Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Francouzské zmatky při záchraně světa: Tvrdě zdaní SUV, pak omezí příspěvek na elektromobily

Ondřej Mára
Diskuze (123)

Zájemci o velká SUV si ve Francii od příštího roku sáhnou hlouběji do kapsy, zájemci o elektromobil si pak připlatí o pár let později.

Francouzský parlament během tohoto týdne odsouhlasil návrh, díky kterému se může ekologická daň pro vozy s vysokými emisemi vyšplhat od příštího roku až na 20.000 euro (510.000 Kč), informovala agentura Bloomberg. Největší dopad se přitom očekává na populární segment SUV a užitkových vozů.

Ekologická daň pro vozy s vyššími emisemi CO2 není pro Francouze žádnou novinkou, do konce tohoto roku však se však mohla vyšplhat nanejvýš k částce 12.500 euro (319.000 Kč). Francouzští zákonodárci však obhajují zvýšení daně snahou o ochranu ovzduší a životního prostředí.

Popularita SUV přitom na francouzském trhu, stejně jako jinde ve světě, stále strmě stoupá. Za 11 měsíců roku 2019 vzrostl počet nových prodaných SUV dokonce až o 30 %, uvádí Blomberg s odkazem na pařížskou konzultační společnost Inovev. Vozy z kategorie SUV jsou však těžší, mají vyšší spotřebu a s tím jsou spojené i vyšší emise CO2.

Nelze se tak divit očekávání francouzského monstra financí, podle jehož odhadů by zavedení zvýšené daně mohlo přinést do státní kasy až 50 milionů euro ročně (cca 1,3 miliardy korun). A ty se rozhodně budou hodit.

Francie totiž podporuje své občany dotacemi na pořízení nového bateriového či vodíkového elektrického vozu, které mohou do roku 2020 dosahovat částky až 6.000 euro (153.000 Kč). Jediným omezením je konečná cena vozu, která nesmí přesáhnout sumu 45.000 euro (cca 1.150.000 Kč).

Trochu paradoxně však působí oznámení, že navzdory zvýšení ekologických daní pro SUV a užitkové vozy se francouzská vláda chystá od roku 2021 až 2022 vydávané příspěvků na pořízení elektromobilu omezit. Francouzská snaha o záchranu planety tak začíná působit poněkud zmateně.

Pro spotřebitele jde o dvojí trest. Trh s elektromobily se nenastartuje bez silných nákupních pobídek,“ komentuje situaci Luc Chatel, šéf francouzské Automobilové platformy PFA, která sdružuje automobilový průmysl ve Francii.. „Každý něco ztratí: průmysl, příroda a kupní síla Francouzů.

Jen za minulý rok přitom francouzská vláda vyplatila v pobídkách k investicím do elektromobility okolo 550 milionů euro, tedy okolo 14 miliard korun.

Ondřej Mára
Diskuze (123)

Doporučujeme

Avatar - palix
4. 1. 2020 21:19
Re: Francouzi
Nie žeby sa mi to páčilo, že firmy s tak dlhou tradíciou nakoniec skončili u Peugeota, skôr mi je ľúto. Taliani asi niečo pokašľali, keď z automobilky, ktorá v 50, 60, 70, 80 rokoch vyrábala nádherné autá, spravili fabriku, ktorá sa nedokáže udržať na trhu a nevie spraviť poriadne nádherné auto s dobrou technikou :(.
Rovnako Opel...
Na druhej strane ako sa hovorí "japonec na konec"... Hádam Japoncom ostane zdravý rozum. Z vyjadrení, ktoré som čítal od predstaviteľov Hondy (nedávno), Mazdy.. a ako vidíme z hybridov a vodíkových áut u Toyoty... sa mi zdá, že práve oni pôjdu správnym smerom do budúcnosti. Do elektromobility sa až tak tvrdohlavo nehrnú...
Zatiaľ sa zdá, že Japonci si ma už raz chytili svojím 2,0 atmosferickým motorom v dobách 3 valcových 1,0 turbo motorov a ich pohľad do budúcnosti je sympatický.
Avatar - del42sa
4. 1. 2020 12:05
Re: Francouzi
nechval dne před večeří ;-)
3. 1. 2020 09:57
Re: Cílem neosocialistů
Pan ekonom Hamuna mi vysvětloval, že máme dráž než v DE právě kvůli tomu, že je tady nižší kupní síla. Je to přeci ekonomická zákonitost to ty taky nevíš?
Avatar - Barrichello
29. 12. 2019 22:14
Re: Co se změnilo od středověku?
:-) :-) :-)
Jasně, to jedno auto to vytrhne, hehe. Lepší je vytěžit miliony tun surovin, postavit továrnu na baterku, další na EV auta, další na dobíječky, další na větrníky a solární panely a koupit si EV auta a nabíjet ho proudem z uhelky.

HAHAHA
Avatar - palix
29. 12. 2019 17:12
Re: Co se změnilo od středověku?
Tiež mám rád autá, ale dnes by som nešiel do nejakého extrémne výkonného auta hlavne z pohľadu ekológie. Problém je, že dnes sme si zvykli na silné autá a to, čo bolo silné pred 20 rokmi je dnes neakceptovateľné pre mnohých vodičov...