Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lexus LS 400 (Severní Amerika) (1989–1994)
Lexus LS 400 (Severní Amerika) (1989–1994)
Lexus LS 400 (Severní Amerika) (1989–1994)
Lexus LS 400 (Severní Amerika) (1989–1994)
55 Fotogalerie

Lexus LS 400 měl být postrachem luxusních sedanů. Založil svou značku, vzniklo přes 450 prototypů

Lukáš Volšický

V osmdesátých letech se Japonci rozhodli, že otřesou úspěchem evropských luxusních sedanů v USA. Jejich hlavní zbraní byl zbrusu nový Lexus LS 400.

Je leden 1989 a na mezinárodním autosalonu v Detroitu se slavnostně představuje nový luxusní sedan, který v tu chvíli pokládá základy celé v budoucnu úspěšné značky. Významnou novinkou je limuzína Lexus LS 400, zakládající stejnojmennou značku Lexus, jakožto luxusní divizi Toyoty. Japonci se inspirovali velkými odbytem německých prémiových aut na severoamerickém trhu a vyrazili do nekompromisního konkurenčního boje.

Lexus LS 400 byl jednou z nejlepších luxusních limuzín své doby. Začal vznikat už v roce 1983 s krycím interním pojmenování F1, znamenajícím „Flagship“ (vlajková loď) a „No.1“, a Japonci se se svou typickou pečlivostí věnovali snad každičkému detailu. Hlavní inženýr Ichiro Suzuki odmítl využití již existujících architektur a komponentů automobilky a raději pracoval na úplně nové koncepci, aby překonal konkurenční americké a evropské vlajkové sedany v komfortu i dynamice.

Do vývoje prvního lexusu se zapojilo 60 zkušených konstruktérů s 1400 inženýry ve 24 týmech. Spolupracovali s 2300 techniky a 200 pomocnými pracovníky, aby postavili přibližně 450 prototypů vozu a 900 prototypů motoru. Během testování s nimi pak najezdili až 2,7 milionu kilometrů na celém světě, od zasněžených silnic v Evropě přes arabské pouště až po americké dálnice.

Téměř pětimetrový Lexus LS 400 vyrazil na silnice s kultovním atmosférickým vidlicovým osmiválcem 1UZ-FE s čtyřlitrovým zdvihovým objemem, maximálním výkonem 180 kW (245 koní) a točivým momentem až 350 newtonmetrů. Lexus přitáhl pozornost k jeho sametovému chodu slavnou reklamou s pyramidou sklenic na kapotě při jízdě na válcích. Standardem byla čtyřstupňová automatická převodovka, nezávislé zavěšení všech kol a volitelný pasivní vzduchový podvozek.

Lexus LS 400 akceleroval z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a vyvinul maximální rychlosti 250 km/h. Zásadní pro automobilku však bylo, že s hlučností 58 dB při 100 km/h byl v kabině tišší než jeho hlavní konkurenti – BMW 735i (E32) a Mercedes-Benz 420 SE (W126). V evropských testech se dokonce zjistilo, že při 200 km/h byl lexus se 74 dB tišší než konkurenční bavorák při 150 km/h.

Historicky první lexus se vyráběl v letech 1990 až 1994, přičemž v roce 1992 se představil s evolučním faceliftem zakládajícím na zpětné vazbě od zákazníků. Novinkami byly třeba větší brzdy, přepracované nastavení podvozku, decentní stylingové změny i standardní airbag pro spolujezdce – model LS 400 byl prvním produkčním vozem Toyoty s touto výbavou. Celkem se vyrobilo přes 165 tisíc kusů.

Video placeholder
Lexus LS 400 • The One Club for Creativity/YouTube