
Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci

Jízda s přívěsem vyžaduje nejen respektování jasně daných pravidel, ale také porci zkušeností. Zdá se, že tento řidič neoplýval ani jedním a podle toho jeho počínání také dopadlo. Co přesně udělal špatně?
Tažným vozem je Land Rover Freelander s pohotovostní hmotností 1.588 kilogramů. Za sebou může táhnout náklad o celkové hmotnosti 1.134 kg. Jenže naložená dodávka je mnohem těžší. Pravděpodobně se jedná o Mercedes Vito 111 CDI Long, jehož pohotovostní hmotnost se šplhá přes dvě tuny. Tedy daleko za povolenou hranici.
Klíčová však není jen hmotnost samotná, ale i její rozložení. Připomene vám to následující video, ukazující rozdíly mezi více zatíženým přívěsem vpředu a následně vzadu. V případě nouze může přijít vhod elektronická stabilizace přívěsu, kterou však v drtivé většině případů nalezneme jen v SUV a terénních autech, navíc často mezi příplatkovými položkami.
A co vlastně dělat, když už dojde na nejhorší a přívěs se za vaším vozem začne nezdravě kymácet ze strany na stranu? Nedoporučuje se tzv. „ujetí“ zvýšením rychlosti, v žádném případě prudce nebrzděte. Sešlápnutí brzdového pedálu v nesprávný okamžik totiž může mít zcela opačný účinek a přívěs se rozevlaje ještě více. Naopak by měl řidič soupravu přirozeně zpomalit sundáním nohy z plynu. V případě nouze se samozřejmě může pracovat i s brzdovým pedálem, ale velice citlivě. Řidič by rozhodně neměl brzdit při maximální výchylce přívěsu.