Jak poznat konec životnosti baterie|
Zdroj: Svět motorů
Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.|
Zdroj: Svět motorů
Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.|
Zdroj: Svět motorů
Pavel Kulhánek (vpravo) z českého Bosche s kolegou Janem Horákem nám ukázali, že výměnu baterky musíte dnes doprovodit jejím nastavením v diagnostice. A to i u tak rozšířeného auta, jakým je čtyři roky starý Volkswagen Passat.|
Zdroj: Svět motorů
Pavel Kulhánek (vpravo) z českého Bosche s kolegou Janem Horákem nám ukázali, že výměnu baterky musíte dnes doprovodit jejím nastavením v diagnostice. A to i u tak rozšířeného auta, jakým je čtyři roky starý Volkswagen Passat.|
Zdroj: Svět motorů
Na horách zaparkujte vozidlo přídí do volného prostoru, nikoliv ke sněhové bariéře. Velmi si tím usnadníte případný start přes kabely s pomocí jiného vozidla.|
Zdroj: Svět motorů
Jediný způsob, jak určit skutečný stav baterie, je sečíst všechen proud, který umí dát. To umějí specializovaná zařízení propojená s počítačem. Na snímku typ za 16 000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
Klasický zátěžový měřák, který sleduje pokles napětí při deklarovaném startovacím proudu, stojí od 700 Kč. Ovšem pozor – nezkoušejte jím zcela nové baterky, v nichž se ještě nerozeběhly všechny chemické procesy.|
Zdroj: Svět motorů
Moderní nabíječky mají několik režimů a dle stavu baterie si automaticky volí délku a intenzitu každého. Volitelný bývá rekondiční, který vyšším napětím promíchá elektrolyt.|
Zdroj: Svět motorů
Moderní auta se systémem stop-start vyžadují nabíjení baterie tak často, že se vyplatí vytáhnout si třeba konektor pod stěrače. Tento za 200 Kč od společnosti CTEK dokonce blikáním oznámí, jak na tom baterka je.|
Zdroj: Svět motorů
Jedním z mála výrobců, kteří férově přiznávají datum výroby baterie, je rakouský Banner. Ostatní jej mají skryté v nějakém kódu.|
Zdroj: Svět motorů
Při 12,5 V má akumulátor zhruba 75 procent své aktuální kapacity. Při 12,4 však už jen 50 %. Závislosti napětí a kapacity nejsou lineární.|
Zdroj: Svět motorů
I u moderních akumulátorů EFB a AGM platí, že trvalým nabitím pod 12,4 V (50 %) je zničíte. Na mnohých je to i vyznačeno.|
Zdroj: Svět motorů
Test třináctileté baterie|
Zdroj: Svět motorů
Měření startovacího proudu dle normy speciálním přístrojem zvaným Macek třináctiletá baterie nezvládla. Napětí pod kritickou mez kleslo během vteřiny.|
Zdroj: Svět motorů
Specialisté z fi rmy Battery Import nám rekordmanku rozřezali a analyzovali i fyzicky.|
Zdroj: Svět motorů
Po rozřezání se desky lámaly pod rukama. U nové baterie je můžete i desetkrát přehnout tam a zpátky.|
Zdroj: Svět motorů
Moderní velká auta mají často specififi cké baterky. Zde malá, startovací pro Mercedes-Benz SL.|
Zdroj: Svět motorů