Kozak, Spartan nebo Novator: Ukrajinská armádní SUV, o kterých jste nejspíš neslyšeli
Když se řekne armádní SUV, většina lidí si vybaví americký HMMWV. Doba ale výrazně pokročila - a to ve všech koutech světa.
Dokonce i legendární humvee tak nyní v americké armádě nahrazují vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) od společnosti Oshkosh, která jsou lépe uzpůsobena moderním bojištím. Nabízejí tedy vyšší ochranu posádky, prostornost, výkon i patřičnou výzbroj.
Ve spojitosti s českou armádou se v poslední době často mluvilo o nových pick-upech Toyota Hilux, kterými armáda nahrazuje letité Land Rovery a ještě starší UAZy. Nové Hiluxy jsou ovšem týlová vozidla, zatímco do bojových podmínek má armáda lehké obrněné vozy, zejména pak Iveco LMV.
Podobných lehkých obrněnců najdeme v celém světě nespočet a v nedávném článku o technice ukořistěné ukrajinskou armádou jsme zmiňovali například ruský GAZ Tiger. Také ukrajinská armáda však disponuje několika lehkými obrněnci z vlastního vývoje, jejichž jména jste zřejmě dosud neslyšeli.
Jedno z nejstarších a nejpočetnějších vozidel se jmenuje Kozak a za jeho výrobou stojí ukrajinská společnost Practika. Vývoj vozu probíhal mezi lety 2008 až 2009 a výroba běží od roku 2014. Ukrajinská armáda by měla v současnosti disponovat několika stovkami kusů tohoto vozidla, které bylo přiděleno k různým útvarům armády. Pod jedním názvem se přitom ukrývá několik modelů, které mají odlišné určení, specifika a navíc i odlišné technické základy.
Například Kozak-1 je klasickým lehkým obrněným vozidlem, postaveným na platformě Iveco Daily s pohonem 4x4. Kozak-2 už je víceúčelovým vozem s vyšší nosností a ochranou na úrovni vozidel MRAP. Jeho základem je podvozek Iveco Eurocargo 4x4. Kozak-5 je pak vozidlem určeným pro speciální operace policie i armády, jehož základem je platforma Fordu F550 s 6,7litrovým motorem.
Dalším ukrajinským strojem je model Novator, který je vlastně pořád docela novinkou. Jeho premiéra totiž proběhla v roce 2017 a výroba běží od roku 2019. Za návrhem vozu stojí ukrajinská společnost Ukrainian Armor.

Základem Novatoru, který měl být původně určen pro delší patroly ve městě i náročném terénu, je platforma Fordu F550, od kterého si vůz vypůjčil také 6,7litrový PowerStroke V8 turbo-diesel. Maximální rychlost vozu by měla být až 140 km/h, zatímco dojezd by se měl pohybovat od 500 km v těžkém terénu až po 1.100 km na dálnicích.
Pancéřování vozu by mělo odolat náboji ráže 7,62 z pušky SVD Dragunov (již od vzdálenosti 10 metrů), nebo výbuchu dvou ručních granátů RGD-5. Speciální pneumatiky by pak i po ztrátě tlaku měly zvládnout ujet až 50 km v těžkém terénu.
Naopak k obraně vojákům slouží pět portů pro střelbu zbraněmi z kabiny. Na voze navíc může být instalován bojový modul s 12,7mm těžkým kulometem. Na některých snímcích se však Novator objevuje osazený také protitankovými řízenými střelami. Podobně jako jiná armádní vozidla tak může být Novator upraven konkrétním potřebám nasazení.
Dalším zajímavým obrněncem ve službách ukrajinské armády je KrAZ Spartan, tentokrát už se ale nebavíme o moc lehkém obrněnci, který navíc ani nepochází zcela z Ukrajiny. Ačkoliv je Spartan produktem tradiční ukrajinské automobilky KrAZ, ve skutečnosti se jedná o licenční výrobu původně kanadského STREIT Group Spartan.
Základem vozu je i tentokrát šasi Ford F550 s 6,7litrovým motorem V8 pod kapotou, na kterém je usazena pancéřovaná kabina vozu, schopná odolat výbuchu min i granátů. Spartan má ve vlastnictví několik států a své využití nachází jak u armády, tak u policie.
Jak už bylo zmíněno, pancéřovaná kabina by měla odolat výbuchu miny nebo dvou vysoce explozivních tříštivých granátů. Ze všech úhlů by pak karoserie měla odolat nábojům ráže 7,62x51 NATO, které využívají útočné i odstřelovací pušky nebo kulomety.
K vlastní obraně až šestičlenné posádky slouží boční střílny, nebo střešní poklop, ke kterému může být připevněna otočná věž s kulometem. Na některých vozech však byla umístěna i dálkově ovládaná bojová věž, která kombinuje kulomet a ukrajinské protitankové řízené střely Corsar. Společnost KrAZ navíc vyrábí i obrněnou verzi svého nákladního vozu KrAZ-5233 s protiminovou ochranou, která dostala úsměvnou přezdívku Shrek.
Speciální jednotky, ať už policejní nebo armádní, by měly mít k dispozici také vozidlo Dozor-B, které bylo vyvíjeno mezi lety 2004 – 2009 a vyráběno mezi lety 2013 až 2016. Vůz se také vyráběl ve verzi bez pancéřování (Dozor-A) a v Polsku vyráběná verze dostala jméno Oncilla. Paradoxem přitom je, že se ukrajinská vláda v roce 2019 rozhodla přikoupit právě v Polsku vyráběné verze Oncilla.
Za vývojem vozu přitom stáli Ukrajinci a jeho výroba probíhala v závodech Malyshev a Lviv Tank Repair Plant. Vůz byl původně koncipován pro průzkumné mise, patroly, mírové mise a také pro nasazení u speciálních jednotek. Pod kapotou byl původně čtyřválcový dieselový motor Deutz, nicméně polská verze vsadila na motory Iveco.
Ochranu posádky by mělo zajistit pancéřování, které má odolat i průbojným střelám ráže 7,62 mm. Podvozek je cylindricky tvarován, aby lépe odolal výbuchu min nebo nástražných systémů. Karoserii by navíc mělo být možné doplnit o další vrstvy ochrany, která zajistí lepší ochranu před střelami i výbušninami. Hlavní výzbroj pak tvoří dálkově ovládaný (původně protiletadlový) těžký kulomet NSVT ráže 12,7 mm. Na bocích zadní korby jsou pak opět vidět střílny.
Malou perličkou na závěr pak mohou být vozy Bogdan 2351, kterými ukrajinská armáda nahradila letitá sovětská vozidla UAZ. Také ukrajinská armáda, podobně jako česká, vsadila na vozy typu pick-up, ovšem zajímavý je jejich původ. Zatímco Toyotu Hilux netřeba dlouze představovat, vozy Bogdan mají zajímavý původ.
Původně se totiž jedná o čínské civilní pick-upy Great Wall Wingle 5, které ovšem licenčně vyrábí ukrajinská společnost Bogdan Corporation, dodávající armádě i nákladní vozy a další techniku. Bogdan 2351 je klasickým víceúčelovým pick-upem s otevřenou korbou, Bogdan 2251 je pak sanitním vozem se speciální nástavbou. Kromě toho ale společnost Bogdan vyrábí také osobní vozy, náklaďáky, autobusy, trolejbusy a další techniku. Většina produkce je ovšem licenční.