Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ferrari Dino 206 GT Prototipo (1967)
Ferrari Dino 206 GT Prototipo (1967)
Ferrari Dino 206 GT Prototipo (1967)
Ferrari Dino 206 GT Prototipo (1967)
98 Fotogalerie

Legendární Dino slaví 55 let. Bylo nejprodávanějším modelem Ferrari

Lukáš Volšický

Šestiválcové Dino 246 GTB a GTS se v šedesátých a sedmdesátých letech stalo nejprodávanějším vozem továrny Ferrari. Předtím mu však předcházela slabší verze.

Italská továrna Ferrari v létě 2021 dosáhla zajímavého milníku. Moderní plug-in hybridní supersport 296 GTB se stal vůbec prvním modelem značky se šestiválcovým motorem. Fanoušci rychlých aut se tehdy ozvali, že v minulosti přece vyráběla šestiválcové modely Dino 206 a 246, ale ty nikdy oficiálně nenesly jméno automobilky Ferrari. Zakladatel Enzo Ferrari totiž v šedesátých letech říkal, že jediná opravdová ferrari mají mít tradiční dvanáctiválec.

Dnes už legendární berlinetty a roadstery Dino 206 a 246 se sice vyráběly v Maranellu, ale Enzo Ferrari je pojmenovala po svém tragicky zesnulém synovi Alfredu „Dinu“ Ferrari, který během svého relativně krátkého života pracoval na vývoji vidlicových šestiválců pro závodní aktivity Ferrari. V silničních modelech se šestiválec poprvé objevil s modelem Dino 206 GT, dostupným výhradně s karoserií typu kupé.

Dino 206 GT se vyrábělo v letech 1967 až 1969 a automobilka vyrobila pouze 152 kusů. Srdcem všech vozů byl atmosférický dvoulitrový zážehový vidlicový šestiválec Dino s úhlem rozevření válců 65 stupňů a pětistupňovou manuální převodovkou. Hliníková berlinetta vážila pouhých 900 kilogramů a měla maximální výkon 132 kW (180 koní) při 8000 otáčkách za minutu.

Tenhle šestiválcový model se navíc stal prvním v historii Ferrari, který měl elektronické zapalování. Šestiválec se třemi dvoukomorovými karburátory Weber v Maranellu vybavili systémem kapacitního zapalování Dinoplex C vyvinutým ve spolupráci s Magneti Marelli. Majitelé šestiválcového ferrari však toužili po vyšším výkonu a automobilka se rozhodla vyslyšet jejich volání.

Už v roce 1969 uvedla výrazně vylepšenou verzi 246, jež byla dostupná jako berlinetta GT a roadster GTS. Hlavní novinkou byl větší 2,4litrový šestiválec s nejvyšším výkonem 143 kW (195 koní) při 7600 otáčkách za minutu. Nová evoluce však byla o až 200 kilogramů těžší než původní verze 206, protože se ve Ferrari rozhodli ušetřit výrobní náklady a karoserii vyráběli z oceli místo hliníku. Současně vozu prodloužili rozvor náprav o 53 milimetrů.

Dino 246 GTB a GTS se záhy stalo prvním ferrari vyráběným ve velkých počtech. Díky elegantnímu designu od Pininfariny i silnějšímu šestiválcovému motoru se jej vyrobilo 3569 kusů – 2295 kupé GT a 1274 roadsterů GTS. Vyrábělo se do roku 1964. Motor tohoto modelu se navíc stal srdcem legendárního rallye soutěžního vozu Lancia Stratos, ale to už je jiný příběh.