Lexus pozvolna mění výraznou masku, podle zákazníků vypadala jako Darth Vader
Poslední dvě novinky značky Lexus ukázaly odlišný přístup k designu masky,což by měla být částečně i reakce na kritiku ze strany zákazníků.
Lexus s uvedením nových modelů RX a RZ představil nový designový přístup, který přenáší vřetenovitý styl masky na celou karoserii. Samotná maska přitom dostala citelně umírněnější tvary, které zřejmě reagují i na průzkumy trhů. Zejména těch zámořských.
Koichi Suga, globální designový šéf značky Lexus, totiž v rozhovoru pro Automotive News prozradil, že podle průzkumu amerického trhu byla právě obří vřetenovitá maska místem, které zákazníky spíš odrazovalo. Automobilka proto musela přijít s novým, vyváženějším stylem.

„Mnoho lidí uvádělo, že vypadá jako Darth Vader,“ citují zahraniční kolegové slova designového šéfa značky Lexus. Někteří další zákazníci pak měli výraznou mřížku chladiče přirovnávat dokonce k holicímu strojku, případně k monstru ze slavné filmové série Predátor.
Právě elektrifikace přitom značce přinesla zajímavou možnost výrazněji pracovat s maskou chladiče, neboť elektromobily nepotřebují dostávat pod kapotu tolik chladného vzduchu, který zde slouží nanejvýš k chlazení namáhaných komponent.
„Chceme zachovat samotný tvar vřetena. Ale vřeteno bylo vždy založeno na funkčnosti toho, co se děje pod kapotou,“ citují kolegové z Automotive News designového šéfa značky.
Připomeňme, že výraznou vřetenovitou masku chladiče nabídl jako první model Lexus CT. Během následujících let se pak tvary masky přiostřovaly a maska působila ještě výrazněji, což bylo dobře patrné i na předchozí generaci modelu RX.
U nejnovější generace Lexusu RX, jejíž představení proběhlo před pár týdny, už ale maska chladiče působí usedleji a přišla o svou horní část, kterou už tvoří pouze naznačená mřížka v uzavřeném lakovaném panelu. Samotný design vřetene se však nově přenesl i do samotné karoserie, což je patrné zejména na bocích.
Čistě elektrický Lexus RZ pak sice připomíná výraznou vřetenovitou masku lakováním, skutečně funkční však zůstala pouze malá spodní část v předním nárazníku, kterou proudí chladný vzduch do motorového prostoru.
Zajímavé pak bude sledovat, jak se ikonická maska promění s dalšími očekávanými vozy, zejména těmi elektrickými. U již představených konceptů značky Lexus je totiž patrné, že maska chladiče přestává být středobodem designu přídě a její tvary působí výrazně usedleji.