Jak se vyrábí syntetický benzin? Získat uhlík lze dvěma způsoby
Teorie výroby e-paliv je ta, že se oxid uhličitý zachytává z atmosféry a kombinuje s vodíkem vyrobeným elektrolýzou vody. V praxi se ovšem dnes jako zdroj uhlíku používá biomasa, technologie na zachytávání toho atmosférického jsou zatím ve vývoji.
Syntetický benzin, jehož největším proponentem a zároveň výrobcem je automobilka Porsche, slibuje uhlíkovou neutralitu existujících spalovacích motorů. Na papíře to vypadá jednoduše – z větru a slunce vyrobíte elektřinu, pomocí ní z vody získáte vodík a ze vzduchu oxid uhličitý, které následně zkombinujete na metanol a dále rafinujete na tzv. e-palivo, použitelné v osmiválci z roku 1971 i tříválci z roku 2021.
Jenže papír a realita jsou dvě rozdílné věci. Pilotní továrna na syntetická paliva v Chile, kterou Porsche otevřelo už před řadou měsíců. Jenže benzin, který vyrábí, nebere démonizované CO2 ze vzduchu. Místo vzduchu je zdrojem biomasa.
Získávání uhlíku ze vzdušného CO2 je právě ten krok, který je klíčový k uhlíkové neutralitě. Podle britského webu Autocar je ovšem proces uhlíkově neutrální i s biomasou, neboť rostliny, jimiž je ta biomasa tvořena, absorbovaly oxid uhličitý při růstu.

Výroba syntetických paliv v Chile pod taktovkou Porsche však plánuje brát CO2 ze vzduchu. Technologie, která by to umožnila, je aktuálně ve vývoji; jmenuje se Direct Air Capture (DAC), tedy „přímé zachytávání ze vzduchu“. Bude to jednodušší, než získávat CO2 z biomasy, navíc flexibilnější a rozšiřitelné na velkou kapacitu.
Prvním krokem v extrakci CO2 z atmosféry je vzduch vyčistit od prachu a dalších podobných částic. Následně má vzduch projít filtry, které absorbují oxid uhličitý. Z nich se tento plyn dostane prostým zahřátím, při kterém bude odpadním produktem voda. A ta se dá zužitkovat pro výrobu vodíku pomocí elektrolýzy.
Chilská fabrika takto vodík získává už nyní. Energii na to bere z větrné elektrárny o nejvyšším výkonu 3,4 gigawattu; lokace továrny byla vybrána s ohledem na spolehlivost vanutí větru. Elektrolyzér dělí vodu na vodík a kyslík a zbytkové teplo se použije k zahřátí oněch filtrů, které pohltily oxid uhličitý.
Porsche není jediná firma, která vyvíjí technologii DAC, stejně jako syntetická paliva – benzin, nafta i kerosin – nejsou jedinými produkty, které se dají z takto získaného uhlíku vyrábět. Může posloužit např. i k výrobě plastů.
Přesto syntetická paliva nejspíš nebudou masovým zdrojem pohonu aut v budoucnosti, a to kvůli ceně. Zpráva Potsdamského institutu pro výzkum dopadů na klima odhadla, že ve chvíli, kdy se syntetická paliva budou vyrábět v obřích objemech jako dnešní ropná paliva, jejich cena bude lehce nad 24 korunami za litr. Pro srovnání, v současnosti stojí litr benzinu v Česku zhruba 20 korun před zatížením spotřební daní a DPH.