Kia Stinger se nástupce zřejmě nedočká. Budoucnost ohrožuje sedan z vlastní stáje
Stylový fastback s pohonem zadních kol z dílny Kie odbornou veřejnost nadchnul, zákazníky však už méně. Zdá se tak, že se Stinger nástupce už nedočká.
Kia Stinger způsobila v roce 2017 během své premiéry velký poprask. Takhle stylové auto Kia do té doby nepostavila, po prvních jízdách navíc tato zadokolka zaujala i svými jízdními schopnostmi. Jenže k prodejnímu úspěchu to nestačilo. A tak hrozí, že se Stinger po pouhé jedné generaci zase odporoučí.
Loni se totiž v Evropě prodalo jen 3.600 exemplářů tohoto pohledného fastbacku, což bylo navíc o šest procent méně než o rok dříve. Ani na českém trhu vůz po nadšení z příchodu už tolik nezaujal, 34 registrovaných kusů za rok 2019 říká své (o rok dřív jich bylo 49).
Automobilka si slibovala hlavně od amerického trhu, jenže ani tam odvážně pojatý fastback neprorazil. Loni jeho americké prodeje meziročně spadly o 18 %, za první čtvrtletí roku se pak pád ještě zrychlil, o 21 %. U stále relativně nového auta věc velice nepříjemná.
„Nikdy jsme neočekávali masové prodeje. Mělo to být výjimečné auto. Chtěli jsme, aby bylo úspěšné alespoň v Americe, na trhu, kde jsme si mysleli, že by mohlo uspět. Měli jsme na tomto trhu vysoká očekávání a je velmi náročné se v tomto segmentu prosadit,“prohlásil už loni na adresu Stingeru evropský šeédesignér Kie Gregory Guillaume.
Nejde přitom jen o vliv koronavirové pandemie, která už v březnu ovlivňovala severoamerické prodeje nových automobilů. Zákulisní zprávy naznačují, že Stingeru dělá vážné problémy vůz z vlastní stáje, respektive od prémiové divize koncernu Hyundai-Kia. Řeč je o Genesisu G70, sedanu vyšší střední třídy, který dorazil ve stejném roce jako Stinger, navíc se stejným základem.
Genesis má totiž jednu zásadní výhodu, kterou Stinger postrádá, a tou je image. Přestože je Genesis jako samostatný subjekt stále relativně novou značkou (založen byl v roce 2015), díky luxusnímu pojetí má zkrátka hodnotnější pověst. A ta už je v cenové relaci Stingeru důležitá...
Problémy Stingeru přitom mají být vidět už u nadcházejícího faceliftu. Kia na rozdíl od dřívějších plánů upraví jen to nejnutnější, aby náklady na inovace byly co nejnižší. Takže žádný nový šestiválec nebo osmistupňová dvouspojková převodovka, v něž se tajně doufalo, ale jen lehké úpravy zevnějšku nebo nový multimediální systém s větší obrazovkou.
Příchod druhé generace je pak v tomto směru hodně nejistý. Mluvilo se sice o možnosti záchrany takového auta přechodem na elektrický pohon, jenže v době šetření v „post-koronavirovém“ světě takový projekt asi nebude mít šanci na úspěch. Jestli Stinger každopádně skutečně skončí, bude to podle nás velká škoda. Tohle auto se totiž náramně povedlo!