Geniální řešení, jak vyzrát na zasněženou SPZ, se bohužel používá jen v Japonsku
Už v sedmdesátých letech v Japonsku vymysleli, jak se vypořádat se zasněženými registračními značkami na vozidlech. Je až neuvěřitelné, že se tohle řešení nedostalo do zbytku světa.
V minulých týdnech jsme se v Česku setkali s prvním sněhem nově nastávající zimy, který nám připomněl minimálně jednu sezónní povinnost. Pořád si pamatujete, že byste v zimních měsících měli dbát na „čistou“, lépe řečeno bezproblémově čitelnou, registrační značku na vašem vozidle? Během každodenního i náhlého sněžení se vám může zanést sněhem tak, že nebude čitelná a pro jízdu na veřejných komunikacích to může znamenat problém.
Novela českého silničního zákona z února 2016 říká, že řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh. To však neznamená, že nesmíte řídit během sněžení, ale vaší povinností je registrační značky očistit ihned po zjištění problému a následném zastavení. Za nečitelnou značku můžete dostat pokutu 5 až 10 tisíc korun i zákaz činnosti na dobu od šesti měsíců do jednoho roku.
Jak na to ale vyzrát? Vždyť z pohledu selského rozumu není možné každou chvíli řešit nečitelnou registrační značku. Zvláště, když se na promrzlou plechovou tabulku na obou koncích lepí sníh, sůl i nečistoty jedna radost. Řešení je překvapivě jednoduché, ale v Česku se s ním nijak nesetkáváme. A to i přesto, že na druhém konci světa funguje v praxi už od začátku sedmdesátých let.
Už v roce 1970 se v Japonsku na vozidlech objevily první svítící registrační značky, které řešily problém zanesených registračních značek hned dvěma způsoby. V japonštině se jim říká „jikō-shiki“, do češtiny bychom to mohli přeložit přibližně jako „registrační značka se svítícími písmenky“ a jsou k dostání u místních úřadů. K tabulce s průhlednými písmenky, aby bylo možné je prosvítit, si přitom musíte přikoupit osvětlený rám.
Během nočních hodin jsou registrační značky výrazně lépe čitelné, než při běžném nasvícení, protože ve tmě svítí. V minulosti bylo osvětlení řešeno klasickou žárovkou, kromě světla vytvářející i teplo pro vyhřívání plechové tabulky, aby z ní odtál sníh. Dnes se používají moderní LED diody, které sice nevyzařují tolik tepla, ale s vysokým světelným výkonem zvládnout nános sněhu prosvítit.
V Japonsku se osvětlené registrační značky objevily kvůli potřebám řidičů v zasněžených a horských oblastech. Světlo tehdy bylo bylo spíše na druhém místě, protože se vynálezcům ze společnosti Hokuyo Musen zalíbila žárovka jako jednoduše dostupný, levný a snadno vyměnitelný zdroj tepla.
