Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
TVR Griffith
TVR Griffith
TVR Griffith
TVR Griffith
32 Fotogalerie

Legendární drsňák je zpět! Přivítejte nové TVR Griffith, osmiválcový sporťák s 500 koňmi

Po několika upoutávkách je tu nové TVR konečně v celé své kráse. Nové kupé pohání pětilitrový osmiválec. Atmosférický!

Značka TVR v českém prostředí tolik známá není, na domácím britském trhu ale patří mezi legendy. Proslavila se nejen interiéry páchnoucími lepidly (jak tvrdil Jeremy Clarkson), ale hlavně drsnými automobily pro pravověrné řidiče. Po finančních trablech se TVR po letech vrací na scénu a oficiálně představuje očekávaný sporťák se staronovým označením Griffith.

„Bezesporu to je TVR, britský muscle car, který je úžasný a brutální, stejně jako charismatický a rafinovaný,“ říká o novince šéf oživeného TVR Les Edgar s tím, že proti minulým dílům značky je však Griffith sofistikovanější, komfortnější, praktičtější a spolehlivější.

Po sérii upoutávek byl automobil odhalen v celé své kráse. Tedy kráse, po vzoru jiných TVR to úplný krasavec není, spíše drsný boxer cenící zuby. To neplatí jen pro příď s velkým chladicím otvorem, ale také pro záď s nepřehlédnutelným difusorem a přítlačným spoilerem. Na boku pak zaujme za předními podběhy vyvedený výfukový systém.

To nejdůležitější se ale ukrývá v útrobách. Pod dlouhou kapotou pracuje pětilitrový osmiválec, který si uchoval atmosférické plnění, což je v dnešní době i u sporťáků stále méně časté řešení. Tradicionalistická je i převodovka, jedná se o šestistupňový manuál (Tremec Magnum XL), který sílu agregátu posílá výhradně na zadní kola.

Motor je původem od Fordu (z Mustangu), pro potřeby TVR byl však vyladěn slavnou firmou Cosworth. Poskytuje 500 koní (368 kW), což znamená zrychlení z 0-100 km/h kolem čtyř sekund a maximální rychlost přesahující hodnotu 320 km/h. O zastavení z této rychlosti se pak starají 370mm ventilovanými kotouči vpředu a 350mm vzadu.

TVR Griffith je 4.314 mm dlouhým, 1.850 mm širokým a 1.239 mm širokým vozem, což z něj ve srovnání s potenciální konkurencí dělá spíše menší auto. Vždyť takové Porsche 911 je o významných 185 mm delší.

Základem auta je unikátní konstrukce iStream vymyšlená Gordonem Murrayem, jedním z autorů McLarenu F1. Lehká kombinace karbonových prvků v ocelovém rámu a karbonové karoserie znamená, že auto váží jen 1.250 kilogramů. Hmotnost je přitom rozložena v poměru 50:50 mezi obě nápravy.

Griffith chce nabídnout hlavně radost, na kterou byl podle tvůrců kladen větší důraz než na co nejrychlejší čas na kolo. Spíše než na chytrou elektroniku tak sází na chytré inženýrství, jak říkají sami autoři. Samotné jméno odkazuje na dříve vyráběné modely s tímto označením.

V plánu je zatím 500kusová série, která už je z větší části rezervovaná fanoušky značky ze skupiny TVR 500, což pomohlo financování projektu. Přestože vedení TVR tvrdí, že Griffith je už dokončený a plně pojízdný, první zákazníci se auta dočkají až v roce 2019. Ceny startují na částce 90.000 liber. O výrobu se pak postará továrna Rassau Industrial Estate ve Walesu, která by postupně mohla produkovat až zhruba 2.000 aut ročně.