Jízdní dojmy s BMW K 1600 Grand America: Šestiválec, luxus i trochu sport
BMW lehce upravilo svoji vlajkovou motocyklovou loď (doslova, je to obří stroj) s úžasným a ojedinělým řadovým šestiválcem. Nejvíc změn se týká právě pozoruhodné jednotky.
Bylo to trošku zvláštní – na jedné a té samé akci jsem nejdřív jezdil s tříválcovým minivanem značky BMW, abych přesedl na šestiválcový stroj téže značky. Svět je v tuto chvíli nepochybně víc v pořádku u motorek.
Nečekaně sportovní svezení
Šestiválcovou řadovou jednotku BMW známe už od roku 2010, do letošní sezony však vyrazila s několika zásadními úpravami. V prvé řadě muselo BMW vyjít vstříc nejnovější emisní normě EU-5, povedlo se však vylepšit i výkonové parametry. Hlavní změnu představuje nová řídicí jednotka, přibyly také dva snímače klepání a čtveřice širokopásmových lambda sond (u předchůdce jen dvě). Výkon 118 kW se sice nezměnil, nyní ale pro něj nemusíte až k 7750 otáčkám, stačí o tisíc méně. Točivý moment se už o kousek zvýšil – ze 175 se u BMW dostali na 180 Nm, otáčky maxima 5250 zůstaly zachovány.
Popravdě, aby se i stroje s hmotností kolem 350 kilogramů velmi rychle rozhýbaly, takto vysoké otáčky potřeba nejsou. Šestiválec i z dvou tisíc zatahuje velmi hutně. Nad čtyřmi tisíci a pak dál k pěti, šesti tisícům, však už předvádí raketové schopnosti. Bez přehánění. Dynamika primárně cestovních motorek může být až supersportovní, když to po šestiválci jezdec chce. Motor působí velmi ostře, žádná přidušená cestovní okrasa s vědomím příjemné síly na plynu, vůbec ne. Šestiválec v modelech K 1600 umí být pěkně agresivní. A hezky výhružně i zní. Ne přehnaně, pořád jde o cestovní BMW, jen mírně poučené okolí ale pozná, že kolem neprojel uječený čtyřválec.
Velmi ostrá dynamika byla pro mě největším překvapením. Že bude šestiválec silný, s tím jsem počítal. Představoval jsem si ale hlaďoučkou cestovní charakteristiku, takovou sofistikovanou skrytou sílu, místo toho se však pohonná jednotka nad čtyřmi tisíci nebojí naprosto nepokryté prezentace svých až sportovních schopností, jak jsem už napsal. Strašně jede tahle šestnáctistovka.
Podvozek, který i ze začátečníka dělá motorkáře
Z rodinky modelů K 1600 jsem se krátce svezl na tom nejexkluzivnějším stroji s označením Grand America (liší se hlavně vyšším plexi – elektricky nastavitelným, rozměrnějšími stupačkami a zadním kufrem s přídavnými reproduktory). S hmotností 370 kg je to už docela pořez, kila a rozměry motorky však cítíte prakticky jen při manipulaci na místě. Všude jinde je už i Grand America nečekaně mrštná, do zatáček a slušného náklonu ji nemusí nutit ani začátečník.
Hlavně takovým jezdcům jistě velmi pomáhá aktivní podvozek s tlumiči, jejichž tuhost se samočinně přizpůsobuje aktuálním podmínkám, případně může odezvu podvozku jezdec ovlivnit prostřednictvím přednastavených jízdních režimů (v obou případech se děje elektronicky ovládanými regulačními ventily). Kromě toho BMW také automaticky reguluje světlou výškou.
Velmi rychle se vám tak může stát, že za řídítky takto technicky vyspělého stroje nabudete falešného jednostopého sebevědomí. Určitě je dobré si uvědomit, že za většinu vašich dovedností (tedy alespoň v mém případě) mohl mimořádně zdatný stroj.
Rodinka šestnáctistovek
Kromě testovaného vrcholu v podobě modelu Grand America si šestnáctistovku můžete pořídit v dalších třech verzích. Výchozím bodem v cestovních řadových šestiválcích BMW K 1600 je model GT, pokud jste zcestovanější, lepší službu vám udělá provedení GTL se standardně dodávaným zadním kufrem. Stylovku s důrazem na design pak představuje K 1600 B, tedy bagger (jednoduše řečeno odstrojené „káčko“ bez větších cestovních ambicí). Vrcholem pak je námi testovaná luxusní Grand America. Řadový šestiválec se výkonem, točivým momentem, ani naladěním pro jednotlivé modely neliší.
Výrazně odlišit se však můžete zbarvením svého stroje. V případě modelů K 1600 B a Grand America si totiž lze pořídit i nejluxusnější barevnou specifikaci v rámci balíčku Option 719 Midnight, u níž pak můžete sáhnout až po absolutním vrcholu v lakování - metalické barvě Meteoric Dust II s motivem „Galaxy“, která udělá z vaší motorky bez nadsázky jedinečný kousek. Kombinace odstínů, která za mě ze všeho nejvíc připomíná mramor, se totiž nanáší ručně metodou vodotisku, každý vzor je tedy unikátní. A velmi drahý. Připravte si pětašedesát tisíc.
Už samotná jednostopá výkladní skříň pochopitelně něco stojí, nejlevnější BMW K 1600 GT přijde minimálně na 669.650 Kč, testovaný luxus Grand America je pak ještě o necelých sto tisíc dražší.
BMW K 1600 Grand America | |
Motor | čtyřdobý řadový šestiválec |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 1649 |
Výkon (kW/min-1) | 118/6750 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 180/5250 |
Převodovka, sek. převod | 6°, kardan |
Pneumatiky P a Z | 120/70 ZR17 a 190/55 R17 |
Brzdy P/Z (mm) | kotoučové 2 x 320/320 |
Rozvor (mm) | 1618 |
Výška sedla (mm) | 750 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 370 |
Objem nádrže (l) | 26,5 |
Základní cena (Kč) | 760 039 |