Jak Trumpova cla zdraží Američanům auta? Už známe první odhady
Zavedení 25% cla na nové automobily ze zahraničí zvýší průměrnou cenu nového automobilu na americkém trhu v přepočtu zhruba o 81 tisíc korun.
Politika Donalda Trumpa se zatím vyznačuje spíše ekonomickými šoky, než stimuly. Mezi negativní zásahy patří i zavedení cel na dovoz aut ze zahraničí ve výši 25 procent. Dosud přitom tarif dosahoval pouze 2,5 %.
Zatímco dodatečná daň se začne vybírat již 3. dubna, totožně vysoké zatížení na zahraniční náhradní díly je zatím odloženo na květen. A pokud začne platit, postará se o další zvýšení cen nových vozů na americkém trhu.
Přesné částky, o kolik jednotlivé modely zdraží, zatím počítají ekonomové v jednotlivých automobilkách. Zvýšení cla se velmi pravděpodobně rozloží mezi marži výrobce a prodejce i v rámci celého portfolia značek. Zřejmě tedy zdraží i ty vozy, které se ve Spojených státech vyrábějí. Mezi ně můžeme počítat třeba i Toyoty RAV4 a Camry, Hondu CR-V, BMW X3 až X7 (včetně XM) či Mercedes-Benz GLE.
Podle výzkumné společnosti Bernstein Institutional Services letos ceny nových automobilů ve Spojených státech vzrostou o 7 %. Jestliže v lednu průměrná částka za vůz dosáhla 49.740 dolarů (asi 1,15 milionu korun), náklady spojené s vyšším clem by ji zvýšilo o 3500 dolarů, tedy o 81 tisíc korun.
Analytici z Bernstein Institutional Services předpokládají, že dodatečné náklady automobilek dosáhnou až 6700 dolarů, tedy přibližně 155 tisíc korun na jeden vůz. Celkové náklady se mohou pohybovat až okolo 110 miliard dolarů (více než 2,5 bilionu korun) ročně.
I když se náklady na tarify přenesou na kupující a dodavatelské řetězce se upraví, aby je kompenzovaly, společnosti jako Ford a GM mohou letos očekávat 30procentní pokles zisku před zdaněním a odečtením úroků (EBIT). Američtí výrobci totiž vlastní závody nejen v USA, ale také v Kanadě či Mexiku.

Za hlavního vítěze zavedení vyšších cel se dá považovat Tesla, která má továrny v USA a spoléhá i na americké dodavatele. Ne náhodou je její šéf Elon Musk jedním z hlavních poradců Donalda Trumpa. Naopak menší konkurenty typu Rivianu či Polestaru kvůli množství dodavatelů ze zahraničí cla na automobily a náhradní díly zasáhnou velmi tvrdě.
Podle analytiků z Bernsteinu se v současnosti na prodejních plochách dealerů nachází přibližně 2,7 milionu nových vozidel, což odpovídá zásobě na 54 dní. Při současném tempu by tato zásoba mohla vystačit pouze do května.
Výrobcům automobilů bude trvat 12 až 36 měsíců, než se jim podaří reorganizovat dodavatelské řetězce a montážní závody. Pro srovnání, zotavení z nedostatku polovodičů způsobeného pandemií Covid-19 v letech 2020 a 2021 trvalo automobilkám přibližně 18 až 24 měsíců a vedlo ke ztrátám v řádu desítek miliard dolarů.
Výrobci nyní podle společnosti Bernstein čelí zásadnímu rozhodnutí: buď zvýšit ceny, nebo zachovat objem prodeje. Pokud se rozhodnou přenést plnou výši dodatečných nákladů ve výši 6700 dolarů na zákazníky, může to vést k poklesu poptávky. Naopak, pokud se rozhodnou nést tyto náklady sami, udrží si stávající zákazníky, ale výrazně si zhorší ekonomickou bilanci.
Analytici z Bernstein odhadují, že plné promítnutí cel do cen vozidel povede v průměru k 10% poklesu prodejů. Výzkumná firma však dodává, že velké a luxusní vozy se s vyššími cenami prodávají snadněji, protože zdražení u nich není tolik evidentní.