Lexus LS 400 měl být postrachem luxusních sedanů. Založil svou značku, vzniklo přes 450 prototypů
V osmdesátých letech se Japonci rozhodli, že otřesou úspěchem evropských luxusních sedanů v USA. Jejich hlavní zbraní byl zbrusu nový Lexus LS 400.
Je leden 1989 a na mezinárodním autosalonu v Detroitu se slavnostně představuje nový luxusní sedan, který v tu chvíli pokládá základy celé v budoucnu úspěšné značky. Významnou novinkou je limuzína Lexus LS 400, zakládající stejnojmennou značku Lexus, jakožto luxusní divizi Toyoty. Japonci se inspirovali velkými odbytem německých prémiových aut na severoamerickém trhu a vyrazili do nekompromisního konkurenčního boje.
Lexus LS 400 byl jednou z nejlepších luxusních limuzín své doby. Začal vznikat už v roce 1983 s krycím interním pojmenování F1, znamenajícím „Flagship“ (vlajková loď) a „No.1“, a Japonci se se svou typickou pečlivostí věnovali snad každičkému detailu. Hlavní inženýr Ichiro Suzuki odmítl využití již existujících architektur a komponentů automobilky a raději pracoval na úplně nové koncepci, aby překonal konkurenční americké a evropské vlajkové sedany v komfortu i dynamice.
Do vývoje prvního lexusu se zapojilo 60 zkušených konstruktérů s 1400 inženýry ve 24 týmech. Spolupracovali s 2300 techniky a 200 pomocnými pracovníky, aby postavili přibližně 450 prototypů vozu a 900 prototypů motoru. Během testování s nimi pak najezdili až 2,7 milionu kilometrů na celém světě, od zasněžených silnic v Evropě přes arabské pouště až po americké dálnice.
Téměř pětimetrový Lexus LS 400 vyrazil na silnice s kultovním atmosférickým vidlicovým osmiválcem 1UZ-FE s čtyřlitrovým zdvihovým objemem, maximálním výkonem 180 kW (245 koní) a točivým momentem až 350 newtonmetrů. Lexus přitáhl pozornost k jeho sametovému chodu slavnou reklamou s pyramidou sklenic na kapotě při jízdě na válcích. Standardem byla čtyřstupňová automatická převodovka, nezávislé zavěšení všech kol a volitelný pasivní vzduchový podvozek.
Lexus LS 400 akceleroval z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a vyvinul maximální rychlosti 250 km/h. Zásadní pro automobilku však bylo, že s hlučností 58 dB při 100 km/h byl v kabině tišší než jeho hlavní konkurenti – BMW 735i (E32) a Mercedes-Benz 420 SE (W126). V evropských testech se dokonce zjistilo, že při 200 km/h byl lexus se 74 dB tišší než konkurenční bavorák při 150 km/h.
Historicky první lexus se vyráběl v letech 1990 až 1994, přičemž v roce 1992 se představil s evolučním faceliftem zakládajícím na zpětné vazbě od zákazníků. Novinkami byly třeba větší brzdy, přepracované nastavení podvozku, decentní stylingové změny i standardní airbag pro spolujezdce – model LS 400 byl prvním produkčním vozem Toyoty s touto výbavou. Celkem se vyrobilo přes 165 tisíc kusů.
