Jak koronavir ovlivňuje výrobu aut? V roce 2020 se kvůli němu v Evropě nevyrobilo 4,2 milionu aut
Český automobilový průmysl patří mezi ty výrazněji zasažené země koronavirem. Loni se u nás vlivem pandemie čínské chřipky nevyrobilo bezmála 270.000 aut.
Automobilový průmysl patří mezi ty nejvíce zasažené obory pandemií koronaviru. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) nyní spočítalo, jak konkrétně důsledky čínské chřipky ovlivnily výrobu aut v Evropě. Vlivem šíření onemocnění covid-19 se v Evropské unii (a Velké Británii) v roce 2020 podle ACEA nevyrobilo 4.243.577 vozidel.
Toto číslo odpovídá 22,9 % produkce aut v Evropské unii v roce 2019. ACEA přitom do něj vedle osobních automobilů zahrnuje také užitková auta, nákladní vozy a autobusy. Zdůrazňuje však, že nejde o detailní výpočet, má se jednat spíše o přibližnou ukázku dopadů krize v rámci celé EU (a Velké Británie).
Za takovým poklesem výroby přitom podle ACEA stojí dva faktory. V prvním případě jde o výsledek jarního zastavení výroby napříč kontinentem, kdy automobilky v rámci snahy o zpomalení šíření nemoci covid-19 postupně zastavovaly výrobu. Při první vlně pandemie koronaviru tak na několik týdnů stála produkce i v českých závodech Škody Auto, Hyundaie i tehdejšího TPCA. Je přitom jedno, že zastavení produkce bylo reakcí i na celkově nižší odbyt - třeba Tatra za zpřísněných hygienických pravidel vyráběla dál.
Druhým je pak fakt, že ani po opětovném spuštění se výroba nedostala na hodnoty před koronavirovou krizí. Odbyt zkrátka nadále zůstal nižší, i kvůli tomu, že v reakci na další vlnu pandemie byl na podzim opět napříč kontinentem omezen provoz automobilových prodejen. Ostatně třeba v České republice jsou autosalony zavřeny dodnes.
Právě české továrny přitom podle ACEA patří mezi ty nejvíce zasažené v rámci Evropské unie, což souvisí s tím, že patří mezi klíčové evropské producenty aut. Podle ACEA se u nás loni vlivem pandemie koronaviru nevyrobilo 269.788 vozidel. Na sousedním Slovensku se mimochodem výroba propadla proti předchozím odhadům o 129.007 vozidel, v Polsku zase o 192.232 vozů.
Vůbec nejvíce byl zasažen největší evropský trh, Německo, kde se kvůli pandemii čínské chřipky nevyrobilo 1.192.112 vozidel. Silný propad hlásí také Francie (881.287), Španělsko (577.130) a Velká Británie (387.065). Po nich už následuje právě Česká republika. Naopak v takové Itálii se vlivem pandemie nevyrobilo „jen“ 114.174 vozidel. Apeninský poloostrov přitom patřil mezi covidem nejvíce zasažené regiony Evropy.
Evropský trh: Propad výroby v roce 2020 podle ACEA | |
Země | Propad výroby (ks) |
Belgie | 22.105 |
Česká republika | 269.788 |
Finsko | 29.157 |
Francie | 881.287 |
Itálie | 114.174 |
Maďarsko | 91.829 |
Německo | 1.192.112 |
Nizozemí | 65.045 |
Polsko | 192.232 |
Portugalsko | 73.834 |
Rakousko | 63.479 |
Rumunsko | 52.784 |
Slovensko | 129.007 |
Slovinkso | 58.239 |
Španělsko | 577.13 |
Švédsko | 44.333 |
Velká Británie | 387.065 |
CELKEM (EU + Velká Británie) | 4.243.577 |