Martin Vaculík a ojetá Škoda Rapid 1.2 TSI 8V: Co mělo zlobit, nezlobí
1
/
70
Prohlédnout znovu
Martin Vaculík a ojetá Škoda Rapid 1.2 TSI 8V: Co mělo zlobit, nezlobí
Škoda Rapid Spaceback
|
Svět motorů
Motor 1.2 TSI ze staré řady EA 111 trpěl při svém příchodu na trh v roce 2009 četnými dětskými nemocemi. Rapid však v roce 2012 dostal už jeho maximálně vylepšenou verzi.
|
Svět motorů
Škoda Rapid
|
Svět motorů
Vzhledem k ceně a nízké hmotnosti je překvapivé, jak velký má vůz zavazadelník. Ten u liftbacku má objem celých 550 l a ani kratší spaceback s 415 litry není špatný.
|
Svět motorů
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Když jsme vůz přebírali k testu, měl najeto 253 114 km. Když jsme jej vraceli, svítilo na tachometru už o 1000 km více.
|
auto.cz/Petr Homolka
Jeden z mála prvků výbavy chudého kusu byl malý kožený paket. Obšití volantu i řadicí páky sneslo porci najetých kilometrů nečekaně dobře – mnohé jiné rapidy měly s tímto problém.
|
auto.cz/Petr Homolka
Co je tvrdé, to se neošoupe. Tedy interiéru rapidu byla vyčítána lacinost a záplava tvrdých plastů, ale i po 250 000 km vypadá stále stejně.
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Když vytočíte regulátor teploty zcela doprava, tiše cvaknou relé a spustí se přídavné elektrické topení. Překvapivé je, že Rapid 1.2 TSI k němu dostal posílený alternátor, baterku však nikoliv. Ta je malá 44 Ah a při častých krátkých jízdách hodně trpí.
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Co se protikorozní ochrany týká, rapid je nejzdařilejší z moderních škodovek. Ani nárazník po menším karambolu přitisknutý na blatník zde nemá tak fatální důsledky jako třeba u druhé generace octavie.
|
auto.cz/Petr Homolka
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
auto.cz/Petr Homolka
Kdyby byl motor vyměněný, je jeho typ (číslo už se léta nepíše) vyražený v servisu náhradní technologií. Výrobce si totiž u náhradních dílů zjednodušuje život, a když je blok stejný pro několik verzí motoru, vyražení typu nechá na servisech. Zde šlo o ražbu z výrobního závodu, takže motor byl původní.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Škoda Rapid 1.2 TSI
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Zkušený mechanik Jiří Hrůza začal měřením kompresních tlaků. Vytahuje zapalovací kabely, demontuje svíčky, odpojuje vstřikování. Pomocník drží plný plyn a spouštěč, mechanik tiskne digitální tlakoměr se záznamem k otvoru po svíčce
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Dále se Jiří Hrůza vrhl na hodnocení rozvodového řetězu
|
Svět motorů/Martin Vaculík
U motoru testovaného vozu rychle získáváme jistotu, že jej ještě nikdo neměnil. „Takto tmel mezi horním krytem a víkem ventilů nanese jen stroj ve výrobním závodě,“ vysvětluje nám Jiří Hrůza.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Po aretaci vačkové hřídele (kdy nás překvapilo, kolik karbonu je v odvětrání ventilového víka) speciálním přípravkem se vymontuje hydraulický napínák a místo něj přijde dutý kus, kterým mechanik zasune posuvné měřítko.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Po aretaci vačkové hřídele (kdy nás překvapilo, kolik karbonu je v odvětrání ventilového víka) speciálním přípravkem se vymontuje hydraulický napínák a místo něj přijde dutý kus, kterým mechanik zasune posuvné měřítko.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Po aretaci vačkové hřídele (kdy nás překvapilo, kolik karbonu je v odvětrání ventilového víka) speciálním přípravkem se vymontuje hydraulický napínák a místo něj přijde dutý kus, kterým mechanik zasune posuvné měřítko.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Hodnoty přes 74 mm znamenají už nebezpečné prodloužení řetězu a nutnost jeho výměny. Naměřili jsme 74,84 mm
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Jiří Hrůza nám ochotně demontoval sání (není to tak jednoduché, obsahuje vodní mezichladič stlačeného vzduchu) a endoskopem nás nechal nahlédnout do sacích kanálů testovaného kilometrového rekordmana.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Jiří Hrůza nám ochotně demontoval sání (není to tak jednoduché, obsahuje vodní mezichladič stlačeného vzduchu) a endoskopem nás nechal nahlédnout do sacích kanálů testovaného kilometrového rekordmana.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Překvapilo nás, jak málo úsad je na prvním , druhém i třetím sacím ventilu.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Překvapilo nás, jak málo úsad je na prvním , druhém i třetím sacím ventilu.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Překvapilo nás, jak málo úsad je na prvním , druhém i třetím sacím ventilu.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Trochu hůře na tom byl jen ventil čtvrtého válce, protože přesně do jeho kanálu ústí odvětrání klikové skříně.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Přesto všude byl stav lepší než u pozdějších motorů EA 211 1.2 TSI 16V Euro 6, kde ventily takto vypadají obvykle už po 100 000 km.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Při prohlídce zespodu jsme objevili chybějící kryt (nový by stál 1865 Kč) a úniky oleje kolem kompresoru klimatizace.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Jeho držák je totiž zároveň konzolou olejového filtru a alternátoru. Mezi ním a blokem tak procházejí olejové kanály, kolem nichž je drobné gumové těsnění.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Na originálních tlumičích jsou vyražená data výroby
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Když na zadních byla číslovka 14...
|
Svět motorů/Martin Vaculík
...na předních dokonce přesné datum 21. 03. 14, můžeme je s vysokou mírou jistoty považovat za původní.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Za nejistotu přední nápravy mohly změklé a částečně už i popraskané silentbloky předních ramen – konkrétně větší, zadní
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Oleštěná plocha jasně ukazuje, že už se dvě části pryže třou o sebe, což znamená vrzavé zvuky a samovolné změny postavení kol při jízdě. To se následně potvrdilo i měřením geometrie , kde jsme přední nápravě zjistili rozbíhavost místo sbíhavosti.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Oleštěná plocha jasně ukazuje, že už se dvě části pryže třou o sebe, což znamená vrzavé zvuky a samovolné změny postavení kol při jízdě. To se následně potvrdilo i měřením geometrie , kde jsme přední nápravě zjistili rozbíhavost místo sbíhavosti.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Měření na válcové zkušebně společnosti Auto Jarov přineslo zcela překvapivých 98,1 kW – tedy o celých 21,1 kW víc, než udává výrobce. Podobně točivý moment byl s hodnotou 188 o pěkných 11 Nm vyšší.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Měření na válcové zkušebně společnosti Auto Jarov přineslo zcela překvapivých 98,1 kW – tedy o celých 21,1 kW víc, než udává výrobce. Podobně točivý moment byl s hodnotou 188 o pěkných 11 Nm vyšší.
|
Svět motorů/Martin Vaculík
Před startem Portugalské rallye: Uhájí Neuville první místo?
Za volantem omlazené Škody Octavia: Ptejte se, co vás zajímá!
Ford Escort Mk2 (1974-1980): Tři tituly mistra světa
Vladimir Putin má novou limuzínu. Aurus vylepšil laciný rolls jménem Senat
Toyota údajně pracuje na dalším sporťáku. Mohla by zatopit Miatě
Šance pro Evropu? Jeep Gladiator dostane plug-in hybrid