Malým dodávkám kraluje Toyota, v osobních i v užitkových verzích
Ještě před pěti lety neměla Toyota v malých užitkových vozech žádného zástupce. Nyní jim s přehledem kraluje. V osobních verzích prodává dokonce víc než všichni sourozenci ze Stellantisu dohromady.
Prodej užitkových vozů je poměrně těžká disciplína. Marně se v nich pokoušel prosadit Hyundai, Toyota ale do segmentu napochodovala a uspěla. Nejvíce pak v malých dodávkách, kde pod svou značkou prodává model Stellantisu a daří se jí to mnohem lépe než ostatním.
V osobních verzích malých dodávek se Toyota už v roce 2021 (tedy v prvním roce, kdy byl model Proace City Verso na trhu od ledna do prosince) vyšvihla na třetí pozici za sesterský Citroën Berlingo a Volkswagen Caddy. O rok později už byla jedničkou, v roce 2023 se před ní opět dostal Volkswagen Caddy a loni opět brala zlato. Vozů Proace City Verso prodala o polovinu víc, než udal celý koncern Stellantis technicky totožných vozů dohromady. Na Proace City Verso připadá 2138 registrací, na Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo a Fiat Dobló dohromady 1483 registrací.
Prodeje osobních verzí malých dodávek (2024) | ||
Pořadí | Model | Registrace (vozů) |
1. | Toyota Proace City | 2138 |
2. | Volkswagen Caddy | 1519 |
3. | Citroën Berlingo | 667 |
4. | Peugeot Rifter | 415 |
5. | Renault Kangoo | 371 |
Svou roli ale sehrálo i to, že si Stellantis hlídá emise a vozy této třídy se snaží prodávat pouze jako elektromobily. Jen pokud to situace dovolí, pouští na trh i verze se spalovacími motory. Toyota díky svým prodejům hybridních vozů tento problém nemá a model nabízí trvale i s benzinovými a naftovými motory. Toyota se ale dostala i před Volkswagen Caddy a Renault Kangoo, které omezení nabídky nemají.
V užitkových verzích je pořadí těsnější. Toyota Proace City je jedničkou druhý rok v řadě. Za sebou tak nechává dřívější krále třídy v podobě Fiatu Dobló, Citroënu Berlingo a Volkswagenu Caddy.
Prodeje užitkových verzí malých dodávek (2024) | ||
Pořadí | Model | Registrace (vozů) |
1. | Toyota Proace City | 1051 |
2. | Renault Kangoo | 636 |
3. | Citroën Berlingo | 626 |
4. | Volkswagen Caddy | 450 |
5. | Opel Combo | 379 |
Zatímco v malých dodávkách to Toyotě zjevně jde, u těch větších, které také vznikají ve spolupráci s koncernem Stellantis, má pozici o něco slabší.
S modelem Proace je v osobních verzích třetí za Volkswagenem Transporter a Mercedesem V. V užitkových verzích je pak třetí za Renaultem Trafic a Fordem Transit Custom. I v této kategorii prodává Toyota víc vozů než značky koncernu Stellantis.

U těch největších dodávek, kde je Toyota zastoupena modelem Proace Max, už v podstatě jen paběrkuje. Zde vládnou Renault Master, Ford Transit a Fiat Ducato a Toyota v kategorii prodává s přestačeným Ducatem méně aut než všechny značky koncernu Stellantis.