Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace
37 Fotogalerie

Jaguar E-Pace oficiálně: Kompaktní SUV se představuje v Londýně, má pouze čtyřválce

Aleš Dragoun
Jaguar rozšiřuje svou rodinu SUV o menší model E-Pace, který doplňuje staršího a většího sourozence s písmenem F na začátku.

Pětidveřový E-Pace nezapře inspiraci v F-Type i ve starším sourozenci řady Pace. Představil se 13. července v Londýně. Designéry vedl Ian Callum, 4395 mm dlouhá karoserie s dostatkem vizuálních svalů má krátké převisy, jak se na auto se sportovním nádechem, i když je určeno i do lehkého terénu, sluší a patří. Prototypy se testovaly na Nürburgringu, v Nardò, v pouštích na Blízkém východě i severní Africe, v Číně a za polárním kruhem. Nové SUV Jaguaru je lehké, kapota, přední blatníky, střecha i zadní víko jsou z hliníku, jinak se uplatnila tenká ocel a dokonce hořčíková slitina.

Pod kapotou najdeme pouze napříč umístěné čtyřválcové přeplňované dvoulitry řady Ingenium. Turbodiesely jsou k mání ve třech verzích: 110, 132 a 177 kW, slabší benzinový pak dává 183 kW. Špičková zážehová varianta s výkonem 221 kW zrychlí z klidu na stovku za 6,4 s, naopak nejúspornější nafťák spálí 4,7 l/100 km. Převodovky se dodávají dvě: šestistupňová manuální a samočinná ZF s devíti rychlostmi.

E-Pace může být čtyřkolkou (systém s elektronickým rozdělováním točivého momentu na každé kolo zvlášť a dvěma mokrými spojkami na zadní nápravě dostal název Active Driveline), jinak je standardně poháněna přední náprava, má vektorování točivého momentu, které spolupracuje s kontrolou stability. Hliníkový podvozek s pomocnými ocelovými rámy a zadní nápravou Integral Link disponuje rozvorem 2681 mm. Systém Adaptive Dynamics umožňuje řidiči nastavit citlivost pedálu plynu, řízení a automatické převodovky, spolu s adaptivními tlumiči pak i podvozku v módech Normal, Dynamic, Eco a Rain, Ice and Snow. Kola mají průměr 17 až 21 palců. Do zavazadelníku se vejde 577 l zbytečností, po sklopení zadních sedadel až 1234 l. Víko kufru lze ovládat pohybem nohy. E-Pace utáhne přívěs do hmotnosti 1,8 tuny a nepostrádá ani jeho elektronickou stabilizaci. Kromě předepsaných povinných pomocníků má také kontrolu trakce a asistent rozjezdu do kopce.

Samočinné parkování je v základní výbavě stejně jako přední LED světla s denními diodami ve tvaru J, za Matrix je nutné si připlatit. Stereokamera detekuje chodce, hlídá provoz před vozem na křižovatkách, čte dopravní značky, pomáhá při nouzovém brzdění a samočinně omezuje rychlost, udržuje v jízdním pruhu, hlásí mrtvé úhly a bdí nad únavou řidiče. Tempomat je spojen s elektronikou ASPC známou z Land Roverů, která se uplatní při nízkých rychlostech. Kromě armády vzduchových vaků v kokpitu nový jaguar dostal i airbag pro chodce uložený pod kapotou.

Interiér, který vznikal pod vedením Alistera Whelana, pojme až pět pasažérů, výbavy ponesou názvy S, SE a HSE. Samozřejmostí je informační systém Touch Pro s desetipalcovým displejem a hlasovým ovládáním, E-Pace má v příplatcích digitální palubní přístroje s barevnou obrazovkou s úhlopříčkou 12,3 palce a taktéž velký barevný head-up displej, wifi hotspot 4G pro připojení na internet, čtveřici 12V zásuvek a pět USB portů. Dají se zde i dobíjet mobily, záleží samozřejmě na výbavě. Audio nese značku Meridian, dále je k dispozici dálkové ovládání InControl a Activity Key. Odkládací prostory mají objem zhruba 37 l.

Sportovní vzhled interiéru i exteriéru umocní balíček R-Dynamic, který obsahuje třeba sedačky s výraznějším bočním vedením, hliníkové pedály a pádla pod volantem, jiné nárazníky (přední s mlhovkami) a další prvky. Zatím jsou v úvodní First Edition dispozici jen tři barvy karoserie: červená, bílá a černá, pochopitelně v kombinaci s koženým čalouněním. Nakonec jich bude 11 včetně modré, šedých a stříbrných odstínů. E-Pace může mít i pevnou panoramatickou střechu.

Na český trh se dostane v lednu 2018, ceny startují na částce 966.669 Kč. Vyrábět jej bude Magna Steyr v rakouském Grazu (Štýrském Hradci), produkce se chystá rovněž v Číně.