Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lancia Prisma Diesel
Lancia Prisma Diesel
Útulný interiér nepostrádá šarm ani luxusní materiály, ovládání auta je ukázkově snadné. Nejen díky skvělému rozmístění prvků, ale i zásluhou dokonalého výhledu do všech stran.
Lancia Prisma Diesel
36 Fotogalerie

Lancia Prisma Diesel: Ředitelský komfort za pět litrů nafty

Lukáš Prejzek

Když klasiku, tak sedan. Když sedan, tak výjimečnou značku. Pamatujete si ještě na Lancii Prisma? Sice se k nám nikdy nedovážela, ale díky italským kriminálkám ji obdivoval každý školák.

Ještě před dvaceti lety patřilo k bontonu každé lepší automobilky nabízet v nižší střední třídě bohatou paletu karoserií: nad tří- a pětidveřovým hatchbackem, kombi a kabrioletem zaujímal královskou pozici sedan. Čtyřdveřová limuzína s odděleným zavazadlovým prostorem vnášela i do lidového segmentu reprezentativní vzhled.

Nemohla tak chybět ani v repertoáru prestižní značky Lancia, jež se v minulosti proslavila takovými finesami, jako byla kombinace přeplňování turbodmychadlem a kompresorem nebo později unikátní zástavba třílitrového motoru Ferrari V8 do sedanu Thema 8.32. Italové téma kompaktního sedanu pro 80. léta nikterak nepodcenili, prismu vybavili podvozkovým základem veleúspěšného hatchbacku Delta. Spolu s jeho novou verzí GT, osazenou zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW, se nejmenší limuzína poprvé odhalila světu na ženevském autosalonu v březnu 1983. Tehdy už přitom byly deltě čtyři roky. Mistr Giorgetto Giugiaro však dokázal i na základech okoukaného hatchbacku vytvořit šmrncovní sedan, jímž vedle bohatších rodin nepohrdli ani příslušníci mafie či regionální politici.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!