Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Protivností plynových přestaveb je životnost tlakových nádrží omezená na deset let. Tam, kde jsou uloženy v zavazadelníku, k tomu objektivně není moc důvodů a je to spíš tahání peněz z kapes lidí.
Tam, kde jsou nádrže umístěny pod autem, není povinná výměna po deseti letech žádnou zbytečnou opatrností. Fatálně zrezlé mohou být i podstatně dřív.
Zásadní pokrok ve vývoji plynových pohonů představují elektronicky ovládané a mnohem menší reduktory
Bohužel plnicí pistole nejsou po celé Evropě jednotné. Kdo by ji chtěl projet celou, bude potřebovat až pět těchto redukcí.
54 Fotogalerie

LPG pro moderní vozy: Má plyn budoucnost?

Martin Vaculík

Zlepšovat ovzduší ve městech a snižovat emisní stopu mohou nejen západoevropští boháči v elektromobilech. Své zásluhy v tomto boji paradoxně má i normální český pantáta, který už před třiceti lety přestavěl svou škodovku na LPG. Hodí se ale tento pohon i pro moderní auta?

Pohon LPG si léta v Čechách žije svým životem stranou zájmu motoristických časopisů, fandů, úřadů i vlád. Za komunistů byl dokonce zakázaný, přesto už tehdy na něj lidé jezdili. Ušetřili tak i přes polovinu nákladů na palivo, což téměř platí dodnes.

Levnější než elektromobil

Když se podíváte na tabulku Cena za energii (níže v textu), uvidíte, že LPG má stále nejlepší poměr ceny a obsažené energie. Po dosazení aktuálních cen vyjde, že benzin (37,70 Kč/l) vám za sto korun poskytne 84,88 MJ energie, kdežto LPG 153,33 MJ. V poměru korun a energetického obsahu LPG válcuje i samotnou elektrickou energii, kdy pokud máte štěstí na výhodný domácí tarif a včetně distribuční sazby se s jednou kilowatthodinou vejdete do pěti korun, stejně za stokorunu získáte jen 72 MJ energie, dvakrát méně než prostřednictvím LPG.

Pokud tak nejlevnější cestování (0,85 Kč/km při spotřebě 17 kWh/100 km) přináší doma nabíjený elektromobil, není to tím, že by nám elektrárny poskytovaly energii levněji než rafinérie. Je to vysokou účinností elektrického motoru a schopností elektromobilu uschovat si energii z brzdění – což mají jinak jen ty spalovací vozy vybavené nějakým stupněm hybridizace a ani ty nejlepší to nedělají tak dobře jako auta čistě elektrická.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!