Hakosuka slaví 60 let: První Nissan Skyline GT-R vycházel z motorsportu
Před šedesáti lety vyrazil na japonské silnice historicky první Nissan Skyline GT-R a okamžitě začal dominovat i v domácích automobilových závodech. Tehdy ještě nikdo netušil, že se i díky svým pokračovatelům stane jedním z nejslavnějších japonských aut všech dob.
Nissan Skyline GT-R je jednou z nejvýznamnějších japonských automobilových legend. Snad nejslavnější sportovní Nissan všech dob se stal slavným hlavně na úplném konci devadesátých let, když v okruhových závodech cestovních vozů dominovala legendární „Godzilla“. Už v roce 1989 Nissan začal vyrábět tehdy až neporazitelnou generaci s interním označením BNR32, kterou navázal na úspěšnou ikonu z minulosti.
Původní skyline byl velkolepým projektem značky Prince a unikání šestiválcový sedan Skyline GT se proslavil v okamžiku, když během soutěže GP Japan 1964 na okruhu Fuji Speedway předjel výrazně sportovnější Porsche 904 GTS. V tu chvíli vznikl mýtus Skyline, a přestože nakonec dojel až na stříbrném místě, Nissanu se výkonnost skylinu zalíbila natolik, že z něj v následujících letech udělal oficiální model.
Vůbec první tovární Nissan Skyline se představil s novou generací C10 v roce 1968 a už v únoru příštího roku byl uveden i první sportovní model. Oficiální jméno GT-R (Gran Turismo-Racing) oznamovalo, že novinka si dělá velké ambice na vítězství v automobilových závodech. Nezpochybnitelné spojení s motorsportem automobilka zdůrazňovala i reklamní kampaní, kde se nový výkonný model prezentoval po boku závodního speciálu Nissan R380-III.

Dnes Skyline GT-R známe zejména s tělem dvoudveřového kupé, ale historicky první GT-R byl překvapivě čtyřdveřovým sedanem. Na japonský asfalt vyrazil s oficiálním jménem Skyline 2000 GT-R, s interním označením PGC10, a během prvního roku a půl startů vyhrál ve 33 závodech. Když se později pokusil o významné, 50. vítězství, po 49 zlatých medailích úspěšnou šňůru ukončila konkurenční Mazda Savanna RX-3.
První Skyline GT-R byl exkluzivním modelem dostupným výhradně v síti autorizovaných prodejců Nissan Prince Store a v březnu 1971 se začal prodávat i jako elegantnější a ještě sportovnější dvoudveřové kupé, označované KPGC10.
Ať už se jedná o původní sedan, nebo kupé, oba modely si v japonském automobilovém slangu vysloužily přezdívku „Hakosuka“. Do češtiny se jednoduše překládá jako „hranatý skyline“. Design obou modelů navrhl Šin’ičiró Sakurai, člen Japonské automobilové síně slávy.
Základem techniky obou vozů byl atmosférický zážehový dvoulitrový řadový šestiválec S20 s ventilovým rozvodem DOHC, maximálním výkonem 119 kW (162 koní) a točivým momentem 176 newtonmetrů. V dnešních dnech už to nevypadá nijak oslnivě, ale s pětistupňovou manuální převodovkou, pohonem zadních kol se samosvorným diferenciálem a pohotovostní hmotností okolo 1100 kilogramů byly obě karosářské varianty mimořádně dynamickými sportovními vozy.
Nissan Skyline 2000 GT-R z přelomu šedesátých a sedmdesátých let tak začal psát úspěšnou historii jednoho z nejslavnějších sportovních nissanů všech dob. A dokonce stál i u zrodu v Japonsku populárního driftování. Jedním ze „zakladatelů“ efektní jízdy řízeným smykem byl Kunimicu Takahaši, který za volantem svého skylinu zjistil, že občas je rychlejší před zatáčkami nebrzdit a „sklouznout se“ než zbytečně zpomalovat. S inovativním řidičským stylem si vyjel přes 50 vítězství v japonském šampionátu cestovních vozů (JTCC).
Letos v únoru už to bylo šedesát let od představení historicky prvního Skylinu GT-R, jenž je velkým snem všech milovníků japonských sportovních aut. V letech 1969 až 1972 se jej vyrobilo celkem 1945 kusů v obou karosářských verzích, a proto není divu, že je vyhledávaným artiklem automobilových sběratelů.