Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen California Ocean 2.0 TDI
Volkswagen California Ocean 2.0 TDI
Volkswagen California Ocean 2.0 TDI
Volkswagen California Ocean 2.0 TDI
48 Fotogalerie

Karavanem na dovolenou? České kempy na ně nejsou připraveny, tvrdí expert

Podle experta se řada karavanistů ze zahraničí České republice vyhýbá a jezdí raději do zemí, které jsou na dovolenou v karavanu připraveny lépe.

Řada českých kempů se podle předsedy Sdružení dovozců obytných vozidel OSCAR Jana Bízika ještě nepřizpůsobila současným požadavkům karavanistů. Proto se jim mnozí vyhýbají a jezdí do zemí, kde jsou služby lepší. Stejně tak se jim ve větší míře vyhýbají i zahraniční karavanisté, které navíc odrazuje stav českých dálnic a vysoké poplatky v případě, že mají obytný vůz těžší než 3,5 tuny, řekl Bízik v rozhovoru pro ČTK.

Karavaning přitom podle něj skrývá stále velký potenciál jako zdroj příjmů z turistického ruchu. "Podle německé studie je jeho podíl na příjmech z turistického ruchu v Česku 12 procent. Mezi zeměmi bývalého východního bloku jsme tak v žebříčku na druhém místě. Ale když jsem se snažil mluvit s lidmi z ministerstva pro místní rozvoj, tak mi řekli, že je to minoritní záležitost a že je to nezajímá. Přitom jde o miliardy korun, které by u nás mohli zahraniční turisté utratit. Jedná se často o bohatší turisty, kteří mají zájem Česko poznávat a zůstávají tu více dnů," řekl Bízik.

Služby jsou však podle něj stále horší než v západní Evropě. "Kempy vznikaly za socialismu a mnoho z nich nabízí zázemí prakticky stejné jako tehdy. Samozřejmě se našli někteří, kteří pochopili, co je potřeba, a renovují a nabízejí nová zařízení i služby," řekl Bízik. Podle něj ale prozření přišlo relativně pozdě a ještě dlouho potrvá, než se kempy dostanou na úroveň západoevropských.

Samozřejmostí je dnes podle něj samostatné místo ohraničené živým plotem, přípojka na elektřinu, pitnou vodu a odvod splaškové vody, moderní kuchyňky, sušárny či služby pro děti. "Rodiče hledají mělkou vodu, pískoviště, herny. A jelikož Češi už procestovali zahraničí, tak vědí, jaké služby mohou dostat, a chtějí je i v Česku," řekl Bízik. Češi tak často jezdí například do Maďarska, kde v lázeňských oblastech nacházejí velmi dobré služby, oblíbené je pro karavanisty také Chorvatsko.

Příjezd zahraničních turistů s karavany kromě úrovně služeb omezuje i dopravní dostupnost. Problémem je jak kvalita silnic a dálnic, tak cena mýtného. "Nedává logiku, aby obytné auto platilo stejné mýto jako čtyřicetitunový kamion. Jen za cestu z Prahy do Břeclavi na hranice takové auto zaplatí 2000 korun. A v pátek odpoledne, kdy rodiny často vyrážejí, je to ještě o polovinu dražší," řekl Bízik.

Zmínil také, že vedle letních kempů se začíná prosazovat trend zimních kempů, které mají tradici v Alpách v Rakousku a v Itálii. "Říkám, že lepší než karavan zazimovat je postavit jej do zimního kempu a jezdit do něj na hory jako na chatu. V Česku už jsou takové kempy například v Krkonoších či Orlických horách," zmínil Bízik.