Kdo komu patří: Velká asijská loupež!
Po dekádách nadvlády evropských, amerických a japonských automobilek jsme měli vždy přehled o tom, komu která značka patří. Pak ale nastoupili Korejci, Indové a Číňané, kteří s mohutnými rozpočty udělali ve světovém pořádku zmatek. A také nové pořádky.
Náklady na vývoj a výrobu vozidel s každým novým požadavkem na bezpečnost a emise stoupají. Jak na to reagují automobilky? Rozsáhlejším sdílením.
Je to vlastně logické a triviální: kdo chce přežít, musí být silný a velký, což ústí ve stále větší konsolidaci. Před dvěma lety tak třeba po fúzi francouzské skupiny PSA a italsko-amerického FCA vznikla nová automobilka Stellantis.
Automobilová velmoc Evropa tak už má dneska jen pět velkých výrobců vlastněných primárně opravdu Evropany! Zjevný je nástup Asie, kde jsou automobilek vyšší desítky a čím dál více se tlačí a loupí ve zbytku světa. A to jak v prodeji vozů, tak nákupy zavedených firem.
Překvapivě ale právě v Asii také zůstává nejvíce nezávislých značek, a to zejména v Japonsku a Číně. Jaká je situace v roce 2023, přibližujeme v následujících tabulkách, kde představujeme koncerny aktivní v Evropě a značky osobních vozidel pod ně patřící. Roky symbolizují, kdy se výrobce dostal k současným majitelům.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!