
Jak vypadá motor 1.9 TDI po 691.000 ujetých kilometrech? Výsledek vás v lecčem překvapí!
Na první pohled auto vypadá jako každá jiná Škoda Octavia první novodobé generace. Její výroba začala v roce 1996 a šlo o první kompletně vyvinutý vůz pod taktovkou Volkswagenu. Exemplář zachycený ve videu byl vyroben v roce 1998 a pod jeho kapotou bije motor 1.9 TDI. Tedy legendární přeplňovaný vznětový čtyřválec ještě ve své původní variantě s rotačním čerpadlem. Že jsou tyto motory odolné a spolehlivé, ví dnes už i malé dítě.
Mnohá tato auta ale dnes mohou mít najeto i k jednomu milionu kilometrů. Problém je, že u dovezených ojetin tak vysoké číslo na počitadle uvidíte jen zřídka. Pokud totiž někdo takto ojetou Octavii dovezl ze zahraničí, zpravidla její stav tachometru patřičně „upravil“.
Nicméně o to tady teď nejde. Nás zajímá, jak se zub času a ujeté kilometry podepsaly na konkrétním exempláři z přiloženého videa. Jako první přichází na řadu motor. Velkým problémem moderních motorů jsou sklony k zanášení karbonem. Zpravidla se to týká sacího potrubí a příčnou je paradoxně snaha o snížení emisí oxidů dusíku. Za tímto účelem motory používají systém recirkulace spalin EGR. Mastné spaliny však toto zařízení zalepují a zanášejí karbonem, jak je ostatně dobře vidět po demontáži EGR ventilu. Nánosů je ale přesto méně vzhledem k tak velkému počtu ujetých kilometrů než na modernějších motorech, splňujících třeba emisní normu Euro 5. Ty jsou takto zaneseny zpravidla mnohem dříve. Důvodem je intenzivnější recirkulace spalin. Prostě jejich EGR přepouští spaliny ve větší míře než na motorech splňujících Euro 2 či Euro 3.
Největší překvapení se ale událo po sejmutí ventilového víka. Že mají motory 1.9 TDI dnes často ojeté vačky, je známý fakt. Příčinou jsou jednak současně bezpopelné oleje a dále fakt, že rozvodový mechanismus využívá systém, kdy vačka stlačuje přímo hrníčková zdvihátka. Ventilový mechanismus tedy nepoužívá vahadla s rolnami, které by snižovaly tření a tedy i opotřebení. Na motoru ukázané Octavie jsou však palce vaček jen zcela minimálně opotřebené. Jde o vzhledem k tolika najetým kilometrům o málo vídaný stav. Většinou je opotřebení výraznější. To svědčí o pravidelném, spíše častějším servisu a hlavně o používání opravdu kvalitních olejů.
Také zbytek auta překvapil. Koroze je zespodu minimum, úniky oleje sice jsou, avšak ne v nějak extrémní míře a naprostým šokem je původní výfuk, jehož rok výroby sedí s rokem výroby vozidla. Opravdu nevídané! Když už nic jiného, minimálně toto video dokazuje, jak kvalitním produktem původní novodobá Škoda Octavia byla.