Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
Honda CR-V e:FCEV
31 Fotogalerie

Honda představila vodíkové CR-V. Bude o něj mít vůbec někdo zájem?

Ondřej Šámal

Toyota je předním zastáncem palivových článků na vodík. V této oblasti se ovšem činí také konkurenční Honda, která teď představila model CR-V s tímto pohonem.

Vodíku jako palivu v elektromobilech fandím delší dobu, ačkoliv dosavadní vývoj na trhu téhle alternativě ke spalovacím autům a bateriovým elektromobilům zatím moc nefandí. Například Toyota, globální lídr ve vývoji a výrobě osobních aut s palivovými články, aktuálně v Kalifornii nabízí svůj sedan Mirai s obří slevou 40.000 dolarů, díky níž vůz startuje na částce lehce přes 27 tisíc dolarů (asi 633 tisíc korun). V Česku přitom Toyotu Mirai pořídíte za 1.809.000 Kč.

Toyota se tímto krokem snaží rozhýbat prodeje modelu, kterého se v Kalifornii (jinde v USA se ani nenabízí) loni prodalo jen 2737 exemplářů. Na rozdíl od klasických bateriových elektromobilů je vodík stále minoritní záležitostí. A pravděpodobně jí i v nejbližších desetiletích zůstane.

To však konkurenční Hondu nijak neodradilo od toho, aby na domácím a zmíněném kalifornském trhu začala letos nabízet své SUV CR-V s palivovými články. Vůz s přídomkem e:FCEV podle americké metodiky EPA na jedno tankování zvládne až 434 kilometrů, přičemž dalších 46 km přidá díky 17,7kWh akumulátoru s externím dobíjením. To Toyota Mirai s výrazně menší baterií neumí.

Vodíkový pohon pochází ze společného vývoje Hondy s koncernem GM. Skládá se z palivových článků s 92,2 kW a elektrického motoru o výkonu 130 kilowattů. Dvě tlakové nádrže na vodík pod a za zadními sedadly pojmou dohromady 4,3 kilogramu vodíku, přičemž jejich doplnění by řidiči mělo zabrat pouze okolo tří minut.

Video placeholder
Honda CR-V e:FCEV • Honda

Podle Hondy se podařilo náklady na vodíkový pohon ve srovnání s modelem Clarity Fuel Cell z roku 2019 snížit o dvě třetiny. Spolu s tím se jeho životnost zdvojnásobila a výrazně se zvýšila také odolnost pohonného systému vůči nízkým teplotám.