Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Zdanění automobilů napříč Evropou
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI (110 kW) DSG R-Line
85 Fotogalerie

Jaké se kde platí daně na auta? Nejvíce zaplatí řidiči v Belgii, naopak ušetří ve Španělsku

Nejvyšší daně v průměru platí majitelé aut v Belgii. Nejvíc na daních z aut pak logicky vydělá Německo, největší automobilový trh Evropy.

Evropská unie je sdružení opravdu různorodých států. Liší se nejen jazykem, kulturou, používanou měnou nebo ekonomickou situací. To se mimo jiné podepisuje i na jednotlivých automobilových trzích, které jsou ovlivněny také svým zdaněním. Daně na automobily jsou v každé zemi EU trochu odlišné, přičemž Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) nyní ukazuje, jak se toto zdanění napříč Evropou liší.

Už jen daň z přidané hodnoty je rozdílná. Zatímco v Česku je 21%, třeba v Chorvatsku a Švédsku 25% a v Maďarsku dokonce 27%, naopak v Německu 19% a v Lucembursku 19%. Odlišuje se pak i poplatek za registraci, který je v mnoha státech ovlivněn vypouštěnými emisemi oxidu uhličitého daným vozidlem, případně objemem motoru nebo jeho výkonem. Třeba ve Švédsku se ale při registru nic neplatí.

Zdroj: ACEA
Evropská unie: Daně podle států
StátDPH (%)Poplatek při přihlášení vozidlaDaň za vlastnictví osobního vozidla
Belgie21podle objemu a věku, případně CO2 (dle regionu)dle objemu, CO2, paliva, emisní normy
Bulharsko20poplatek za značku, eko daňdle výkonu, roku výroby, emisní normy
Česká republika21registrační poplatek, ekodaň dle emisního standardudle objemu (jen firemní vozidla)
Dánsko25až 150 % podle ceny vozidladle spotřeby/CO2 a velikosti
Estonsko20registrační známka, registrační kartaneplatí se
Finsko24podle ceny a CO2dle CO2, váhy a paliva
Francie20poplatek za registraci, podle CO2dle výkonu a CO2
Chorvatsko25podle ceny, CO2 a palivadle výkonu a roku výroby
Kypr19podle objemu a CO2dle CO2
Irsko23podle ceny, NOX a CO2dle CO2 a objemu
Itálie22registrační poplatek, dle výkonu a typu vozidla, dle CO2dle výkonu, emisního standardu a paliva
Lotyšsko21registrační poplatek, daňdle hmotnosti, objemu a výkonu
Litva 21podle typu vozidlaneplatí se
Lucembursko17registrační známkadle CO2 a objemu
Maďarsko27podle objemu a emisního standardudle objemu a roku výroby
Malta18podle ceny, CO2 a délky vozidladle CO2 a roku výroby
Německo19registrační poplatekdle CO2 a objemu válce
Nizozemí21podle CO2 a spotřebydle výkonu, typu paliva a CO2 (podle regionu)
Polsko23registrační poplatek, identifikační karta, podle objemuneplatí se
Portugalsko23registrační poplatek, poplatek za značku, dle CO2 a objemudle objemu a CO2
Rakousko20podle emisí CO2dle výkonu a CO2
Rumunsko19registrační poplatekdle objemu
Řecko24podle ceny a CO2dle CO2 a objemu
Slovensko20registrační poplatek, poplatek za značkudle objemu a roku výroby
Slovinsko22dle paliva, CO2, výkonu, emisní normyneplatí se
Španělsko21podle CO2dle výkonu
Švédsko25při registraci se neplatídle CO2 a paliva

Provozní náklady pak v každém státe ovlivňuje také odlišné zdanění paliv. Třeba v Nizozemí dosahuje spotřební daň u bezolovnatého benzinu 813 eur na 1.000 litrů paliva. V Česku je to oproti tomu 477 eur na tisíc litrů benzinu. Nejnižší spotřební daň se mimochodem platí v Bulharsku, a to 363 eur na tisíc litrů benzinu.

Obecně přitom platí, že benzin je zdaněn výrazněji jen nafta. Výjimkou je jen Belgie, kde jsou spotřební daně pro oba typy paliv shodné (600 eur na 1.000 litrů) a Slovinsko. Tam spotřební daň na bezolovnatý benzin činí 445 eur na 1.000 litrů, zatímco u nafty je to 464 eur na 1.000 litrů.

Zdroj: ACEA
Evropská unie: Spotřební daň na paliva podle států
StátSpotřební daň za bezolovnatý benzin (Euro/1.000 l)Spotřební daň za naftu (Euro/1.000 l)
Belgie600600
Bulharsko363330
Česká republika477370
Dánsko638435
Estonsko563372
Finsko724513
Francie683594
Chorvatsko510405
Kypr429400
Irsko619525
Itálie728617
Lotyšsko509414
Litva 466372
Lucembursko516404
Maďarsko345317
Malta549413
Nizozemí813633
Německo655470
Polsko374330
Portugalsko668513
Rakousko482397
Rumunsko375344
Řecko700410
Slovensko514368
Slovinsko445464
Španělsko504379
Švédsko643452

Na základě těchto čísel ACEA spočítala, že nejvyšší daně za využívání auta platí řidiči v Belgii. V průměru zaplatí na daních 3.187 eur ročně (přes 82.000 Kč), naopak nejméně je to ve Španělsku, kde se v průměru na daních platí 1.068 eur ročně (cca 27.500 Kč).

Celkově na klíčových evropských trzích motorová vozidla podle ACEA přinesou do rozpočtů 398,4 miliardy eur, což je skoro dva a půl násobek rozpočtu Evropské unie. Konkrétně v Německu tento příjem činí 99,9 miliardy eur, což souvisí s tím, že se jedná o největší evropský automobilový trh. Naopak v Irsku je to „jen“ 6,2 miliardy eur.

„Daně z vozidel, silnic a pohonných hmot generují každoročně v EU obrovské částky vládních příjmů,“ zdůrazňuje generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema s tím, že by tento příjem měl pomoci financovat další rozvoj dobíjecích a vodíkových stanic pro elektromobily. ACEA tak už poněkolikáté zdůrazňuje, že EU sice po výrobcích vyžaduje rozvoj elektromobility, avšak dostatečně nepodporuje rozvoj potřebné infrastruktury.

ACEA se mimochodem v krátkosti zabývala i zdaněním automobilů na jiných globálních trzích. Třeba v Číně zákazník neplatí daň z přidané hodnoty přímo, byť je do ceny vozidla započítána - ve skutečnosti je vybírána už v rámci výroby, dovozu auta ze zahraničí či při prodeji. Právě dovozové clo v Číně hodně ovlivňuje ceny aut, u běžných aut činí 15 %, což je důvod, proč přímo v zemi vyrábí tolik evropských či amerických automobilek.

Platí se však daň z nákupu vozidla, kterou do roku 2022 nemusí platit plug-in hybridy a elektromobily, což je důvod jejich dnešního rozvoje na čínském trhu. Speciálně jsou pak od roku 2016 zdaněna superluxusní auta.

To v USA se daně primárně liší stát od státu. Na federální úrovni je tu však už od roku 1978 takzvaná „daň žroutů paliva“ (gas guzzler tax) pro vozy s vysokou spotřebou paliva, která se právě liší podle úrovně spotřeby. Vozy se spotřebou pod 10,45 l/100 km jsou pak z tohoto zdanění vyjmuty.