Legendární Dino slaví 55 let. Bylo nejprodávanějším modelem Ferrari
Šestiválcové Dino 246 GTB a GTS se v šedesátých a sedmdesátých letech stalo nejprodávanějším vozem továrny Ferrari. Předtím mu však předcházela slabší verze.
Italská továrna Ferrari v létě 2021 dosáhla zajímavého milníku. Moderní plug-in hybridní supersport 296 GTB se stal vůbec prvním modelem značky se šestiválcovým motorem. Fanoušci rychlých aut se tehdy ozvali, že v minulosti přece vyráběla šestiválcové modely Dino 206 a 246, ale ty nikdy oficiálně nenesly jméno automobilky Ferrari. Zakladatel Enzo Ferrari totiž v šedesátých letech říkal, že jediná opravdová ferrari mají mít tradiční dvanáctiválec.
Dnes už legendární berlinetty a roadstery Dino 206 a 246 se sice vyráběly v Maranellu, ale Enzo Ferrari je pojmenovala po svém tragicky zesnulém synovi Alfredu „Dinu“ Ferrari, který během svého relativně krátkého života pracoval na vývoji vidlicových šestiválců pro závodní aktivity Ferrari. V silničních modelech se šestiválec poprvé objevil s modelem Dino 206 GT, dostupným výhradně s karoserií typu kupé.
Dino 206 GT se vyrábělo v letech 1967 až 1969 a automobilka vyrobila pouze 152 kusů. Srdcem všech vozů byl atmosférický dvoulitrový zážehový vidlicový šestiválec Dino s úhlem rozevření válců 65 stupňů a pětistupňovou manuální převodovkou. Hliníková berlinetta vážila pouhých 900 kilogramů a měla maximální výkon 132 kW (180 koní) při 8000 otáčkách za minutu.
Tenhle šestiválcový model se navíc stal prvním v historii Ferrari, který měl elektronické zapalování. Šestiválec se třemi dvoukomorovými karburátory Weber v Maranellu vybavili systémem kapacitního zapalování Dinoplex C vyvinutým ve spolupráci s Magneti Marelli. Majitelé šestiválcového ferrari však toužili po vyšším výkonu a automobilka se rozhodla vyslyšet jejich volání.
Už v roce 1969 uvedla výrazně vylepšenou verzi 246, jež byla dostupná jako berlinetta GT a roadster GTS. Hlavní novinkou byl větší 2,4litrový šestiválec s nejvyšším výkonem 143 kW (195 koní) při 7600 otáčkách za minutu. Nová evoluce však byla o až 200 kilogramů těžší než původní verze 206, protože se ve Ferrari rozhodli ušetřit výrobní náklady a karoserii vyráběli z oceli místo hliníku. Současně vozu prodloužili rozvor náprav o 53 milimetrů.
Dino 246 GTB a GTS se záhy stalo prvním ferrari vyráběným ve velkých počtech. Díky elegantnímu designu od Pininfariny i silnějšímu šestiválcovému motoru se jej vyrobilo 3569 kusů – 2295 kupé GT a 1274 roadsterů GTS. Vyrábělo se do roku 1964. Motor tohoto modelu se navíc stal srdcem legendárního rallye soutěžního vozu Lancia Stratos, ale to už je jiný příběh.