Hyundai žádá o patent na unikátní řízení všech kol, auto by se mohlo točit na místě
Patentovaný systém počítá s možností samostatného řízení všech čtyř kol, což by výrazně zlepšilo obratnost vozu.
Společnost Hyundai Motor Corporation si podala patentovou žádost k americkému patentovému úřadu USPTO na specifický systém nezávislého řízení všech kol. Žádost pojmenovaná v překladu „Metoda a systém pro řízení režimu otáčení na místě u čtyřkolového vozidla s nezávislým řízením,“ byla podle informací od kolegů z Motor1 zveřejněna 28. dubna.
Fungování systému je popsáno na celkem jednadvaceti stranách, pro představu o jeho funkcích však stačí pohled na základní nákresy. Díky možnosti nezávisle natáčet všechna čtyři kola by totiž vůz vybavený tímto systémem mohl nabídnout jak tzv. krabí chůzi, kterou zvládá například GMC Hummer EV, tak i posuny přímo do stran nebo otočky na místě.

Možnost otáčet se na místě by podle automobilky mohla přijít vhod například v momentě, kdy se řidič potřebuje rychle točit. Případně na stísněném prostoru. Podle nákresu by totiž systém měl zvládnout otočku nejen přímo na místě, ale také s jistým odsazením k určité části vozidla.
Kromě této futuristické schopnosti, kterou zatím nenabízí ani Hummer EV (a například Rivian si k ní pomáhá tzv. tankovou otáčkou s protiběžným roztočením kol na každé straně vozu), však patent řeší i praktičtější otázky. Včetně snazšího paralelního parkování, vyšší stability ve vyšších rychlostech, atd.
O řízení celého systému by se přitom měla starat samostatná řídící jednotka, která bude za využití různých senzorů vyhodnocovat nastavení mechanismu. O jeho funkci by přitom mohl částečně rozhodovat i zařazený převod.
Samotná žádost o patent ale zatím neznamená nic konkrétního. Není tedy na místě očekávat, že by se systém mohl objevit u některých z nadcházejících modelů Hyundai či Kia. S postupnou elektrifikací a stále sofistikovanějšími možnostmi ovládání automobilu bychom se však nedivili, kdyby se něco podobného v některých modelech časem skutečně objevilo.