Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kawasaki Mystery Ship
Kawasaki Mystery Ship
Kawasaki Mystery Ship
Kawasaki Mystery Ship
6 Fotogalerie

Kawasaki Mystery Ship je extrémně vzácný kus historie motocyklů

Kawasaki Mystery Ship představuje díky svému vzhledu i po čtyřiceti letech od svého vzniku futuristicky působící stroj. Výjimečnost tohoto motocyklu pak umocňuje i jeho přeplňovaný čtyřválec.

Kawasaki Mystery Ship je jedním z nejvzácnějších motocyklů své značky, přestože ta nemá s jeho vývojem a výrobou prakticky nic společného. Návrh, vývoj i finální produkci tohoto výjimečného stroje má totiž na svědomí severoamerický designér Craig Vetter. Ten má mimo jiné do jisté míry svůj podíl i na tom, že Honda proměnila model Gold Wing v čistě cestovní stroj a stojí i za jedním z nejslavnějších motocyklů značky Triumph, jímž byl X-75 Hurricane pro severoamerický trh.

Craig Vetter založil svou Vetter Fairing Company v roce 1966 a ta představovala v sedmdesátých letech dvacátého století po značce Harley-Davidson druhou největší motocyklovou společnost na severoamerické půdě. Nejvíce se tato společnost proslavila díky kapotážím Windjammer. Právě s nimi se původní Honda GL1000 Gold Wing se svým plochým čtyřválcem proměnila v dokonalý cestovní stroj a ukázala směr pro svůj další vývoj, který vyústil v současnou šestiválcovou jachtu na dvou kolech.

 

V sedmdesátých letech se Craig Vetter věnoval svému podnikání a zároveň designu s cílem dosáhnout co nejlepšího proudění vzduchu kolem jezdce i motocyklu. Díky tomu se začal rodit Mystery Ship. Zároveň s laděním tvarů kapotáže byla věnována velká pozornost i technice. Původně chtěl Craig Vetter použít motor značky Kawasaki v rámu od britské společnosti Rickman, kterou zastupoval na severoamerickém trhu. Cílem bylo nabídnout i co nejlepší jízdní vlastnosti v rámci tehdejších možností.

Nakonec bylo zvoleno méně komplikované řešení a základem se stala Kawasaki Z1000, která byla na severoamerickém trhu nabízena pod označením KZ1000. Tento motocykl se svým vzduchem chlazeným čtyřválcem o objemu 1015 kubických centimetrů a výkonem 67 kW (91 k) patřil k nejvýkonnějším jednostopým strojům přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dvacátého století.

 

Kawasaki Mystery Ship se od dárce svých orgánů liší na první pohled právě díky svému vzhledu. Aerodynamicky tvarovaná kapotáž, v níž je usazen světlomet obdélníkového tvaru, přímo přechází v kryt palivové nádrže a kapotáž pod sedlem a kolem zadního kola. Nejen na severoamerické půdě je Mystery Ship díky své kapotáži vnímán jako jeden ze zásadních milníků v designu a konstrukci silničních motocyklů, který jejich vývoj nasměroval k dnešním supersportovním modelům.

Pod laminátovými díly kapotáže se ukrývala v závislosti na přání budoucího majitele více či méně modifikovaná technika značky Kawasaki. K dispozici byly čtyři stupně ladění výkonu motoru od slavného japonského výrobce výfuků Yoshimura. Vedle nich pak byla nabízena i kompletní přestavba motoru s osazením turbodmychadlem od společnosti RC Engineering, zvyšující výkon o 40 %. Podle původních plánů měla vzniknout série celkem 200 motocyklů, ale nakonec bylo postaveno jen 10 exemplářů a z nich byly přeplňováním osazeny jen dva, z nichž jeden míří do aukce v Las Vegas.

 

Tento konkrétní exemplář s kapotáží v odstínu Dino Red má na svém počítadle ujeté vzdálenosti pouhé dvě míle a podle materiálů společnosti Bonhams je sice v původním stavu, ale nebyl již dlouho v provozu a je tedy nabízen jako nepojízdný. I s ohledem na tuto skutečnost se však očekává, že bude vydražen za částku od 25.000 do 35.000 amerických dolarů (zhruba 570.000 až 790.000 Kč).

Zdroj: Bonhams