Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lancia Rally 037
Lancia Rally 037
Lancia Rally 037
Legendární Lancia 037 Evo patřila k legendární skupině B, která byla v roce 1986 zakázána
48 Fotogalerie

Lancia připomíná úspěch zadokolky Rally 037, před 40 lety porazila moderní čtyřkolky

Od vítězství Lancie Rally 037 v roce 1983 se nestalo, aby šampionát WRC ovládl vůz s pohonem jedné nápravy. Lancia tehdy dokázala porazit ikonickou Audi Quattro.

Když Audi v roce 1982 vyhrála světový rallye šampionát se čtyřkolkou Quattro, byl to pro svět WRC zlomový okamžik. Každému bylo jasné, že vozy s pohonem všech kol mají na nezpevněných tratích obrovskou výhodu, takže jim patří budoucnost. Lancia však v roce 1983 postavila proti ikonické Audi s pohonem všech kol svou zadokolku Rally 037 s motorem uprostřed. A postarala se o malý zázrak.

Video placeholder
Rallye Portugal 1983 Group B, Walter Röhrl, Lancia Rally 037 • Barry Price

Mrštný vůz, který neměl problém vytrestat nadupané těžké čtyřkolky na suchých tratích, překvapivě zvládl excelovat i za zhoršených podmínek, na čemž měl velké zásluhy především tým. Například před Rally Monte Carlo si tým objednal několik tun soli, kterou rozpustil led na silnicích.

Lancia tak mohla vyrazit na trať na závodních pneumatikách, zatímco konkurence vyrazila na zimních pneumatikách. Tým získal obrovský náskok, díky kterému pak mohl uprostřed jedné z tratí zastavit a vůz přezout na speciálně vyvinuté pneumatiky s hřeby, aby pokořil závěrečný zledovatělý úsek trati.

Díky spolehlivé technice i chytrým kličkám vedení týmu, který se dokázal bravurně pohybovat v šedých zónách pravidel, se Lancii podařilo zvítězit i v dalších závodech, kde italské značce nikdo nedával velké šance. Lancia však měla i skvělé jezdce, kteří dokázali z vozu vytěžit naprosté maximum.

To se ukázalo právě 7. října 1983, kdy značka Lancia zvítězila na Sanremo Rally a zajistila si tak pátý Pohár konstruktérů ještě dva závody před koncem celého šampionátu. Vítězství na domácí půdě si navíc značka zpestřila obsazením čtyř z prvních pěti míst. S vozy Lancia Rally 037 tehdy jeli jezdci Markku Alén, Walter Röhrl, Attilio Bettega a Miki Biasion. Německý jezdec Walter Röhl, který do sezóny nastupoval s plánem se některých závodů nezúčastnit, navíc skončil druhý mezi jezdci.

Lancia označuje historii modelu Rally 037 za jednu z nejlepších v historii italského motorsportu. V pozdějších šampionátech už sice Lancia 037 nedosáhla takových úspěchů, přesto se nesmazatelně zapsala do historie. Od roku 1983 už se totiž nestalo, že by ve světě WRC dokázalo auto s pohonem jedné nápravy porazit vozy s pohonem všech kol.

Není tak divu, že je Lancia Rally 037 současně považována za jedno z nejúchvatnějších rallye závodních aut v historii. Připomeňme, že závodní vůz byl osazen 2,0litrovým kompresorem přeplňovaným čtyřválcem, který nabízel nejvyšší výkon 190 až 209 kW a točivý moment 299 Nm, a spojen byl s pětistupňovou převodovkou. Lehká karoserie přitom vážila pouze 960 kilogramů.

Osobní model měl premiéru v roce 1982, během devětapadesátého autosalonu v Turíně, a celkem bylo vyrobeno 200 kusů, jak žádala pravidla pro homologaci ve skupině B. Závodní speciál měl premiéru během Rally Costa Smeralda v roce 1982, oba nasazené vozy však tehdy nedojely kvůli technickým problémům.