Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
jaguar premioveznacky vyssistredni
jaguar premioveznacky vyssistredni
jaguar premioveznacky vyssistredni
jaguar premioveznacky vyssistredni
30 Fotogalerie

Jaguar XF 2016: XE v XL

Jaguar oficiálně představuje druhou generaci sedanu XF. Podle očekávání jde o zvětšený model střední třídy XE, ale vadí to snad někomu?

Sedan vyšší střední třídy Jaguar XF si k sedmým narozeninám první generace nadělil nástupce. Světovou premiéru bude mít za dva týdny na autosalonu v New Yorku, už nyní však Britové představili vůz na oficiálních fotografiích a sdělili základní informace.

Jaguar tvrdí, že XF 2016 je "all new" a víceméně to potvrzuje i změnou designu, jenž je v souladu s nedávno představeným, o kategorii menším typem XE, ovšem s ohledem na to, že mezi dosavadním XF a a XE nejsou rozdíly z kategorie revolučních, je to stále "typický Jaguar" druhé dekády 21. století.

Má to i jisté nevýhody - v zrcátku budete dost marně zkoumat, co se vám to tam vlastně zvětšuje, jediným výrazným rozdílem je pojetí spodního středového nádechu předního nárazníku, jenž se u XF 2016 rozšiřuje směrem dolů. V podobném gardu jsou i rozdíly vzadu - kulatost originálu nahrazují ostřejší linie, v tomto případě však připomíná nový XF spíše svého předchůdce, zejména díky chromové liště mezi svítilnami. Jaguar také zjevně objevil půvab zvýraznění zadního nárazníku.

Jestli si současné XF vysloužilo kritiku za přílišnou strohost a nevybroušenost palubní desky, teď je všechno jinak. Jag naštěstí odolal pokušení udělat jen větší XE a interiér ideově navazuje na aktuální model. Je tedy zachován sportovní styl, ale provedení je o dvě třídy výš, elegantní tvary a pečlivé zakomponování jednotlivých prvků je zcela v souladu s požadavky této kategorie.

Ale pojďme k faktům. Nový model je o 7 mm kratší a o 3 mm nižší, než současný, současně má však o 51 mm delší rozvor. Vypiplaná aerodynamika je charakterizována součinitelem odporu vzduchu cd = 0,26. Karoserie vozu je ze 75 % hliníková, což přineslo dramatické snížení váhy o 190 kg, při zvýšení torzní tuhosti o 28 %, čímž se rázem stal jedním z nejlehčích aut v segmentu, ne-li vůbec nejlehčím. Rozložení váhy činí "téměř 50:50", přední zavěšení tvoří dvojité lichoběžníky, vzadu je víceprvek.

Jaguar pochopil, co obnáší vyšší střední třída v Evropě a tak v nabídce dominují turbodiesely. Dvoulitrový čtyřválec Ingenium existuje veš dvou specifikacích se 120 kW a 280 N.m a 132 kW a 430 N.m, které lze mít se šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovým automatem. Všechny ostatní motory už se budou nabízet pouze s automatikou, konkrétně nafťák V6 3.0 twin turbo s 221 kW a 700 N.m a prozatím jediný benziňák - kompresorový třílitrový V6 s 279 kW a 450 N.m.

Samozřejmostí jsou pokročilé asistenční systémy nebo třeba Jaguar Configurable Dynamics, umožňující měnit charakter vozu změnou nastavení elektroniky. Nový XF se bude vyrábět společně s dalšími "hliníkovými" modely XJ a F-Type v továrně Castle Bromwich.

Kompletní technické údaje Jaguaru XF budou k dispozici po premiéře na autosalonu v New Yorku 1. dubna. Pořídit si jej budete moci od letošního podzimu.