Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autobazar
48 Fotogalerie

Letos kupujeme ojetiny nejdráž za poslední roky. Navíc zestárly

Ondřej Šámal

S koncem roku pomalu začínáme bilancovat, byť definitivní čísla se dozvíme až za několik týdnů. První náznaky už ale známe. Třeba v podobě statistik na trhu s ojetinami, které meziročně podražily. A také zestárly.

Podle dat společnosti Aures Holdings, jež provozuje síť bazarů AAA Auto, se letos v české nabídce ojetých vozů objevilo přes 808 tisíc aut. To představuje meziroční nárůst o devět tisíc kusů. V sousedním Slovensku je monitorovaný trh menší (okolo 415.700 vozů), v téměř čtyřikrát větším Polsku bude letos nabízeno zhruba 1.920.800 ojetin. Zhruba 8,5 % z tohoto počtu u nás a na Slovensku tvoří zánovní automobily, na sever od nás podíl dosahuje šesti procent.

Jestliže v Česku mediánová cena starších vozů dosahuje 199 tisíc korun, na Slovensku to je 208.300 Kč (8490 eur) a v Polsku 168 tisíc korun neboli 29.700 zlotých. Během sledovaného devítiletého období se u nás jedná o 66procentní nárůst, na Slovensku ojetiny v průměru zdražily o šedesát procent. A v Polsku dokonce o masivních 134 %. Nabízené vozy také od roku 2015 zestárly: v Česku na 11,2 let, na Slovensku na 10,5 roku a v Polsku na 12,8 roku.

Mezi ojetými vozy Češi letos nejčastěji narazí na diesely s 55procentním zastoupením. Benziny mají podíl 40 %. Elektromobily a hybridy zatím tvoří pouze 2,3 %, zažívají však silný nástup. Jestliže před osmi lety bylo u nás za celý rok nabízeno pouze 175 čistě bezemisních ojetin a necelých pět stovek hybridů, za rok 2023 si elektromobily připíšou okolo 5,5 tisíc nabídek a hybridy téměř deset tisíc inzerátů.

Video placeholder
Test BMW i3 elektromobil auto.cz • auto.cz

Největší zastoupení mezi elektrickými ojetinami má Škoda Enyaq následovaná BMW i3 a Modelem 3 od Tesly, která na Slovensku obsadila první místo. Na dalších dvou příčkách jsou Nissan Leaf a BMW i3. V Polsku nejčastěji narazíte na Nissan Leaf, BMW i3 a Teslu 3.