Martin Vaculík a motor BMW S85 v modelech M5 a M6: Jak přežít 8250 otáček
Zatímco starší osmiválcové M5 E39 z let 1998 až 2003 bylo technicky konzervativní, novější řada E60 z období 2005 až 2010 představovala konstrukční veledílo. Jak dnes funguje?
O motoru S85B50 se říká, že vychází z formule 1. Samozřejmě že ze zcela specifické techniky monopostů s pneumatickým ovládáním ventilů a běžících v až 19.000 otáčkách na něm není vůbec nic. Ale počtem deseti válců, otáčkumilovnou charakteristikou, složitou technikou a leckdy i servisními nároky jistou analogii snese.
Odnesou to „lágry“
Objem zůstal mezigeneračně na stejných pěti litrech. Nejvyšší výkon se však zvýšil o 79 kW, tedy postaru 107 koní. Při stejném objemu a bez přeplňování z toho logicky plynou vyšší otáčky. Maximum je k dispozici při 7750 min-1, ale motor je schopný se beze škod přetočit až k 8250 otáčkám, kdy zasáhne omezovač. Z toho plyne asi nejčastější problém: opotřebené pánve ojničních ložisek.
„U každého ojetého kusu doporučím jejich okamžitou preventivní výměnu, než auto poprvé pořádně proženete,“ říká Jaroslav „JaraX“ Vážanský, který se v moravském Žerotíně stará o několik desetiválcových skvostů. „Při výměně ojničních ložisek doporučuji i další prevenci – kontrolu vedení k vysokotlakému vanosu, kontrolu jeho čerpadla a případně výměnu ulámaných trysek na ostřik pístů. Dohromady s olejem a filtry to majitele vyjde asi na 70.000 korun,“ vysvětluje JaraX.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!