Jak se dělá kapacita? BYD prý staví továrnu větší než Liberec
V Číně se vše dělá ve větším měřítku, rozměry tamních továren jsou ale občas až šokující. Na sociálních sítích se poslední dny šíří video nové továrny BYD, jejíž velikosti se mnozí zdráhají uvěřit.
Na nedávném setkání s viceprezidentkou BYD nás zaujala informace, že automobilka dokáže zvýšit kapacitu výroby každý rok o asi 1,5 milionu vozů. Postavit zcela novou továrnu prý v Číně trvá od začátku projektu po zahájení výroby jen 11 měsíců, což zní pro Evropana jako sci-fi.
Na sociálních sítích poslední dobou koluje video zachycující dystopicky velkou továrnu automobilky BYD v severočínském městě Zhengzhou, s popiskem zmiňujícím, že je větší než San Francisco. Což mnozí uživatelé pochopili špatně jako celý okres San Francisco, který má přes 600 km². Samotná rozloha města na pevnině je ovšem se 121 km² podobná třeba Liberci se 106 km².

Nová továrna obě města ještě o trochu přerůstá, ve finální podobě by totiž měla mít včetně pozemků téměř 130 km². Není to tedy rozloha staveb na videu, ty mají zatím do Liberce daleko. Jenže zatím jsou hotové první čtyři fáze z osmi plánovaných a na polích kolem současných hal se už začíná pracovat. Na mapách západních ani čínských zatím bohužel není současný areál nafocený, tudíž nejsme schopni tvrzení ověřit. Přijde nám však každopádně poněkud nadhodnocené. Pro srovnání, největší továrna Tesly v Nevadě má včetně pozemků 12 km².
Nejde však jen o anonymní haly. Továrna v čínském pojetí znamená malé město ve městě, kde velká část zaměstnanců také bydlí, stravuje se a tráví zde většinu svého času. Většinou to totiž bývají dělníci z chudších provincií Číny, kteří do měst migrují za práci, mnohdy nelegálně.
Ačkoliv jde o jednu zemi, kvůli systému Hukou není pro člověka z vesnice snadné přestěhovat se do města, kde má bez řádné registrace omezený přístup k sociálním službám. Je tedy zcela běžné, že větší čínské firmy poskytují pracovníkům z vesnic rovnou i vlastní bydlení přímo v areálu továren.
BYD má dnes jen v Číně 22 automobilových továren, z toho 12 se věnuje výrobě elektrických autobusů. Další se chystají v zahraničí, vedle již spuštěné thajské také v Indonésii, Brazílii, Turecku nebo Maďarsku. Lokace ve městě Zhengzhou má být do budoucna největší, dnes nejvíce aut s logem BYD vyjíždí z továrny v provincii Hefei.
Kromě hal je v Zhengzhou vidět také mnoho ubytoven a kanceláří, ale také fotbalové hřiště, tenisový kurt či menší park.Už dnes zde pracuje kolem 60.000 zaměstnanců, dalších 20.000 se má nabrat letos na jaře, ale počítá se údajně s až 200.000 dalšími. Nová továrna začala vyrábět loni v dubnu, první sjel z linky model BYD Song Pro DM-i. V roce 2025 chce BYD prodat přes 5,25 milionů vozů, tedy o milion více, než minulý rok.