Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Porsche Mission R
Porsche Mission R
Porsche Mission R
Porsche Mission R
58 Fotogalerie

Koncept elektrického závoďáku Porsche Mission R může naznačovat budoucí Cayman

Koncept závodního elektromobilu s výkonem 1.088 koní by mohl ukazovat budoucnost modelu Porsche Cayman.

Mnichovský autosalon IAA 2021 se nese v duchu elektromobility, kromě klasických hatchbacků, sedanů a SUV ovšem došlo i na jednu premiéru závodního vozu, respektive konceptu. Porsche totiž do Mnichova přivezlo koncept závodního elektromobilu Mission R.

Kupé s obrovským křídlem a řadou prvků optimalizujících aerodynamiku je osazeno dvojicí elektromotorů pohánějících obě nápravy, přičemž v rámci tzv. kvalifikačního režimu nabídne vůz kombinovaný výkon až 800 kW (1088 k). Během závodního režimu je pak k dispozici stabilní výkon 500 kW (680 k).

Vysoký výkon v kombinaci s nízkou hmotností, která se pohybuje zhruba okolo 1.500 kilogramů (stále se jedná o elektromobil), znamená akceleraci z 0 na 100 km/h v čase okolo 2,5 sekundy a maximální rychlost až 300 km/h.

Oba elektromotory, stejně jako baterie, jsou vybaveny olejovým chlazením, které zaručuje účinný odvod tepla a zabraňuje tak poklesům výkonu. Samotná baterie pracuje s technologií 900 voltů a umožňuje rychlé nabití z 5 na 80 procent kapacity během 15 minut. Kapacitu baterie sice neznáme, podle automobilky by však Mission R mělo vydržet na okruhu 30 až 40 minut, s čímž mu navíc pomáhá i rekuperace s výkonem až 840 kW.

Timo Bernhard, ambasador značky Porsche a bývalý závodní jezdec, se jako jeden z členů vývojového týmu mohl s novým vozem svézt na okruhu a jeho parametry jsou prý úchvatné. Jediným srovnatelným zážitkem byla podle jeho slov jízda s Porsche 919 Hybrid, které vyhrálo Le Mans.

Video placeholder
Koncept Porsche Mission R • Porsche

Vraťme se ale na chvíli k samotné karoserii, respektive jejímu designu. Vzhled přídě se nepochybně inspiroval od modelu Taycan, od kterého si koncept Mission R vypůjčil například ikonický světelný podpis. V předním nárazníku je pak aktivní systém aerodynamiky Porsche (PAA), který ve spolupráci s velkým zadním křídlem zajišťuje dostatečný přítlak ve všech rychlostech.

Při pohledu z boku už ovšem začíná vynikat podobnost spíše s klasickými sportovními kupé, jako je 911 nebo Cayman. Vůz má pozvolna klesající střechu, dvojici dveří a klasické boční prosklení. U závodního konceptu ale samozřejmě nechybí speciální nástavce prahů a panely karoserie, které usměrňují proudění vzduchu.

Vzadu pak kromě již zmiňovaného křídla zaujme také obří difuzor. Snad nejzajímavější jsou ale zadní světla, která se táhnou napříč celou zádí. Speciální grafika navíc uprostřed světel vytváří nápis Porsche. Právě tento prvek by se mohl objevit na produkčních vozech.

Pokud si totiž odmyslíme všechny aerodynamické prvky závodních vozů, může být koncept Mission R jednou z prvních ukázek budoucího čistě elektrického Porsche Cayman. Koncept Mission R by se navíc měl dočkat produkční verze, určené pro klientské závodní programy po celém světě.

Týmy pracující na Mission R by však měli spolupracovat také s týmy pracujícími na budoucích silničních vozech značky, což jen potvrzuje, že by koncept Mission R mohl do budoucna ovlivnit elektrické verze modelů Cayman a Boxster.

Interiér konceptu je pak podřízen jeho primárnímu účelu. Řidič sedí ve speciální závodní skořepině, vyrobené na 3D tiskárně a doplněné speciálním čalouněním. Jednoduchá palubní deska obsahuje dva displeje – jeden v roli klasického přístrojového štítu, druhý pak na jednoduchém volantu, posetém řadou tlačítek.

Řidič přitom sedí pod částečně prosklenou střechou, které dominuje rám ve tvaru písmene Y vpředu a W vzadu. Rám střechy je součástí karbonového rámu, integrovaného přímo do karoserie, který by měl zaručit vysokou tuhost a současně bezpečnost. Samotná karoserie pak v duchu udržitelnosti kombinuje lehké, pevné a recyklovatelné materiály.