
Je to oficiální: Aston Martin použije motory AMG
Společnost Mercedes-AMG GmbH, sportovní divize koncernu Daimler AG, dnes oficiálně oznámila první dohodu o dodávání komponent pro Aston Martin Lagonda Ltd. Britská automobilka bude odebírat motory od AMG a elektronické komponenty od Mercedes-Benz, zároveň se Daimler AG stane 5% akcionářem Astonu. Bližší podrobnosti mají být dohodnuty do konce roku.
Zpráva není žádným překvapením, o těchto krocích se spekulovalo už delší dobu. Ve hře byla i hlubší výrobní spolupráce, Mercedes měl poskytnout techniku pro SUV obnovené značky Lagonda a Aston Martin se měl naopak angažovat při vývoji a výrobě druhé generace Maybachu. Oba projekty ale nakonec byly ukončeny.
Aston Martin během své stoleté historie používal různé motory. Nejprve čtyřválce vlastní konstrukce, po válce řadový šestiválec Lagondal, který zkonstruoval slavný W. O. Bentley. Motory pro nejvěhlasnější modely v Astonu vytvořil konstruktér Tadek Marek – nejprve čtyřlitrový šestiválec (např. DB5), později 5,3litrový vidlicový osmiválec. Ten vydržel ve výrobě až do roku 1999, ve své finální evoluci měl dva kompresory a s výkonem 600 koní byl nejvýkonnějším motorem své doby. Výrobní náklady na agregát se ovšem rovnaly ceně celého auta střední třídy.
Pod vedením Fordu se Aston Martin nejprve dočkal přeplňovaného řadového šestiválce Jaguar (DB7, 250 kW), od roku 1999 nabízí dvanáctiválce. Motor o objemu 5,9 litru vznikl ve spolupráci s Fordem a Cosworthem, výkon během let vzrostl z původních 313 kW (420 k) na 421 kW (565 k). Unikátní supersport One-77 pak dostal zvětšenou verzi 7,3 l, která je s výkonem 560 kW (750 k) nejvýkonnějším atmosférickým motorem všech dob.