Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW S85
BMW M6
BMW M5
Jaroslav Vážanský ukazuje obrovskou výhodu BMW M5: velmi podrobné statistiky v řídicí jednotce.
69 Fotogalerie

Martin Vaculík a motor BMW S85 v modelech M5 a M6: Jak přežít 8250 otáček

Martin Vaculík

Zatímco starší osmiválcové M5 E39 z let 1998 až 2003 bylo technicky konzervativní, novější řada E60 z období 2005 až 2010 představovala konstrukční veledílo. Jak dnes funguje?

O motoru S85B50 se říká, že vychází z formule 1. Samozřejmě že ze zcela specifické techniky monopostů s pneumatickým ovládáním ventilů a běžících v až 19.000 otáčkách na něm není vůbec nic. Ale počtem deseti válců, otáčkumilovnou charakteristikou, složitou technikou a leckdy i servisními nároky jistou analogii snese.

Odnesou to „lágry“

Objem zůstal mezigeneračně na stejných pěti litrech. Nejvyšší výkon se však zvýšil o 79 kW, tedy postaru 107 koní. Při stejném objemu a bez přeplňování z toho logicky plynou vyšší otáčky. Maximum je k dispozici při 7750 min-1, ale motor je schopný se beze škod přetočit až k 8250 otáčkám, kdy zasáhne omezovač. Z toho plyne asi nejčastější problém: opotřebené pánve ojničních ložisek.

„U každého ojetého kusu doporučím jejich okamžitou preventivní výměnu, než auto poprvé pořádně proženete,“ říká Jaroslav „JaraX“ Vážanský, který se v moravském Žerotíně stará o několik desetiválcových skvostů. „Při výměně ojničních ložisek doporučuji i další prevenci – kontrolu vedení k vysokotlakému vanosu, kontrolu jeho čerpadla a případně výměnu ulámaných trysek na ostřik pístů. Dohromady s olejem a filtry to majitele vyjde asi na 70.000 korun,“ vysvětluje JaraX.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!