Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mahindra Treo
Mahindra Treo
Mahindra Treo Yaari
Mahindra Treo Yaari
18 Fotogalerie

Indické Dillí se zhlédlo v Norsku. V roce 2027 chce 95 % vozidel na elektřinu

Michal Dokoupil

Největší indické město Dillí se poslední roky snaží o velmi progresivní politiku. Dle nového plánu mají prodeje elektromobilů v roce 2027 dosáhnout čísla, která zatím známe pouze z Norska.

Indie patří mezi ty méně očekávané státy, které se snaží o přechod k elektromobilům. Nejlidnatější země světa má pořád velmi chudé obyvatelstvo a zaostalou infrastrukturu kdekoliv mimo větší města. Ambice ovšem mají větší než mnohé státy EU. Nově překvapila zpráva z hlavního města Dillí, které se zjevně zhlédlo v Norsku.

Město se zhruba 21,5 miliony obyvatel (hrubý odhad, podle jiných i mnohem více), jehož součástí je i hlavní město Indie Nové Dillí, totiž chce v roce 2027 dosáhnout 95 % podílu elektromobilů v prodejích nových vozů a 98 % o tři roky později. Strategie nazvaná Delhi EV Policy 2.0 to požaduje nejen u osobních aut, ale také rikš, které tvoří výraznou část provozu a dnes jezdí primárně na CNG.

Dosáhnout toho městská vláda chce zavedením nákupních pobídek pro elektrické motorky, tříkolky, lehká užitková vozidla a nákladní vozidla. „K financování pobídek bude vytvořen zvláštní fond, který bude peníze získávat z ekologických poplatků, poplatků za znečištění a podobně,“ řekl k tomu Ministr dopravy města Dillí Pankaj Kumar Singh. Zmíněny jsou ale také pobídky na výměnu pohonu v existujících vozidlech.

Další částí plánu jsou vyložené zákazy. Domácnosti, které si chtějí pořídit třetí auto, už musí sáhnout pouze po elektromobilu. Zároveň bude od srpna zakázáno prodávat jiné než elektrické rikše a od srpna příštího roku už si v Dillí nekoupí ani spalovací motorku. Všechny rikše starší 10 let budou povinně deregistrovány a musí být nahrazeny elektrickými. To samé platí i pro všechny popelářské vozy ve městě, které musí být čistě elektrické do roku 2027. Právě tou dobou by tak 27 % všech vozidel registrovaných ve městě mělo být čistě elektrických.

Město se také zavázalo, že v blízké době postaví 13.200 nabíjecích stanic. Už dříve se přitom slibovalo 48.000 stanic, z čehož se podařilo postavit jen asi 10 %. Podobné to může být s celým elektrickým plánováním. Podle dosavadní politiky mělo být loni 25 % prodaných vozidel v Dillí elektrických, ale reálně se dosáhlo pouze podílu 13–14 %.

Video placeholder
Mahindra Thar.e: Nový elektromobil • Mahindra