Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Range Rover Evoque
Range Rover Evoque
Range Rover Evoque
Range Rover Evoque
168 Fotogalerie

Jízdní dojmy s Range Rover Evoque: Jak moc je jiný? Nebo stejný...

Moudré heslo říká: neměň, co funguje. Proto zůstal Range Rover Evoque věrný úspěšnému designu a zapracoval na všem ostatním.

Když se britští designéři před sedmi lety odvázali a vypustili na silnice Range Rover Evoque, vzbudili poprask. Něco tak jiného, dravého, nezaměnitelného by se prodávalo jako housky na krámě snad i bez motoru. Lidé po evoque lačnili a první generace se prodalo přes tři čtvrtě milionu. Líbil se dokonce i na sklonku kariéry, kdy už ale významně posílila konkurence a britský hezounek nedokázal držet krok stárnoucím interiérem ani výbavou postrádající poslední módní výkřiky.

Padlo tedy logické rozhodnutí: nástupce se nebude pokoušet o další designovou revoluci, pouze v detailech rozvine původní myšlenku a generační posun se odehraje pod povrchem.

Vyhlazeno k dokonalosti

Na řeckém slunci obdivujeme flotilu líbivých bonbonků s charakteristicky přikrčenou siluetou. Designéři se zaměřili na minimalizaci spár, vyhlazení každého detailu, dokonce i kliky jsou zapuštěné, aby nerušily a přispěly k lepší aerodynamice. Uvnitř už zákazníci nemusejí dělat kompromisy. V interiéru předchůdce nebylo těžké narazit na laciné plasty, esteticky méně zdařilá místa a palubní systém prozrazoval skutečný věk. U novinky si pochutná zrak i hmat. Dominují čisté plochy ze sympatických materiálů, cítíme péči věnovanou každému zákoutí a příslušnost k nejmodernější generaci dokládají dotykové displeje s nesrovnatelně hezčí grafikou, než na jakou jsme byli dosud u britských SUV zvyklí.

Porovnání s předchůdcemEvoque IIEvoque I
Délka (mm)43714370
Šířka se sklopenými zrcátky (mm)19961985
Výška (mm)16491635
Rozvor (mm)26812660
Kufr (l)591575

Evoqluce

Byť to tak na pohled nevypadá, druhý evoque stojí na nové platformě, je lehčí, tužší a struktura karoserie z 99,9 % nová. Napříč uložené dvoulitry řady Ingenium jsou s výjimkou základní předokolky spárované s devítistupňovým automatem a mikrohybridní 48V technologií MHEV. Při akceleraci nám tedy neznatelně přistrkuje startér-generátor.

O 6 kg lehčí pohon všech kol je další evolucí plně odpojitelného systému se třemi spojkami (GKN Twinster), kdy jedna připojuje zadní nápravu a dvě zbylé simulují funkci diferenciálu, když rozdělují točivý moment mezi levé a pravé zadní kolo.

Terénní charakteristiky
Nájezdový úhel P/Z25°/30,6°
Přechodový úhel20,7°
Světlá výška212 mm
Brodivost600 mm
Maximální stoupavost45°
Maximální boční náklon35°

Začínáme naftou D240

Okamžitě po rozjezdu nám evoque padl do ruky, řídí se tak nějak samozřejmě. Výrazně ztichl, plavba po dálnici je neslyšná a při poklidnějším tempu se až nudíme. Přestože se konstruktéři snažili o dietu, i nejlehčí verze váží s řidičem 1787 kg, což je na kompaktní SUV dost. Ani to ale nejmenšímu range roveru nebrání, aby se s chutí vrhal do zatáček a v rámci možností nabídl trochu řidičské radosti. Adaptivní podvozek se na nerovnostech jen pohupuje, zdařile tlumí i nástrahy terénní vložky a tuhost mění podle zvoleného jízdního módu.

Trochu nás ale ve spojení s dieselem zlobil automat, který v rychlých serpentinách chvílemi nevěděl, co se sebou, a při sjíždění táhlých kopců občas necitlivě odřadil, až si auto poskočilo.

Končíme benzinem P250

Od první chvíle nám přišel evoque s benzinem v žilách obratnější a radostnější. Dokonce i automat si s ním lépe rozumí, řadí jemně a vlastně o něm ani nevíme. Benzinové auto pro porovnání nedostalo adaptivní tlumiče, ale nám to vůbec nevadí. Naopak základní nastavení podvozku se nám hodně líbí. V zatáčkách je pevnější, karoserie se méně naklání a evoque působí ještě hravěji. Na sérii nerovností ale natřásá autem o maličko víc než adaptivní alternativa a také na prašné rozbité cestě kola trochu víc kopou. Kultivovaná zážehová motorizace si nás vážně získala, otázkou u tak těžkého auta bude spotřeba. Zatím těžko soudit, kombinace offroadu, dálnic a rychlých zatáček nás pod deset litrů nepustila.  

Motory pro nový Range Rover EvoqueD150D180D240P200P250P300
VerzeTd4 2WDTd4 AWD aut. MHEVSd4 AWD aut. MHEVSi4 AWD aut. MHEV
Motorvznětový řadový čtyřválec DOHCzážehový řadový čtyřválec DOHC
Zdvihový objem (cm3)19991998
Výkon (kW při ot./min.)110/2400132/2400177/2400147/5500183/5500221/5500
Točivý moment (N.m. při ot./min.)380/1750-2500430/1750-2500500/1500-2500340/1300-4500365/1300-4500400/1500-4500
Pohon, převodovka4x2, 6°man.4x4, 9°aut.4x4, 9°aut.4x4, 9°aut.4x4, 9°aut.4x4, 9°aut.4x4, 9°aut.
Provozní hmotnost (kg)1787189118911955184518931925
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)10,511,29,37,78,57,56,6
Maximální rychlost (km/h)201196205225216230242
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)5,45,65,76,27,77,98,1
Základní cena (Kč)1.063.9531.202.9821.259.6101.361.3711.231.0541. 345.5201.466.399

Kabrio pryč, elektrika sem

Český ceník už je na světě a sebevědomí mu tradičně nechybí. Začíná těsně pod milionem a končí pod dvěma. Nový evoque už tedy můžete objednávat, tentokrát ale výhradně s pětidveřovou karoserií. Unikátní kupé a kabriolet sice vzbudily poprask, nicméně koupilo si je jen necelých 5 % zákazníků. S takovým výsledkem dnes nemůže auto přežít. Zato se můžete těšit na dobíjecí plug- -in hybrid. Představí se koncem roku a využije nový benzinový tříválec 1,5 litru o výkonu 147 kW. Společnost mu bude dělat 30kW startér-generátor a 80kW elektromotor na zadní nápravě.

Plusy

  • Atraktivní design
  • Hodnotný interiér
  • Dobré odhlučnění
  • Výborné terénní schopnosti

Minusy

  • Vysoká hmotnost
  • Občas zmatkující automat u dieselu
  • Vyšší cena

Ve zkratce

  • Panoramatická střecha předchůdce byla pevná, nyní je možné ji otevřít.
  • Základní diesel s předním pohonem může táhnout 1600 kg, čtyřkolky dvě tuny. Benzinové verze utáhnou 1800 kg.
  • Evoque obouvá kola o průměru 17 až 21 palců.