde s nimi karabiniéři honí padouchy rozevlátými smyky. Jimi vlastně začala tradice sportovně laděných limuzín – tedy vlastně normálních aut pro úředníka i živnostníka, s nimiž vás však jízda neobyčejně baví. Byly to dobře udělané sedany s živými motory, ale technicky dost konzervativní – motor vpředu podélně, za ním převodovka, vzadu hnaná náprava, mezi koly šnekové řízení.
A přišla divná věc
V roce 1972 se představil větší model Alfetta s unikátní koncepcí, kterou lidé trochu nesprávně nazývají transaxle. Opravdový transaxle tak, jak jej měly třeba menší modely Porsche (924, 944, 968), má spojku vpředu a motor s převodovkou jsou spojeny pevnou trubkou. Výhodou je, že takový systém znemožní vzájemné pohyby motoru vůči zbytku hnacího řetězce, takzvané reakce při změně tahu. Výsledkem je pak i přesnější řízení vozidla plynem v zatáčkách. Ovšem nevýhodou, a to dost zásadní, je, že synchronizace převodovky musí zvládat brzdit a roztáčet nejen lamelu spojky, ale i dlouhý hnací hřídel pod celým autem. Plynou z toho vyšší ovládací síly řazení, delší krok řadicí páky a rychlejší opotřebení samotných synchronních spojek.
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!