Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar F-Pace
Jaguar F-Pace
Jaguar F-Pace
Jaguar F-Pace
81 Fotogalerie

Jaguar F-Pace: Kočka míří oficiálně do terénu

Aleš Dragoun
Jaguar ve světové premiéře ve Frankfurtu představuje už dříve avizovaný model F-Pace, první SUV značky. Vychází z konceptu C-X17.

Crossover Jaguaru je takovým dárkem k osmdesátinám prvního použití jména americké kočkovité šelmy. Automobilka u něj slibuje sportovní jízdní vlastnosti, díky štědrému využití hliníku je 4731 mm dlouhý vůz poměrně lehký, základní verze váží jen 1665 kg a karoserie má krátké převisy. Nabízí třeba hlavní adaptivní světla kompletně z diod. Samonosná struktura používá lehký hliník z 80 procent, některé díly jsou ocelové, jiné z hořčíku a třeba víko zavazadelníku s objemem 650 l kompozitové.

Nejslabším motorem v nabídce je dvoulitrový čtyřválcový diesel Ingenium se 133 kW a 430 N.m, větší třílitrový V6 se dvěma turby poskytuje 221 kW a mohutných 700 N.m. Benzinové jednotky zastupují turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr se 177 kW a 340 N.m a kompresorový třílitr V6 s 250 kW, jeho silnější verze dává až 280 kW. Osmistupňové samočinné převodovky pocházejí od ZF, k dispozici budou i manuální ústrojí.

Standardně jsou poháněna zadní kola. Čtyřkolka je plně elektronická, točivý moment posílá také dozadu, ale je-li potřeba, přesune se i zčásti na přední nápravu. Adaptive Surface Response představuje obdobu systému Terrain Response od Land Roveru, skenuje terén a podle něj zvolí optimální nastavení. ASPC pak funguje jako „terénní tempomat“ v rychlostech od 3,6 do 30 km/h. Nájezdové úhly 25,5, respektive 26 stupňů nedovolují bůhvíjaké hrátky mimo zpevněné cesty, světlost 213 mm je ale slušná, stejně jako brodivost 525 mm. Zkušenosti Land Roveru se hodí... Podvozek disponuje rozvorem 2874 mm, vpředu používá dvojité lichoběžníkové závěsy a vzadu víceprvkovou nápravu Integral link. Nejlevnější modely jsou vybaveny jednoduchými tlumiči, vyšší adaptivními, dokonce s možností nastavení.

Kola mohou mít průměr od 18 až do 22 palců, ty poslední používají pneumatiky 265/40. F-Pace má ve standardu přibrzďování vnitřních kol v zatáčce (torque vectoring) a elektrický posilovač řízení EPAS s proměnlivým účinkem. Nouzové brzdění využívá dvojici kamer a je vybaveno i detekcí objektů. Jaguar v SUV dodává udržování jízdy v pruzích a signalizaci neoprávněného vyjetí, čtení dopravních značek, inteligentní tempomat, polosamočinný parkovací asistent, hlídač mrtvého úhlu i únavy řidiče a v neposlední řadě stabilizaci přívěsu.

V prostorném a luxusním interiéru pro pět lidí nabídne všestranně elektricky nastavitelné, vyhřívané a větrané přední sedačky, hliníkové prvky, kůži Windsor a čtyřzónovou klimatizaci. Informační systém InControl Touch má osmipalcovou obrazovku s navigací a mapami na SD kartě, verze Pro pak dotykový „tablet“ o úhlopříčce 10,2 palce a disk o kapacitě 60 GB. Mapy si může zobrazit přímo řidič před sebou na přístrojové desce, ta je dokonce větší (12,3 palce). Připojení na internet zajistí wi-fi hotspot, k dispozici je i head-up displej, ovšem laserový. Nechybí ani dvanáctivoltové zásuvky a USB porty. Samozřejmostí je podpora mobilů Apple a také přístrojů s Androidem, některé funkce vozu se dají ovládat na dálku. Klasický klíček může doplnit i náramek, který se hodí při sportovních aktivitách. Majitel tak ten tradiční s klidem nechá uvnitř a zamkne. Špičkové audio Meridian má výkon 825 W a 17 reproduktorů. Kufr s asymetricky dělenými a sklopnými sedadly nabídne až 1740 l ve dvoumístném uspořádání.

Kromě úvodní First Edition v počtu 2 tisíc kusů pro celý svět budou k dispozici výbavy Pure, Prestige, Portfolio, R-Sport a S. First Edition dostane modrou a zlatou barvu z konceptů C-X17 z Frankfurtu a Kantonu 2013, kromě nich také červenou a černou, nevýkonnější benzinové i naftové motory a luxusní výbavu. Jaguar F-Pace se vyrábí v továrně Land Roveru v Solihullu.