Countryman byl prvním mini s délkou nad čtyři metry a pohonem všech kol. Jeho hrdé nositele poznáte podle i podle nápisu All4 na předních dveřích. Jde sice o SUV, ale světla výška činí v nejlepším případě 15 cm, u nejvýkonnější verze dokonce jen 13 cm.|
Zdroj: Svět motorů
Mini Countryman|
Zdroj: Svět motorů
Countryman už tu kdysi byl, ale jako malé kombi na bázi Austinu Mini. Verze s obnaženou jasanovou výdřevou (později nepovinnou) jsou sběratelsky cenné, ale na zablácených silnicích anglického venkova nebyly nejpraktičtější.|
Zdroj: Svět motorů
Interiér je opět vyveden v typickém retrostylu. Na jeho prazvláštní ergonomii si musíte zvyknout, některé ovladače jsou na nepochopitelných místech. Tohle základní provedení s dvouramenným volantem, nejmenším rádiem a manuální klimatizací v praxi moc často neuvidíte.|
Zdroj: Svět motorů
Posuvná zadní sedadla s opěradly dělenými v poměru 40:20:40 měl countryman standardně. Šlo však zvolit i čtyřmístné provedení s dvojicí samostatných zadních sedadel, oddělených středovou kolejnicí jako u třídveřového pacemanu.|
Zdroj: Svět motorů
Je to sice nejprostornější dobové mini, ale zázraky nečekejte. Byť jsou zadní sedadla posunuta zcela vzad, fi gurant výšky 183 cm moc volnosti nemá. Sedí se tu ale pohodlně, sedáky jsou vysoko a dostatečně dlouhé. Středové výdechy ventilace bohužel vzadu chybějí.|
Zdroj: Svět motorů
Většina ojetin má bohatou příplatkovou výbavu, takže se sportovním tříramenným volantem a automatickou klimatizací (jen jednozónovou) se setkáte skoro vždy. Vše je tu podřízeno designu, na displej multimediálního systému tak nezbylo moc místa a jeho přehlednost tím trpí. V menu se pohybujete malým joystickem mezi sedadly. Mapy lze aktualizovat přes port USB, schovaný v přihrádce na rukavice.|
Zdroj: Svět motorů
Diesely z rodiny BMW N47 tu jsou ve dvojí kubatuře (1,6 a 2,0 l), mohutně vytěžovaný okruh EGR a nevyzpytatelné rozvody dělají z obou dvou dost rizikovou volbu.|
Zdroj: Svět motorů
Míru protažení rozvodového řemenu umějí servisy zkontrolovat diagnostikou a životnosti trochu pomohl i modifi kovaný hydraulický napínák, montovaný od roku 2013. Čas od času se přesto vyskytne smolař, kterému prasknou plastové vodící lišty, nebo dokonce sám řetěz a motor se prostě „potká“.|
Zdroj: Svět motorů
Míru protažení rozvodového řemenu umějí servisy zkontrolovat diagnostikou a životnosti trochu pomohl i modifi kovaný hydraulický napínák, montovaný od roku 2013. Čas od času se přesto vyskytne smolař, kterému prasknou plastové vodící lišty, nebo dokonce sám řetěz a motor se prostě „potká“.|
Zdroj: Svět motorů
Šmrncovnější, třídveřové provedení Mini Paceman se prezentovalo jako samostatný model, ale technicky jde o dvojče countrymanu ze stejné výrobní linky. Motorizace byly identické, pouze chyběly nejslabší varianty One a One D. Barevné polepy se dají pořídit i dodatečně, široká zákaznická individualizace patří k fi lozofi i značky.|
Zdroj: Svět motorů
U benzinových verzí je všechno mírně snazší. Jejich řetězové rozvody umějí zlobit, ale kompletní zkázu agregátu zpravidla nezpůsobí. Navíc půjdou vyměnit levněji – i bez demontáže motoru z vozu. Riziko zakarbonování motoru jde omezit zkrácenými olejovými intervaly (u verze turbo N18 doporučujeme ideálně 10 000 km) a úniky oleje z hlavy včasnou výměnou těsnění ventilového víka. Zde ho zrovna podstupuje atmosférická varianta N16. Válec vystupující vpravo vzadu z hlavy je servopohon valvetroniku – proměnného zdvihu ventilů.|
Zdroj: Svět motorů
Všechny verze s výjimkou základní naftové One D šlo příplatkově zkombinovat s konvenčním měničovým 6° automatem Aisin TF-60SN (GA6F21WA). Pod kódem 09G ho můžete znát třeba z tuzemské Škody Fabia II 1.6 16V. Není zrovna nejhbitější, ale určitě vydrží bez investic déle než manuál se slabou spojkou. Bonusem je, že verze s automatem nemají stop-start, tedy ani nadměrně netýrají akumulátor. Jeho případné plné vybití či odpojení tu může přinést přidruženou komplikaci v podobě selhání řídicí jednotky osvětlení.|
Zdroj: Svět motorů
Pokud u starších kusů v létě nedostatečně chladí klimatizace, může to být rozpadajícím se chladičem, z nějž vypadávají zborcené zoxidované lamelky. Postupně tak ztrácí svou účinnou plochu, aniž by byl přímo děravý. Nový vyjde v originálu na 10 000 Kč – po započtení 20% slevy pro auta starší pěti let.|
Zdroj: Svět motorů
Vůle v podvozku se vyskytují výjimečně. Případné klepání od zadní nápravy při přejezdu nerovností mívají na svědomí vymačkaná lůžka zadního stabilizátoru za 200 Kč/kus. Nejsnáze na ně nahlédnete od podběhu.|
Zdroj: Svět motorů
Mini Countryman|
Zdroj: Svět motorů
Mini Countryman|
Zdroj: Svět motorů
Přes 160 000 km na stále původní rozvody? V brněnském Renocaru se také divili. S mini se tu setkávají často, takže rozhodně mají s čím porovnávat. Benzinové verze mívají po letech nějakou spotřebu oleje – běžně kolem 0,3 až 0,5 l/1000 km. Zároveň si ale neumějí měřit hladinu oleje. Pokud je nechcete pochovat, musíte kapotu alespoň jednou měsíčně zvednout a hladinu oleje překontrolovat ručně měrkou.|
Zdroj: Svět motorů
O protikorozní ochraně jsme si po zkušenostech se staršími modely Mini nedělali iluze, ale i tak to byl výživný pohled. Plechové nápravnice jsou už místy prožrané do hloubky, zpuchřelé je už i horní čelo v motorovém prostoru.|
Zdroj: Svět motorů
O protikorozní ochraně jsme si po zkušenostech se staršími modely Mini nedělali iluze, ale i tak to byl výživný pohled. Plechové nápravnice jsou už místy prožrané do hloubky, zpuchřelé je už i horní čelo v motorovém prostoru.|
Zdroj: Svět motorů
O protikorozní ochraně jsme si po zkušenostech se staršími modely Mini nedělali iluze, ale i tak to byl výživný pohled. Plechové nápravnice jsou už místy prožrané do hloubky, zpuchřelé je už i horní čelo v motorovém prostoru.|
Zdroj: Svět motorů
O protikorozní ochraně jsme si po zkušenostech se staršími modely Mini nedělali iluze, ale i tak to byl výživný pohled. Plechové nápravnice jsou už místy prožrané do hloubky, zpuchřelé je už i horní čelo v motorovém prostoru.|
Zdroj: Svět motorů
Koroze tu také podstatně komplikuje případné seřízení geometrie. Tyto tyče řízení se obvykle hrubé síle ještě podvolí, ale seřizovací prvky zadních ramen už bývají nepoužitelné.|
Zdroj: Svět motorů
Koroze vylézá dokonce uprostřed víka kufru. A to jde o nebourané auto. V Německu se dost solí, takže starší mini chtějte raději z Itálie.|
Zdroj: Svět motorů
Vůz měl příplatkové bixenony, které šlo ještě nadstavbově vybavit dynamickou regulací.|
Zdroj: Svět motorů
Vůz měl příplatkové bixenony, které šlo ještě nadstavbově vybavit dynamickou regulací. Svítí krásně a i k výbojkám je v případě potřeby snadný přístup – ruku prostrčíte i shora, ale pro jistotu je ještě připravený rozměrný otvor v podběhu.|
Zdroj: Svět motorů
Přední zavěšení vůlemi skoro netrpí, velmi vzácně odejde zadní silentblok ramene za 4000 Kč. Brzdy jsou silné a kotouče běžně vydrží kolem 100 000 km – pokud zrovna nezávodíte.|
Zdroj: Svět motorů