Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
37 Fotogalerie

TEST Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 – Spíše kombi než SUV

Po sedmimístné Kie Sorento s automatickou převodovkou jsme vyzkoušeli pětimístnou verzi s ručním řazením. Jízdní komfort a velký vnitřní prostor stále patří mezi hlavní přednosti.

Český trh je doslova přesycený automobily SUV nejrůznějších značek a velikostí. Jejich ochranné plasty, pohony všech kol a nastavitelné režimy ale kolikrát nejsou zárukou terénních vlastností, které by bylo nutné sáhodlouze popisovat. Nechápejme to však zle – zmíněné prvky mají v řidičích a řidičkách vzbuzovat pocit bezpečí, a možná byste se divili, jak to všechno hezky funguje.

Třetí generace Kie Sorento v tomto ohledu není jiná, avšak vzhledem k tomu, že se již s minulým vydáním zbavila rámové konstrukce a přiřaditelného pohonu všech kol, není třeba žasnout nad novým pojetím koncepce. Výrobce šel dokonce tak daleko, že v nabídce nechal pouze jediný motor, pohon 4x4 se stal standardem, a vybírat můžete pouze mezi dvěma typy převodovek, trojicí výbavových linií a pěti- či sedmimístným uspořádáním interiéru. Jak prosté…

suv kia testysuv kia testy | acz 

Když jsme v polovině února letošního roku zveřejnili ceník nového Sorenta, padaly názory o mírně „přestřelených“ částkách za jednotlivé linie. Pravdou ale zůstává, že Kia nešla pod hranici devíti set tisíc korun oprávněně. Zkoušené verzi Exclusive za 949.980 Kč totiž v základu nechybí například xenonové světlomety, diodové svítilny, automatická klimatizace, navigační systém, parkovací kamera, vyhřívaná přední a zadní sedadla, a takto bychom mohli pokračovat ještě dlouho… Tomu odpovídá také konečná konfigurace, která byla doplněna pouze o perleťový lak za 20.000 korun a prvky z nabídky originálního příslušenství – tažné zařízení (14.314 Kč) a nášlapy prahů (15.751 Kč), které nám ale poněkud překážely. Špičková výbava Premium (od 1.079.980 Kč) už toho ve standardu moc nepřidá, spíše jenom otevře cestu k dalším příplatkovým paketům.

Kia Sorento Exclusive – Srovnání cen a výbav s konkurencí
ModelKia SorentoHyundai Santa FeNissan X-TrailMitsubishi Outlander
Motor2.2 CDRi/147 kW2.2 CDRi/145 kW1.6 dCi/96 kW2.2 DI-D/132 kW
Převodovka6M6M6M6M
Pohon4x44x44x44x4
VýbavaExclusivePremium AcentaIntense+
Základní cena949.980959.900762.900782.850*
Počet airbagů6767
Dvouzónová klimatizaceSSSS
Navigační systémS-40.000 Kč44.900 Kč
Parkovací kameraSSsoučástí navigaceS
Parkovací čidla vpředu a vzaduS/S-/SS/S-
Třetí řada sedadel20.000 Kč-50.000S
Kožené čalounění----
Střešní okno--společně s 3. řadou sedadel-
Vyhřívaný volantSS--
Litá kola18"18"18"18"
Světlometyxenonovéhalogenovéhalogenovéxenonové
Metalíza20.00019.90015.00014.000
Cena v podobné výbavě989.980979.800867.900841.750
*Akční cena do 31. května 2015, standardně za 887.000 Kč

Obr jenom zdánlivě

Nová Kia Sorento na fotografiích působí tak obrovským dojmem, že by snad vynikala i vedle Hummeru H2, jenže opak je pravdou. Karoserie sice na délku měří 4.780 milimetrů a je 1.890 mm široká, výška 1.690 milimetrů je však jenom o malinko větší než u Jeepu Renegade. Autoritativní postoj má proto na svědomí spíše světlá výška 185 milimetrů a ochranné plasty karoserie, se kterými to ale Sorento nikterak nepřehání.

Pokud vás dosavadní skutečnosti neutvrdily v názoru, že by Kie Sorento vyhovovalo spíše označení „zvýšené kombi“, jasno bude po otevření bočních dveří. Velká masa plechu totiž chrání poměrně subtilní prahy, což působí dojmem, jako byste pod sukní zdánlivě plnoštíhlé slečny našli nohy baletky. Všechno završuje pocit při usedání za volant – zatímco u řady podobně dimenzovaných SUV se musíte trochu vytáhnout na špičky nebo do sedadla naopak „spadnete“, tady se posadíte stejně ladně jako na postel s komfortní výškou matrace.

Již při prvním usednutí do interiéru bude jasné, o co především jde. Sorento je totiž prototypem dokonalého rodinného cruiseru, do kterého naložíte pět cestujících, zavazadlový prostor naplníte k prasknutí, a vyrazíte na tisíc kilometrů dlouhou cestu. Tomuto účelu odpovídá i pramalá možnost stěžovat si na omezení prostoru v jakémkoliv směru, ale také výhled z interiéru, nebo taková drobnost, jako je dostatečná velikost ovládacích prvků na volantu a přístrojové desce. Jakkoliv může Sorento zvenčí rozdrtit představy o masivních proporcích nabyté z fotografií, uvnitř je obrovské nejen v měřítku přerostlého Evropana, ale snad i fast foodem živeného Američana. Jak to ti Korejci jenom dokázali?

suv kia testysuv kia testy | acz 

Nejenom bohatá výbava, ale také kvalita použitých materiálů a dílenské zpracování můžou opodstatnit zdánlivě vysokou pořizovací cenu. Jednotlivé díly jsou příjemné nejen na pohled a dotyk, ale působí dojmem, že vydrží každodenní užívání i déle než po dobu trvání leasingu či úvěru. Potěší také jednoduché ovládání důležitých funkcí, stejně jako intuitivní menu informačního systému v českém jazyce. A odkládací schránky? Neříkáme, že byste v nich měli postupem času nacházet dávno „odepsané“ osobní věci, boxy před řadicí pákou a v loketní opěrce však pojmou mnohem více předmětů, než kolik obvykle nosíme po kapsách.

Možnost přikoupení třetí řady sedadel bude pro mnohé zájemce velkým lákadlem, my si však nestěžovali ani na klasické pětimístné uspořádání. Pod podlážkou zavazadelníku totiž vznikl další prostor pro uložení zřídka užívaných nezbytností, které by se jinak při jízdě svévolně pohybovaly po obrovské ložné ploše. Základní objem 660 litrů ani v běžné praxi nelze využít, a pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, získáte buď malou dodávku s přepravní kapacitou 1732 litrů, nebo nouzový hotel na kolech. Snad jenom manipulace s rozměrnou krycí roletou není úplně jednoduchá, a neuškodilo by její vedení v postranních lištách.

Není třeba váhat

Globální nabídka pěti motorů se pro účely českého trhu smrskla na jediný – vznětový čtyřválec 2.2 CRDi o výkonu 147 kW v 3800 otáčkách za minutu a točivém momentu 450 N.m působícím v rozmezí 1750 až 2750 min-1. Stejný motor mělo i minulé Sorento, nyní je však o dva kilowatty silnější, má o 28 N.m vyšší točivý moment, odlehčený blok, novou hlavu i písty, a plní přísnou emisní normu Euro 6. Zajímavostí je, že si vystačí pouze s klasickým filtrem pevných částic a nepotřebuje vstřikování močoviny do výfukového systému.

Ani dříve jsme si nemohli stěžovat na hlučnost nebo nekultivovaný běh turbodieselu, díky výrazně lepší zvukové izolaci motorové přepážky však nyní slyšíte jenom jemné naftové ševelení. Čtyřválec je standardně spárován s perfektním šestistupňovým manuálem, který bychom za příplatkový automat (stojí 50.000 Kč) pravděpodobně neměnili. Ovšem ne z důvodu většího zapojení řidiče do řízení - potenciál motoru totiž není tolik omezen třecími ztrátami hydrodynamického měniče a při pružném zrychlení má přesně ten švih, jaký bychom od dvou set koní očekávali. S manuální převodovkou navíc Sorento utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 2.500 kilogramů, tedy o 500 kilogramů více než s automatickou šestistupňovou skříní.

Výkon 147 kW tady v každém případě není proto, aby si Sorento mohlo hrát na trhače asfaltu. Vůz chce mít zkrátka dostatečnou rezervu, což se v praxi projevuje minimálním „vadnutím“ motoru i v případě, že cestujete v plném obsazení a s naloženým zavazadelníkem. Hutný zátah čtyřválce čekejte přibližně od dvou tisíc otáček za minutu, plynule se však rozprostírá až na samou hranici svého působení, tedy k 3.800-1.

suv kia testysuv kia testy | acz 

S ohledem na lepší ekonomiku provozu dostala manuální šestistupňová skříň delší převody, díky čemuž motor při rychlosti 130 km/h točí pouhých 2.200 otáček. Skvělá pružnost čtyřválce se zase hodí v případě potřeby náhlého zrychlení – stačí pouze zatlačit pedál plynu do podlahy a Sorento hrdě vyrazí vpřed. To bylo také největší překvapení ve srovnání s dvoulitrem CDRi o výkonu 135 kW, který používá Kia Sportage – ten je totiž citelně línější i přesto, že si musí poradit s vozem lehčím o 221 kilogramů.

Časté využívání potenciálu motoru se ale může prodražit. Při ustálené rychlosti 130 km/h sice požaduje pouze šest litrů nafty na sto kilometrů, v reálu jsme však měli co dělat, abychom se dostali pod osm litrů. Při dodržování mimoměstských rychlostních limitů se můžete přiblížit k sedmi litrům, je ale třeba zvážit fakt, že řídíte vůz s pohonem všech kol a pohotovostní hmotností 1.821 kilogramů. To už mu pak nějaký ten litr navíc odpustíte…

Vyšší hmotnost nového Sorenta se nepodepisuje pouze na spotřebě, ale také na jízdních vlastnostech. Je znát, že Kia vsadila takřka všechny trumfy na maximální jízdní komfort, což se jí vzhledem k nebývale tichému a plavnému projevu do puntíku podařilo, počítejte však s většími náklony karoserie v zatáčkách a mírnou „neohrabaností“. Toto slovo v případě Sorenta nepoužíváme rádi, s každým nájezdem do oblouku ale cítíte, jak se podvozek pere s příčným gravitačním zrychlením, a srdnatě mu pomáhá jak stabilizace, tak systém ATTC (Advanced Traction Cornering Control) zodpovědný za potlačení nedotáčivosti přibrzďováním vnitřního zadního kola.

suv kia testysuv kia testy | acz 

Tento pocit trvá do chvíle, než naplno zarazíte pedál plynu do podlahy, na zadní kola se díky mezinápravové spojce Dynamax přenese až 50 % točivého momentu, a Sorento vyrazí vpřed, jako by lusknutím prstů ztratilo půl tuny hmotnosti. Zvyknout si na trochu rozpolceného ducha netrvá dlouho, za více než tisíc testovacích kilometrů jsme však nepřišli na chuť přeposilovanému a nekomunikativnímu řízení. Na dálnici nebo ve městě byste si na něj ani nevzpomněli, při průjezdech sérií zatáček však poměrně rychle ztratíte přehled o poloze předních kol a jízda vás přestane bavit. Vzhledem k rodinnému zaměření Sorenta ale tato oblast nebude pro řadu zákazníků prioritní.

Závěr

Již v prvním redakčním testu na Auto.cz dostala nová generace Kie Sorento čtyřhvězdičkové hodnocení, a zaslouží si jej i tentokrát. Výběr jiné než automatické převodovky jsme si na začátku nechtěli připustit, volba šestistupňové manuální skříně však vedle ušetřených financí přenáší dvě nevymluvitelná pozitiva – větší tažnou sílu a lepší využití potenciálu už tak dost silného čtyřválcového turbodieselu.

Základní cena převyšující 900.000 korun se může zprvu zdát trochu vysoká, pravdou ale zůstává, že za své peníze dostanete spoustu užitečné výbavy. Ve světě Kie Sorento například neexistuje absence navigačního systému, od linie Exclusive v základu získáte 18“ litá kola nebo bixenonové světlomety, a na vás zbude pouze výběr barvy karoserie. Bílý lak s perleťovým efektem je podle našeho názoru jasnou volbou.

suv kia testysuv kia testy | acz 

Nejlevnější verze modelu909.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 /147 kW Comfort)
Základ s testovaným motorem909.980 Kč (2.2 CRDi 4x4 /147 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou1.000.045 Kč (2.2 CRDi 4x4 /147 kW Exclusive)

Plusy

  • Velký vnitřní prostor
  • Skvělá kvalita zpracování
  • Silný a relativně úsporný motor
  • Vysoký jízdní komfort
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Přeposilované a nekomunikativní řízení
  • Těžkopádnější chování v nájezdech do zatáček
  • Manipulace s krycí roletou v zavazadelníku

Foto: Petr Homolka