Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Vývojářská konference Hyundai
Vývojářská konference Hyundai
Vývojářská konference Hyundai
Vývojářská konference Hyundai
10 Fotogalerie

Hyundai a Kia bez páček pod volantem? Nový software se inspiroval u Tesly

Michal Dokoupil

Současné elektrické vozy značek Hyundai a Kia patří mezi to nejvyspělejší, co si můžeme v Evropě koupit. Jenže software tomu úplně neodpovídá, a vedle toho, co nabízí třeba Tesla nebo Nio, působí až zastarale. V Koreji to vědí a mají odpověď.

Jihokorejský koncern zahrnující značky Hyundai, Kia a Genesis na vývojářské konferenci ve své domovině představil nové softwarové řešení pro své vozy. Nejde jen o systém, se kterým se setkáváme na displeji auta, ale o celý softwarový ekosystém a technologickou platformu, kterou automobilka nazvala Pleos.

Podle tiskové zprávy je Pleos „komplexní softwarová platforma pro mobilitu, která pomáhá s autonomním pohybem a chytrou správou všech zařízení v pohybu. Propojuje dopravu a infrastrukturu, včetně vozidel, a pomáhá uživatelům, podnikům i městům budovat svobodnější a efektivnější prostředí mobility. Zahrnuje vysoce výkonné procesory a řídicí jednotky, operační systém vozidla (palubní OS), systém palubního infotainmentu (Pleos Connect), cloudovou infrastrukturu, systémy pro správu vozového parku a řešení pro optimalizaci mobility a logistiky.“

Většina z toho není pro uživatele moc zajímavá, do styku přijdeme primárně s operačním systémem vozidla a nebo přesněji se systémem palubního infotainmentu. Pleos Connect se na prezentaci ukázal také a po zhlédnutí několika videí v pohybu můžeme říci, že se zjevně inspiroval Teslou. Což není na škodu, software americké automobilky se již v provozu osvědčil a lid si na něj již zvykl. Jenže s tím asi přijdou i některá negativa.

Na vystaveném prototypu Ioniq 6 si korejští novináři mohli se softwarem zjevně volně pohrát a zaujalo nás, jak moc se v Tesle zhlédnul. Hyundai zjevně také počítá s téměř úplnou eliminací fyzických ovladačů. Například voliče převodovky a na obrazovce prototypu se tak stejným způsobem ukazuje možnost zvolit pohyb auta dopředu nebo dozadu. To samé platí pro nastavení světel nebo stěračů, ze kterých se staly ikonky na displeji. Nebýt na něm zobrazená 3D animace Ioniq 6, dalo by se lehce splést s americkým vozem.

Jsou tu ale i nové funkce, například umělá inteligence nazvaná Gleo AI, která mimo jiné slouží k hlasovému ovládání. To je schopnější než v současných modelech automobilky a ve videu rychle reaguje na pokyny jako otevření oken. Do budoucna má AI pomocí kamer a radarů autonomně řídit, alespoň částečně. Systém Pleos Connect běží na základech Android Automotive OS od Google a zřejmě do něj půjde instalovat další aplikace z vestavěného app store. Součástí je i nová aplikace, která opět bude fungovat podobně jako ta od Tesly.

Podle tiskové zprávy systém „Poskytuje personalizované prostředí služeb založené na ‚Pleos ID‘ – jediném propojeném uživatelském profilu přístupném v jakémkoli vozidle se systémem Pleos Connect“. Tedy po přihlášení do libovolného vozu se stejným systémem by se měly všechna nastavení zkopírovat z vytvořeného profilu řidiče. Další z představených novinek je Pleos Playground, neboli možnost pro nezávislé vývojáře vytvářet aplikace určené pro vozidla automobilky a zpřístupnit je ke stažení jejich uživatelům.

Pleos Connect by se měl ve vozidlech Hyundai, Kia a Genesis objevit během 2. čtvrtletí 2026. Není ale zřejmé, jestli bude nějaká jeho verze nabídnuta už v současných modelech, nebo až v nových generacích. Systém má ovšem běžet na novém výkonnějším hardware, vsadili bychom si tedy spíše na nové generace.