Jízdní dojmy s Range Rover Evoque: Jak moc je jiný? Nebo stejný...
Moudré heslo říká: neměň, co funguje. Proto zůstal Range Rover Evoque věrný úspěšnému designu a zapracoval na všem ostatním.
Když se britští designéři před sedmi lety odvázali a vypustili na silnice Range Rover Evoque, vzbudili poprask. Něco tak jiného, dravého, nezaměnitelného by se prodávalo jako housky na krámě snad i bez motoru. Lidé po evoque lačnili a první generace se prodalo přes tři čtvrtě milionu. Líbil se dokonce i na sklonku kariéry, kdy už ale významně posílila konkurence a britský hezounek nedokázal držet krok stárnoucím interiérem ani výbavou postrádající poslední módní výkřiky.
Padlo tedy logické rozhodnutí: nástupce se nebude pokoušet o další designovou revoluci, pouze v detailech rozvine původní myšlenku a generační posun se odehraje pod povrchem.
Vyhlazeno k dokonalosti
Na řeckém slunci obdivujeme flotilu líbivých bonbonků s charakteristicky přikrčenou siluetou. Designéři se zaměřili na minimalizaci spár, vyhlazení každého detailu, dokonce i kliky jsou zapuštěné, aby nerušily a přispěly k lepší aerodynamice. Uvnitř už zákazníci nemusejí dělat kompromisy. V interiéru předchůdce nebylo těžké narazit na laciné plasty, esteticky méně zdařilá místa a palubní systém prozrazoval skutečný věk. U novinky si pochutná zrak i hmat. Dominují čisté plochy ze sympatických materiálů, cítíme péči věnovanou každému zákoutí a příslušnost k nejmodernější generaci dokládají dotykové displeje s nesrovnatelně hezčí grafikou, než na jakou jsme byli dosud u britských SUV zvyklí.
Porovnání s předchůdcem | Evoque II | Evoque I |
Délka (mm) | 4371 | 4370 |
Šířka se sklopenými zrcátky (mm) | 1996 | 1985 |
Výška (mm) | 1649 | 1635 |
Rozvor (mm) | 2681 | 2660 |
Kufr (l) | 591 | 575 |
Evoqluce
Byť to tak na pohled nevypadá, druhý evoque stojí na nové platformě, je lehčí, tužší a struktura karoserie z 99,9 % nová. Napříč uložené dvoulitry řady Ingenium jsou s výjimkou základní předokolky spárované s devítistupňovým automatem a mikrohybridní 48V technologií MHEV. Při akceleraci nám tedy neznatelně přistrkuje startér-generátor.
O 6 kg lehčí pohon všech kol je další evolucí plně odpojitelného systému se třemi spojkami (GKN Twinster), kdy jedna připojuje zadní nápravu a dvě zbylé simulují funkci diferenciálu, když rozdělují točivý moment mezi levé a pravé zadní kolo.
Terénní charakteristiky | |
Nájezdový úhel P/Z | 25°/30,6° |
Přechodový úhel | 20,7° |
Světlá výška | 212 mm |
Brodivost | 600 mm |
Maximální stoupavost | 45° |
Maximální boční náklon | 35° |
Začínáme naftou D240
Okamžitě po rozjezdu nám evoque padl do ruky, řídí se tak nějak samozřejmě. Výrazně ztichl, plavba po dálnici je neslyšná a při poklidnějším tempu se až nudíme. Přestože se konstruktéři snažili o dietu, i nejlehčí verze váží s řidičem 1787 kg, což je na kompaktní SUV dost. Ani to ale nejmenšímu range roveru nebrání, aby se s chutí vrhal do zatáček a v rámci možností nabídl trochu řidičské radosti. Adaptivní podvozek se na nerovnostech jen pohupuje, zdařile tlumí i nástrahy terénní vložky a tuhost mění podle zvoleného jízdního módu.
Trochu nás ale ve spojení s dieselem zlobil automat, který v rychlých serpentinách chvílemi nevěděl, co se sebou, a při sjíždění táhlých kopců občas necitlivě odřadil, až si auto poskočilo.
Končíme benzinem P250
Od první chvíle nám přišel evoque s benzinem v žilách obratnější a radostnější. Dokonce i automat si s ním lépe rozumí, řadí jemně a vlastně o něm ani nevíme. Benzinové auto pro porovnání nedostalo adaptivní tlumiče, ale nám to vůbec nevadí. Naopak základní nastavení podvozku se nám hodně líbí. V zatáčkách je pevnější, karoserie se méně naklání a evoque působí ještě hravěji. Na sérii nerovností ale natřásá autem o maličko víc než adaptivní alternativa a také na prašné rozbité cestě kola trochu víc kopou. Kultivovaná zážehová motorizace si nás vážně získala, otázkou u tak těžkého auta bude spotřeba. Zatím těžko soudit, kombinace offroadu, dálnic a rychlých zatáček nás pod deset litrů nepustila.
Motory pro nový Range Rover Evoque | D150 | D180 | D240 | P200 | P250 | P300 | |
Verze | Td4 2WD | Td4 AWD aut. MHEV | Sd4 AWD aut. MHEV | Si4 AWD aut. MHEV | |||
Motor | vznětový řadový čtyřválec DOHC | zážehový řadový čtyřválec DOHC | |||||
Zdvihový objem (cm3) | 1999 | 1998 | |||||
Výkon (kW při ot./min.) | 110/2400 | 132/2400 | 177/2400 | 147/5500 | 183/5500 | 221/5500 | |
Točivý moment (N.m. při ot./min.) | 380/1750-2500 | 430/1750-2500 | 500/1500-2500 | 340/1300-4500 | 365/1300-4500 | 400/1500-4500 | |
Pohon, převodovka | 4x2, 6°man. | 4x4, 9°aut. | 4x4, 9°aut. | 4x4, 9°aut. | 4x4, 9°aut. | 4x4, 9°aut. | 4x4, 9°aut. |
Provozní hmotnost (kg) | 1787 | 1891 | 1891 | 1955 | 1845 | 1893 | 1925 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 10,5 | 11,2 | 9,3 | 7,7 | 8,5 | 7,5 | 6,6 |
Maximální rychlost (km/h) | 201 | 196 | 205 | 225 | 216 | 230 | 242 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,4 | 5,6 | 5,7 | 6,2 | 7,7 | 7,9 | 8,1 |
Základní cena (Kč) | 1.063.953 | 1.202.982 | 1.259.610 | 1.361.371 | 1.231.054 | 1. 345.520 | 1.466.399 |
Kabrio pryč, elektrika sem
Český ceník už je na světě a sebevědomí mu tradičně nechybí. Začíná těsně pod milionem a končí pod dvěma. Nový evoque už tedy můžete objednávat, tentokrát ale výhradně s pětidveřovou karoserií. Unikátní kupé a kabriolet sice vzbudily poprask, nicméně koupilo si je jen necelých 5 % zákazníků. S takovým výsledkem dnes nemůže auto přežít. Zato se můžete těšit na dobíjecí plug- -in hybrid. Představí se koncem roku a využije nový benzinový tříválec 1,5 litru o výkonu 147 kW. Společnost mu bude dělat 30kW startér-generátor a 80kW elektromotor na zadní nápravě.
Plusy
- Atraktivní design
- Hodnotný interiér
- Dobré odhlučnění
- Výborné terénní schopnosti
Minusy
- Vysoká hmotnost
- Občas zmatkující automat u dieselu
- Vyšší cena
Ve zkratce
- Panoramatická střecha předchůdce byla pevná, nyní je možné ji otevřít.
- Základní diesel s předním pohonem může táhnout 1600 kg, čtyřkolky dvě tuny. Benzinové verze utáhnou 1800 kg.
- Evoque obouvá kola o průměru 17 až 21 palců.