Netrénované oko si druhou generaci BMW X6 F16 snadno splete s předcházející E71 z let 2008 – 2014. Boční silueta i vnější rozměry jsou téměř stejné, rozvor náprav 2933 mm dokonce identický. Na snímku vrcholná X6 M s brutálními 423 kW, která se papírově prezentuje jako samostatná řada F86.|
Zdroj: Svět motorů
Palubní deska je stejná jako u sesterské BMW X5 „F15“, X6 měla pouze vyšší olemování středového tunelu a kožené čalounění už ve standardu. V klasicky řešeném ovládání se snadno zorientujete, řada vozů má i head-up displej, s nímž se ale pojí citelně dražší čelní sklo.|
Zdroj: Svět motorů
Středový displej je už dotykový, ale v menu se pořád můžete pohybovat klasickým ovladačem iDrive Touch, což je za jízdy pohodlnější i bezpečnější.|
Zdroj: Svět motorů
Horní ploška controlleru funguje i jako touchpad, takže rozeznává prstem kreslené znaky. Navigační mapy se ještě postaru aktualizují přes USB nebo v servisu, s předplacenými on-line službami už ale umějí zapracovat live dopravní data.|
Zdroj: Svět motorů
Tahle generace je už vždy papírově pětimístná. Předchozí X6 (E71, 2007 – 2014) měla dvě samostatná zadní sedadla. Navzdory svažující se střeše je vzadu místa dost, osoby s výškou do 190 cm nebudou mít problém.|
Zdroj: Svět motorů
Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40, po sklopení vznikne téměř rovná plocha. Zavazadelník má objem 580 l (včetně prostoru pod mezipodlahou), což je o 70 l méně než u X5 E15.|
Zdroj: Svět motorů
Lichoběžníková přední náprava vypadá na pohled robustně, ale pod těžkým vozem už kolem 100 000 km trpívá na vůle. Vznikají jak v čepech těchto drahých spodních ramen, tak v jejich uložení. Pokud i s vyřešenou vůlí spodních předních ramen při geometrii nevychází odklony, musí se vyměnit horní rameno tvaru U. Vpředu jsou vždy klasické vinuté pružiny, pneumatické odpružení najdete jen vzadu.|
Zdroj: Svět motorů
Varianty s takzvaným aktivním řízením (proměnný převod řízení) mívají vždy čelní spodní přední rameno v hydraulickém silentbloku – zde už vytečeném. Základní provedení má často jen běžný gumový. Prasknout umí obě varianty, kolo pak ztratí přesné vedení a v axiálním směru klepe.|
Zdroj: Svět motorů
Pneumatické vyrovnání výšky zádě málokomu přežije 150 000 km bez opravy. Vzduchové měchy buď v záhybech zteří, nebo se prodřou nečistotami. Vyplatí se je měnit rovnou v páru, při jedné práci.|
Zdroj: Svět motorů
Vůle v tradiční bavorácké integrální zadní nápravě přicházejí až s vysokými nájezdy, většinou hodně nad 200 000 km. Skoro vždy jde jen o unavené uložení nápravnice, řešitelné výměnou těchto silentbloků. Jsou čtyři, v originále stojí 2300 Kč/ks.|
Zdroj: Svět motorů
Občas odejde ovládací jednotka parkovací brzdy, která pomocí lanovodů zatahuje samostatné čelisti ve vnitřní straně brzdového kotouče.|
Zdroj: Svět motorů
Nová jednotka vyjde na 32 000 Kč.|
Zdroj: Svět motorů
U generace X6 F16 už diesely vždy plní Euro 6 a potřebují AdBlue. Nádržka měla objem 10 nebo 13 l podle cílového trhu a je umístěna v motorovém prostoru (viz modré víčko označené šipkou), kde v zimě neklade takové nároky na dodatečné vyhřívání. Kryt motoru s nápisem M Performance prozrazuje tříturbovou verzi dieselu M50d.|
Zdroj: Svět motorů
Únavové prasknutí kloubové hřídele náhonu přední nápravy postihuje především nejvýkonnější verze. Končívá to přinejmenším proražením olejové vany motoru, takže investice do preventivní výměny kardanu se rozhodně vyplatí.|
Zdroj: Svět motorů
Únavové prasknutí kloubové hřídele náhonu přední nápravy postihuje především nejvýkonnější verze. Končívá to přinejmenším proražením olejové vany motoru, takže investice do preventivní výměny kardanu se rozhodně vyplatí.|
Zdroj: Svět motorů
S výměnou celoživotního oleje v osmistupňovém automatu ZF je potřeba začít brzy, pokud má být prevence skutečně účinná. Filtr převodového oleje je tu integrován přímo v plastové vaně převodovky (na snímku). Novou plastovou vanu objednávejte pokud možno v originále (cca 4000 Kč) a vždy používejte i s ní dodávané nové šrouby. Utahují se jen slabými 10 Nm.|
Zdroj: Svět motorů
Předpokládaný dojezd i doporučení, jaké množství AdBlue doplnit, si lze zobrazit v palubním menu. Přes něj se kontroluje i úroveň hladiny motorového oleje.|
Zdroj: Svět motorů
Při koupi naftové verze si nechte dobře prověřit, zda vůz nemá prasklý nebo vybouraný DPF fi ltr – občas se s tím servisy setkávají. Koncovka výfuku by měla být uvnitř takto čistá.|
Zdroj: Svět motorů
BMW X6 |
Zdroj: Svět motorů
U BMW X6 F16 žádný výraznější facelift neproběhl, takže konkrétní ročník zvenčí neodhadnete. Sportovnější nárazníky i černé okenní lišty prozrazují vůz osazený oblíbeným příplatkovým M-paketem.|
Zdroj: Svět motorů
S M-paketem se vždy pojí šmrncovnější tříramenný sportovní volant, černá stropnice a sportovnější přední sedadla, v našem případě v příjemné kombinaci kůže/alcantara. S vymačkanou levou bočnicí řidičova sedadla se setkáte často, z vysoko ukotvených sedadel se spíše slézá, než vysedá.|
Zdroj: Svět motorů
Základem byly bi-xenony, ale většina majitelů si připlatila za tyhle adaptivní LED světlomety, které poznáte už podle nápisu v nich.|
Zdroj: Svět motorů
Svítí dostatečně silně a vystínit protijedoucí vůz už umějí, byť ne tak přesně jako dnešní modely. Ostřikovače světel měly všechny verze.|
Zdroj: Svět motorů
Nástup do vozu i výstup komplikují široké nepřekryté dveřní prahy, o které si téměř vždy ušpiníte nohavice|
Zdroj: Svět motorů
Olezlá a zoxidovaná litá kola kolem středové díry mívají většinou na svědomí zbrklé pneuservisy, které ve vyvažovačce upnuly disk nesprávným kovovým kuželem. Ten omačkal hranu středové díry a vzniklými mikroprasklinami v laku se pak do disku zakousla oxidace. Zachránit to ještě půjde, renovacemi disků se zabývá řada fi rem.|
Zdroj: Svět motorů
Čtyřkolka xDrive je velmi citlivá na správné obvody kol a různorodé mixy pneumatik ji dokážou rychle zničit. Vždy trvejte na výměně celé sady a certifi kovaných pneumatikách s hvězdičkou schválených přímo pro BMW.|
Zdroj: Svět motorů
Brzdy jsou už v základu dobře dimenzované, ale v těžkém voze málokdy přežijí 60 000 km bez obnovy – kotouče obvykle dožívají shodně s destičkami. Snímače opotřebení destiček jsou pouze na levé straně vozu.|
Zdroj: Svět motorů
Měchy pneumatického nivomatu zadní nápravy tu odcházejí celkem často. Tady už jsou vyměněné za levnější neoriginály, službu ale udělají stejnou.|
Zdroj: Svět motorů
Testovaný vůz měl jen nejlevnější verzi adaptivního podvozku, tedy elektronicky řízené tlumiče, ale obyčejný zadní stabilizátor i výchozí „otevřený“ zadní diferenciál bez podpory torque vectoringu. To je asi nejrozumnější kombinace.|
Zdroj: Svět motorů