Laickým okem bývá model X1 často zaměňován s větším X3, což je pro někoho příjemný bonus. Nejzdatnější tahouni xDrive 20i/25i/20d/25d mohou tahat až 2000 kg vlek.|
Zdroj: Svět motorů
Palubní deska je uložená níž než obvykle, což prospělo výhledu z vozu a vzdušnosti interiéru. Celkově se hodně podobá modelu 2 Active Tourer, bohužel včetně malých sedadel. U vozů před faceliftem byl centrální displej ve velikostech 6,5“ (jen rádio nebo základní navigace) nebo 8,8“ (navigace Plus). Po faceliftu 6,5“ (jen rádio), 8,8“ (základní navigace) nebo 10,25“ (navigace Plus), s oběma navigacemi po faceliftu se pak pojí i přístrojový štít TFT.|
Zdroj: Svět motorů
Přestože je model kratší než předchozí X1 E84 z let 2009-2015, díky příčně uloženému motoru umí být prostornější. Praktičnost vylepšují posuvná zadní sedadla dělená v poměru 40:20:40, po faceliftu standardní. Šlo mít i překlápěcí opěradlo vpředu. Zadní sedáky jsou hodně krátké.|
Zdroj: Svět motorů
Běžnější přístrojový štít s klasickými budíky slibuje přehlednost, ale příliš nízko umístěný informační displej je většinou přesně v zákrytu za bachratým středem volantu. Teploměr chladicí kapaliny tu je, jen ho musíte vylovit z menu palubního počítače.|
Zdroj: Svět motorů
Motor sDrive/xDrive18d|
Zdroj: Svět motorů
Mechanická volicí páka automatů před faceliftem je častým zdrojem problémů. Vlivem únavy drobné pružiny v plastovém kloubu se správně nezahlásí snímač koncové polohy. Kvůli korunové pružině tak musíte měnit celý modul volicí páky, což i s prací ve značce vyjde na 20 000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Mechanická volicí páka automatů před faceliftem je častým zdrojem problémů. Vlivem únavy drobné pružiny v plastovém kloubu se správně nezahlásí snímač koncové polohy. Kvůli korunové pružině tak musíte měnit celý modul volicí páky, což i s prací ve značce vyjde na 20 000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Elektrohydraulicky ovládaná mezinápravová spojka HOK pracuje na stejném principu jako haldex. Má rychlé reakce, je spolehlivá a šla by i levně vyměnit. Komplet stojí mírně přes 26 000 Kč, lze však samostatně objednat elektroniku (13 000 Kč), čerpadlo (7000 Kč) i opravnou sadu těsnění.|
Zdroj: Svět motorů
Srovnání systému xDrive modelu X3 F25 (vlevo) a X1 F48 (vpravo). U X1 s motorem napříč odpadá centrální transfer VTG (č. 3) i přední kardan. Nepřipojuje se přední, ale zadní náprava, vícelamelová spojka (6) je až u zadní rozvodovky.|
Zdroj: Svět motorů
Velkým argumentem faceliftového modelu je zmodernizovaný infotainment, který nabídne přehlednější zobrazení v dlaždicích, lepší grafi ku i spolehlivější konektivitu s chytrými telefony. Pro podporu Mirror Screen potřebujete příplatkovou nástavbu s kódem 6CP (Integrace chytrého telefonu)“ za 8000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Zavazadelník si generačně polepšil o 85 na celkových 505 litrů. Mezipodlahu kupodivu nejde vyjmout z vozu, pouze přelomit a odsunout vpřed. Za rezervní kolo šlo připlatit, ale většinou ho tu nenajdete – zákazníci už si zvykli na standardní zesílené pneumatiky run-fl at, umožňujícími dojetí i po defektu.|
Zdroj: Svět motorů
AdBlue přišlo do dieselů až v roce 2018. Spíš bychom ho tady chtěli, protože umožnilo zmenšit objemy recirkulovaných výfukových plynů – od té doby problémy s okruhem EGR prakticky ustaly. Nádržka na močovinu má objem 12 l, při svítící kontrolce nízkého množství je potřeba doplnit alespoň 5 l.|
Zdroj: Svět motorů
Pokud se dělá první geometrie až při vyšších kilometrech, mohou už být zarezlé seřizovací excentry zadních ramen. Vyplatí se je jednou za čas preventivně prohýbat. Platí to nejen pro model X1, ale také pro sesterské X2 a 2 Active Tourer. Vůlemi ale zadní víceprvkové zavěšení netrpí, nezlobí ani elektrická parkovací brzda.|
Zdroj: Svět motorů
Zvlášť velkým dírám na silnici se vyhýbejte, v pár případech už dokázal tlumič prorazit spodní lůžko a vylézt z těhlice ven. Pro zajímavost: těhlice bez náboje (ložiska) by byla za 10 000 Kč, s nábojem za 17 000 Kč, tlumič pérování za 7000 až 18 000 podle verze. Plus práce a nová geometrie.|
Zdroj: Svět motorů
Brzdy vydrží v průměru 50 000 až 70 000 km, což je běžný dnešní standard. Vpředu se obvykle mění rovnou destičky i s kotouči, zadní kotouče vydrží dvě sady destiček.|
Zdroj: Svět motorů
K výbavě M Sport šly bezpříplatkově pořídit snížený tvrdší podvozek (ten moc nedoporučujeme) i strmější řízení. Větší, sportovní brzdy poznáte podle modře či červeně lakovaných třemenů.|
Zdroj: Svět motorů
Asistent sjezdu svahů HDC najdete jen u čtyřkolek xDrive.|
Zdroj: Svět motorů
Přepínač jízdních režimů Driving Experience s módy Comfort, Sport a Eco Pro je tu vždy.|
Zdroj: Svět motorů
BMW X1|
Zdroj: Svět motorů
BMW X1|
Zdroj: Svět motorů
Fyzická měrka oleje tu už není, musíte věřit elektronice. Měří se za volnoběhu u stojícího auta se zahřátým motorem. V menu kromě připomínek příštího servisu najdete i stručnou historii prohlídek.|
Zdroj: Svět motorů
Funkci plachtění na volnoběh při odstavení nohy z plynu můžete povolit v úsporném režimu Eco-Pro. Pokud jedete z kopce nebo příliš blízko za jiným vozem, k plachtění nedojde.|
Zdroj: Svět motorů
Základem byly halogenové světlomety, a to i po faceliftu. Testovaný kus měl příplatkové LED, ale v jednodušší verzi bez funkce „vyřezávání“ protijedoucích vozů. Svítily ale pěkně ostře a na rozdíl od některých konkurentů netrpí příliš krátkým potkávacím světlem. Výhodou byly i příplatkové ostřikovače světel, jejichž přínos oceníte hlavně v zimě.|
Zdroj: Svět motorů
Základem byly halogenové světlomety, a to i po faceliftu. Testovaný kus měl příplatkové LED, ale v jednodušší verzi bez funkce „vyřezávání“ protijedoucích vozů. Svítily ale pěkně ostře a na rozdíl od některých konkurentů netrpí příliš krátkým potkávacím světlem. Výhodou byly i příplatkové ostřikovače světel, jejichž přínos oceníte hlavně v zimě.|
Zdroj: Svět motorů
Tento kus má ještě všechny natáčecí žaluzie před chladičem na svém místě a funkční. Nebývá to tak vždy, protože když nějakou nerovností nebo obrubníkem silně promáčkete spodní kryt přídě, uložení žaluzií se rozláme.|
Zdroj: Svět motorů
Osmistupňový automat stlačuje dálniční otáčky až k hranici 2000 min-1, ale u nejslabší verze dvoulitrového dieselu musí ve stoupáních častěji podřazovat. Varianta se 6° manuálem v téže situaci točí 2700 min-1.|
Zdroj: Svět motorů
Dřevěné dekory už dnes netáhnou, ale šedý matný dub nepřekáží ani v modernějším interiéru. Byť se tváří jako pravý kus dřeva, je to opět jen tenoučká dýha na plastové liště.|
Zdroj: Svět motorů
BMW X1|
Zdroj: Svět motorů
Tažné zařízení je neoriginální, takže sem bylo domontováno dodatečně. Servisy to nevidí rády, protože nekvalitní nebo špatně zapojený elektronický modul umí shodit datovou komunikaci a výrazně ztížit diagnostiku závad. Tady vše funguje, jak má, ale nebývá to pravidlo.|
Zdroj: Svět motorů