Kalifornie smí zakázat spalovací auta, povolil Bidenův kabinet. Možná však ne nadlouho
Kalifornie dostala zelenou k vynucování pravidel, která od roku 2035 zakážou prodej nových aut se spalovacími motory kromě plug-in hybridů. Je však dost možné, že kabinet Donalda Trumpa schválení této výjimky rychle zruší.
Rozdíly v přístupu k zákazům prodejů nových konvenčních automobilů mezi končícím americkým prezidentem Joem Bidenem a jeho nástupcem Donaldem Trumpem nejsou novinkou. Čerstvě se ukázaly v kroku amerického Úřadu pro ochranu životního prostředí (Environmental Protection Agency, EPA), který schválil Kalifornii výjimku z federálních nařízení týkajících se emisí nových aut.
Podle ní by se směla od roku 2035 prodávat pouze bezemisní vozidla, a to s jedinou výjimkou v podobě plug-in hybridů. Klasické hybridy či auta s pouze spalovacími motory by si už lidé v Kalifornii nesměli koupit nová, museli by vybírat z bateriových elektromobilů, plug-in hybridů či aut s vodíkovými palivovými články.
Kalifornie má v otázce emisí aut už mnoho let možnost zažádat o výjimku z plnění federálních standardů a stanovit si vlastní, přísnější pravidla. Pokaždé však musí požádat o její schválení, ke kterému podle agentury Bloomberg nedojde, pokud budou pravidla shledána svévolnými či nepotřebnými. Pokud naopak federální úřady výjimku schválí, ke Kalifornii se mohou s pravidly připojit i další státy.
V případě nejnovějších pravidel, pojmenovaných „Advanced Clean Cars II“, se připojil stát New York a několik dalších, dohromady tvořících zhruba 30 % celého automobilového trhu USA. Tato sada pravidel se specializuje na limity emisí pevných částic a složek formujících smog; právě kvůli častějšímu smogu kdysi dostala Kalifornie možnost o výjimky žádat. Stát současně dostal výjimku i na limity oxidů dusíku pocházející z těžkých vozidel – náklaďáků a autobusů.
Pochopitelně, pravidla mají odpůrce. Proti jsou výrobci aut, jejich prodejci a také výrobci paliv. Aliance pro automobilové inovace se nechala slyšet, že splnění „bude vyžadovat zázrak“. I v Kalifornii, která investovala hodně do infrastruktury pro elektromobily a která je rodištěm automobilky Tesla, za druhé čtvrtletí letoška tvořily bezemisní vozy dle pravidel Advanced Clean Cars II jen necelých 30 % registrací nových aut. Celostátní průměr je 10 %.
„Tato nařízení poškodí spotřebitele, z nichž miliony vůbec nežijí v Kalifornii, tím, že jim znemožní pořídit si nové spalovací auto ve svých státech a tím, že zvýší ceny nových aut a náklady na dopravu,“ nechal se slyšet Chet Thompson, prezident Asociace amerických výrobců paliv a petrochemických produktů.
Naopak podle Gavina Newsoma, kalifornského guvernéra, tato přísnější pravidla znamenají uspoření peněz spotřebitelů i rozšíření jejich možností. Také podle něj krok podporují automobilky a navzdory „odmítačům, jako je budoucí prezident Trump“ bude Kalifornie nadále místem inovací na trhu.

Právě od kabinetu Donalda Trumpa, který se chopí v USA moci v druhé polovině ledna 2025, se ovšem očekává, že schválení výjimek zruší. Již dříve hlásal, že ukončí povinnosti prodávat elektromobily.
V platnosti zůstávají emisní kredity, které mohou automobilky prodávající více elektromobilů, než pravidla vyžadují, přeprodávat jiným firmám, jejichž prodeje elektromobilů za pravidly naopak zaostávají. Z tohoto systému historicky benefitovala zejména Tesla, v současnosti však je výrobců výhradně elektromobilů nejen v USA víc.