Jak drahý je provoz levné dacie? Tahle Lodgy jezdí 7 let u jedné rodiny
Automobily značky Dacie pravidelně vládnou žebříčkům nejdostupnějších nových vozidel. Což může svádět k jistým pochybnostem.
Ostatně možná i vy znáte někoho, kdo tvrdí, že není tak bohatý, aby si kupoval laciné věci. V případě levných aut se logicky musí objevit otazníky související se spolehlivostí, kvalitou výroby, zpracováním či náklady na provoz. Tak jak je na tom Dacia?
Nebo lépe řečeno – jak na tom může být po letech služby Dacia Lodgy, nejdostupnější rodinné MPV? To nám snad naznačí příběh tohoto bílého exempláře, který už skoro sedm let jezdí v jedné rodině.
A opravdu se nadře. V rodině jsou totiž tři děti, k tomu pes. A auto jezdí prakticky pořád – v létě, v zimě, v dešti, členy domácnosti vozí po městě, na chalupu i na dovolené.
V tomto okamžiku se také sluší upozornit, že majitel si Lodgy kupoval opravdu jako rodinné auto s vědomím, že si ho nechá několik let. Proto se o něj od počátku stará. Navíc je pečlivý a schovává si všechny faktury, účty a náklady na provoz.
Konkrétní částky najdete v tabulce. Je pochopitelně možné, že za těch sedm let nějaký ten výdaj z přehledu utekl, ale pokud ano, jde o nějakou nedůležitou drobnost.
Nová za 267 tisíc
Život "naší" dacie začal v prosinci roku 2012. Majitel si tehdy domů přivezl bílý exemplář ve vyšší výbavě Arctica s klimatizací a v pětimístném provedení. Pod kapotu se ukrývá atmosféricky plněný 1,6litrový benzinový čtyřválec o výkonu 84 koní (62 kW), který pracuje s pětistupňovou manuální převodovkou.
S tříletou zárukou Lodgy vyšla na 267 tisíc korun. Nad rámec ceny bylo auto vybaveno ještě ochrannou vanou v kufru za 660 korun, dodatečně montovanými parkovacími senzory za 10 tisíc korun a sadou dalších disků kol za celkem 2000 korun.
Celkem tedy majitel zaplatil 279.660 Kč. „Hlavní důvod, proč jsem koupil dacii, byl ten, že jsem chtěl nové auto. Nechtěl jsem nic ojetého. A Lodgy jednoduše vycházela nejlépe,“ vysvětluje vlastník.
Od prosince roku 2012 dacia najezdila skoro 130 tisíc kilometrů bez jediné fatální chyby, což je asi nejpodstatnější sdělení. Letos ostatně bez problémů prošla povinnou technickou kontrolou.
Za sedm let se ovšem několik trablů přece jen vyskytlo. Po roce provozu a najetých 8500 kilometrech se například objevila závada na předním parkovacím čidle, kterou prodejce opravil v rámci záruky během roční servisní prohlídky. Okolo 20 tisíc kilometrů majitele trápily páčky blinkrů, kdy se po vypnutí směrového signálu jedné strany spustil ihned ten druhý. I tento problém byl vyřešen bezplatně v záruce.
První vážnější závada se objevila po dvou letech používání (nájezd 28.500 km), Dacia odmítala startovat v chladném počasí. Důvod vlastník auta nezjistil, ale v servisu přeprogramovali řídící jednotku a vyčistili svíčky a od té doby startování nezlobí. Vše opět zdarma v rámci záruky.
Nedlouho poté (31.700 km) přišla závada spínací skřínky, do které z důvodu zaseknutého plíšku v klíčové dírce nešlo zasunout klíč. Problém byl vyřešen výměnou spínací skřínky – zase bezplatně v rámci záruky. Po více než čtyřech letech umřela původní autobaterie. V roce 2018 přestala fungovat parkovací čidla, řešením byla jednoduchá výměna pojistky.
Ještě letos chce majitel vyměnit rozvody, náklady na tento úkon odhaduje na 8 tisíc korun. Jinak dosud věnoval vozu jen základní péči v podobě pravidelných výměn filtrů a kapalin. Dvakrát už měnil přední brzdové destičky, jednou i kotouče. Vzadu jsou brzdy bubnové.
Po estetické stránce Lodgy vypadá také slušně, uvnitř i zvenku. Bližší zkoumání však odhalí počínající korozi ve spodní části zadních blatníků.
A když už jsme u vzhledu. Bílá Lodgy vždycky nevypadala takhle pěkně. Na jaře letošního roku se přimotala k nehodě, kdy do ní zezadu narazil jiný vůz. Dacia to odnesla pomuchlanou zádí, na stav po bouračce se můžete podívat v galerii.
Oprava stála 87.174 Kč a uhrazena byla z pojistky viníka. Majitele tedy nestála nic.
Šetří s LPG
Pojďme se ještě podívat na náklady na pohonné hmoty, což je samozřejmě u rodinného vozu důležité téma. I proto se vlastník ostatně po zhruba roce a půl rozhodl pro přestavbu na plynový pohon.
Po ujetých 23.000 km tak nechal do auta instalovat LPG systém Lovato Easy Fast Smart, u kterého místo rezervního kola pod zavazadlovým prostorem zabere nádrž na plyn. Rezerva se přestěhovala do kufru, což je, pravda, trochu nešikovné. Přestavba vyšla na 32 tisíc korun a vztahovala se na ni dvouletá záruka.
Servisní prohlídka systému LPG se poprvé uskutečnila po ujetí 2500 kilometrů a byla zdarma. Dále už se prohlídky konají ročně nebo po ujetí 10 tisíc kilometrů. Ceny revizí najdete opět v tabulce.
Průměrná cena LPG se samozřejmě mění, zatímco například v roce 2014 stál litr i více než 18 Kč a v červnu roku 2016 zhruba 12 korun, nyní činí asi 14 Kč/l. Pokud tedy pro zjednodušení budeme počítat s částkou 15 Kč/l, dostaneme se hluboko pod jednu korunu a padesát haléřů na ujetý kilometr. Lodgy totiž jezdí v průměru za nějakých 9 litrů LPG na sto.
Na benzin by to bylo při současných cenách (32,50 Kč/l) a spotřebě 8 l/100 km (na benzin auto žere trochu méně) 2,60 Kč na 100 km. Přestavba na plyn se tedy brzy vyplatila – auto si na ni „vydělalo“ po nějakých 20 tisících km.
Mimochodem, na Dacii Lodgy je také zajímavé, že jí nijak drasticky neklesá hodnota. Cena srovnatelných ojetin se pohybuje okolo 150 tisíc korun, což je podobné jako u stejně staré konkurence – jenže ta v době prvního nákupu stála víc peněz.
Celkově je majitel s Lodgy spokojený. „Je to velké a spolehlivé auto za dobré peníze. Ale jsou i věci, které mi vadí. Chybí mi například proměnný cyklovač stěračů, tempomat nebo elektrické stahování zadních oken. Mít vzadu „švihadla“ a vozit tam děti, je občas o nervy. Rády si s klikou hrají. Fajn by byly i posuvné zadní boční dveře, pro otevření totiž potřebuji hodně místa. Uměl bych si také představit lepší odhlučnění motoru a živější projev. Když naložím rodinu a nějaké věci do kufru, je znát nedostatek výkonu. A samozřejmě roste i spotřeba," popisuje. „Přesto si stojím za tím, že za ty peníze jde o skvělý rodinný vůz," uzavírá.
Dacia Lodgy 1.6 LPG (2012) - náklady na provoz (bez paliva a dálničních známek) | ||
Rok | Výdaj | Cena |
2012 | auto | 267.000 Kč |
ochranná vana v kufr | 660 Kč | |
parkovací čidla | 10.000 Kč | |
disky kol | 2.000 Kč | |
celkem | 279.660 Kč | |
2013 | pojištění | 9.500 Kč |
přezutí pneumatik | 600 Kč | |
roční servis | 2.224 Kč | |
provozní kapaliny | 150 Kč | |
celkem | 12.474 Kč | |
2014 | pojištění | 9.500 Kč |
4x pytel na pneu | 200 Kč | |
přestavba na LPG | 32.000 Kč | |
tažné zařízení | 8.500 Kč | |
servisní prohlídka | 2.705 Kč | |
celkem | 52.905 Kč | |
2015 | výměna pneu, vývážení kol | 600 Kč |
pojištění | 9.500 Kč | |
servisní prohlídka LPG | 300 Kč | |
servisní prohlídka vozu před dovolenou | 200 Kč | |
třetí servisní prohlídka | 5.587 Kč | |
spoluúčast na novém předním skle | 500 Kč | |
nové stěrače | 170 Kč | |
celkem | 16.857 Kč | |
2016 | pojištění | 9.500 Kč |
prohlídka LPG | 370 Kč | |
2x žárovka denního svícení | 24 Kč | |
výměna předních brzdových destiček (po 54.000 km) | 2.200 Kč | |
servisní prohlídka (olej, výměna svíček, celkový servis) | 5.800 Kč | |
celkem | 17.894 Kč | |
2017 | pojištění | 9.500 Kč |
servis (přední brzdové kotouče a destičky) | 6.794 | |
STK a emise | 2.000 Kč | |
autobaterie | 1.500 Kč | |
motorový olej | 960 Kč | |
olejový filtr | 157 Kč | |
vzduchový filtr | 309 Kč | |
kabinový filtr | 268 Kč | |
revize LPG | 200 Kč | |
práce v servisu | 480 Kč | |
sada kabelů zapalování | 300 Kč | |
těsnění víka karterů | 376 Kč | |
kontrola vozu - měření komprese motoru | 594 Kč | |
seřízení vůle ventilů | 990 Kč | |
celkem | 24.434 Kč | |
2018 | pojištění | 9.500 Kč |
zimní pneu (Continental 185/65 R15) | 6.012 Kč | |
výměna pojistky | 520 Kč | |
servis (olejový filtr, chladicí kapalina, náplň do ostřikovače, filtr topení) | 2.554 Kč | |
výměna vzduchového filtru | 405 Kč | |
výměna svíček | 1.148 Kč | |
přezutí pneu, vyvážení | 818 Kč | |
revize LPG a výměna filtru | 1.064 Kč | |
celkem | 22.021 Kč | |
2019 | pojištění | 5.299 Kč |
letní pneu (Bravuris 185/65 R15) | 3.948 Kč | |
výměna pneu | 776 Kč | |
STK a emise | 2.000 Kč | |
2x žárovka denního svícení | 50 Kč | |
celkem | 12.023 | |
CELKEM (bez pojištění a pořizovací ceny auta) po ujetí cca 130.000 km: | 96.309 Kč |