Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dacia Lodgy
Dacia Lodgy
Dacia Lodgy
Dacia Lodgy
24 Fotogalerie

Jak drahý je provoz levné dacie? Tahle Lodgy jezdí 7 let u jedné rodiny

Automobily značky Dacie pravidelně vládnou žebříčkům nejdostupnějších nových vozidel. Což může svádět k jistým pochybnostem.

Ostatně možná i vy znáte někoho, kdo tvrdí, že není tak bohatý, aby si kupoval laciné věci. V případě levných aut se logicky musí objevit otazníky související se spolehlivostí, kvalitou výroby, zpracováním či náklady na provoz. Tak jak je na tom Dacia?

Nebo lépe řečeno – jak na tom může být po letech služby Dacia Lodgy, nejdostupnější rodinné MPV? To nám snad naznačí příběh tohoto bílého exempláře, který už skoro sedm let jezdí v jedné rodině.

A opravdu se nadře. V rodině jsou totiž tři děti, k tomu pes. A auto jezdí prakticky pořád – v létě, v zimě, v dešti, členy domácnosti vozí po městě, na chalupu i na dovolené.

V tomto okamžiku se také sluší upozornit, že majitel si Lodgy kupoval opravdu jako rodinné auto s vědomím, že si ho nechá několik let. Proto se o něj od počátku stará. Navíc je pečlivý a schovává si všechny faktury, účty a náklady na provoz.

Konkrétní částky najdete v tabulce. Je pochopitelně možné, že za těch sedm let nějaký ten výdaj z přehledu utekl, ale pokud ano, jde o nějakou nedůležitou drobnost.

Nová za 267 tisíc

Život "naší" dacie začal v prosinci roku 2012. Majitel si tehdy domů přivezl bílý exemplář ve vyšší výbavě Arctica s klimatizací a v pětimístném provedení. Pod kapotu se ukrývá atmosféricky plněný 1,6litrový benzinový čtyřválec o výkonu 84 koní (62 kW), který pracuje s pětistupňovou manuální převodovkou.

S tříletou zárukou Lodgy vyšla na 267 tisíc korun. Nad rámec ceny bylo auto vybaveno ještě ochrannou vanou v kufru za 660 korun, dodatečně montovanými parkovacími senzory za 10 tisíc korun a sadou dalších disků kol za celkem 2000 korun.

Celkem tedy majitel zaplatil 279.660 Kč. „Hlavní důvod, proč jsem koupil dacii, byl ten, že jsem chtěl nové auto. Nechtěl jsem nic ojetého. A Lodgy jednoduše vycházela nejlépe,“ vysvětluje vlastník.

Od prosince roku 2012 dacia najezdila skoro 130 tisíc kilometrů bez jediné fatální chyby, což je asi nejpodstatnější sdělení. Letos ostatně bez problémů prošla povinnou technickou kontrolou.

Za sedm let se ovšem několik trablů přece jen vyskytlo. Po roce provozu a najetých 8500 kilometrech se například objevila závada na předním parkovacím čidle, kterou prodejce opravil v rámci záruky během roční servisní prohlídky. Okolo 20 tisíc kilometrů majitele trápily páčky blinkrů, kdy se po vypnutí směrového signálu jedné strany spustil ihned ten druhý. I tento problém byl vyřešen bezplatně v záruce.

První vážnější závada se objevila po dvou letech používání (nájezd 28.500 km), Dacia odmítala startovat v chladném počasí. Důvod vlastník auta nezjistil, ale v servisu přeprogramovali řídící jednotku a vyčistili svíčky a od té doby startování nezlobí. Vše opět zdarma v rámci záruky.

Nedlouho poté (31.700 km) přišla závada spínací skřínky, do které z důvodu zaseknutého plíšku v klíčové dírce nešlo zasunout klíč. Problém byl vyřešen výměnou spínací skřínky – zase bezplatně v rámci záruky. Po více než čtyřech letech umřela původní autobaterie. V roce 2018 přestala fungovat parkovací čidla, řešením byla jednoduchá výměna pojistky.

Ještě letos chce majitel vyměnit rozvody, náklady na tento úkon odhaduje na 8 tisíc korun. Jinak dosud věnoval vozu jen základní péči v podobě pravidelných výměn filtrů a kapalin. Dvakrát už měnil přední brzdové destičky, jednou i kotouče. Vzadu jsou brzdy bubnové.

Po estetické stránce Lodgy vypadá také slušně, uvnitř i zvenku. Bližší zkoumání však odhalí počínající korozi ve spodní části zadních blatníků.

A když už jsme u vzhledu. Bílá Lodgy vždycky nevypadala takhle pěkně. Na jaře letošního roku se přimotala k nehodě, kdy do ní zezadu narazil jiný vůz. Dacia to odnesla pomuchlanou zádí, na stav po bouračce se můžete podívat v galerii.

Oprava stála 87.174 Kč a uhrazena byla z pojistky viníka. Majitele tedy nestála nic.

Šetří s LPG

Pojďme se ještě podívat na náklady na pohonné hmoty, což je samozřejmě u rodinného vozu důležité téma. I proto se vlastník ostatně po zhruba roce a půl rozhodl pro přestavbu na plynový pohon.

Po ujetých 23.000 km tak nechal do auta instalovat LPG systém Lovato Easy Fast Smart, u kterého místo rezervního kola pod zavazadlovým prostorem zabere nádrž na plyn. Rezerva se přestěhovala do kufru, což je, pravda, trochu nešikovné. Přestavba vyšla na 32 tisíc korun a vztahovala se na ni dvouletá záruka.

Servisní prohlídka systému LPG se poprvé uskutečnila po ujetí 2500 kilometrů a byla zdarma. Dále už se prohlídky konají ročně nebo po ujetí 10 tisíc kilometrů. Ceny revizí najdete opět v tabulce.

Průměrná cena LPG se samozřejmě mění, zatímco například v roce 2014 stál litr i více než 18 Kč a v červnu roku 2016 zhruba 12 korun, nyní činí asi 14 Kč/l. Pokud tedy pro zjednodušení budeme počítat s částkou 15 Kč/l, dostaneme se hluboko pod jednu korunu a padesát haléřů na ujetý kilometr. Lodgy totiž jezdí v průměru za nějakých 9 litrů LPG na sto.

Na benzin by to bylo při současných cenách (32,50 Kč/l) a spotřebě 8 l/100 km (na benzin auto žere trochu méně) 2,60 Kč na 100 km. Přestavba na plyn se tedy brzy vyplatila – auto si na ni „vydělalo“ po nějakých 20 tisících km.

Mimochodem, na Dacii Lodgy je také zajímavé, že jí nijak drasticky neklesá hodnota. Cena srovnatelných ojetin se pohybuje okolo 150 tisíc korun, což je podobné jako u stejně staré konkurence – jenže ta v době prvního nákupu stála víc peněz.

Celkově je majitel s Lodgy spokojený. „Je to velké a spolehlivé auto za dobré peníze. Ale jsou i věci, které mi vadí. Chybí mi například proměnný cyklovač stěračů, tempomat nebo elektrické stahování zadních oken. Mít vzadu „švihadla“ a vozit tam děti, je občas o nervy. Rády si s klikou hrají. Fajn by byly i posuvné zadní boční dveře, pro otevření totiž potřebuji hodně místa. Uměl bych si také představit lepší odhlučnění motoru a živější projev. Když naložím rodinu a nějaké věci do kufru, je znát nedostatek výkonu. A samozřejmě roste i spotřeba," popisuje. „Přesto si stojím za tím, že za ty peníze jde o skvělý rodinný vůz," uzavírá.

Dacia Lodgy 1.6 LPG (2012) - náklady na provoz (bez paliva a dálničních známek)
RokVýdajCena
2012auto267.000 Kč
 ochranná vana v kufr660 Kč
 parkovací čidla10.000 Kč
 disky kol2.000 Kč
 celkem279.660 Kč
2013pojištění9.500 Kč
 přezutí pneumatik600 Kč
 roční servis2.224 Kč
 provozní kapaliny150 Kč
 celkem12.474 Kč
2014pojištění9.500 Kč
 4x pytel na pneu200 Kč
 přestavba na LPG32.000 Kč
 tažné zařízení8.500 Kč
 servisní prohlídka2.705 Kč
 celkem52.905 Kč
2015výměna pneu, vývážení kol600 Kč
 pojištění9.500 Kč
 servisní prohlídka LPG300 Kč
 servisní prohlídka vozu před dovolenou200 Kč
 třetí servisní prohlídka5.587 Kč
 spoluúčast na novém předním skle500 Kč
 nové stěrače170 Kč
 celkem16.857 Kč
2016pojištění9.500 Kč
 prohlídka LPG370 Kč
 2x žárovka denního svícení24 Kč
 výměna předních brzdových destiček (po 54.000 km)2.200 Kč
 servisní prohlídka (olej, výměna svíček, celkový servis)5.800 Kč
 celkem17.894 Kč
2017pojištění9.500 Kč
 servis (přední brzdové kotouče a destičky)6.794
 STK a emise2.000 Kč
 autobaterie1.500 Kč
 motorový olej960 Kč
 olejový filtr157 Kč
 vzduchový filtr309 Kč
 kabinový filtr268 Kč
 revize LPG200 Kč
 práce v servisu480 Kč
 sada kabelů zapalování300 Kč
 těsnění víka karterů376 Kč
 kontrola vozu - měření komprese motoru594 Kč
 seřízení vůle ventilů990 Kč
 celkem24.434 Kč
2018pojištění9.500 Kč
 zimní pneu (Continental 185/65 R15) 6.012 Kč
 výměna pojistky520 Kč
 servis (olejový filtr, chladicí kapalina, náplň do ostřikovače, filtr topení)2.554 Kč
 výměna vzduchového filtru405 Kč
 výměna svíček1.148 Kč
 přezutí pneu, vyvážení818 Kč
 revize LPG a výměna filtru1.064 Kč
 celkem22.021 Kč
2019pojištění5.299 Kč
 letní pneu (Bravuris 185/65 R15)3.948 Kč
 výměna pneu776 Kč
 STK a emise2.000 Kč
 2x žárovka denního svícení50 Kč
 celkem12.023
CELKEM (bez pojištění a pořizovací ceny auta) po ujetí cca 130.000 km:96.309 Kč