Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
Ford Explorer
68 Fotogalerie

Ford Explorer dostane levnější baterii LFP. Bude i ve Škodě Enyaq na stejném základu?

Ondřej Šámal

Druhý elektromobil od Fordu na evropském trhu stojí na platformě MEB koncernu Volkswagen. Explorer ovšem na rozdíl od svých bratranců již dostal levnější akumulátor typu LFP.

Nový Ford Explorer, který s americkým jmenovcem sdílí pouze název, se představil již loni 21. března. Do výroby zamířil ale teprve před několika dny. Za zpožděním a několikrát odkládaným startem produkce stál především fakt, že Ford chtěl svůj elektromobil vybavit jinými akumulátory. Místo tradičních Li-Ion článků typu NMC (nikl-mangan-kobalt) Američané nasazují variantu LFP (lithium-železo-fosfát), které se hojně vyskytují u čínských aut a využívají je také základní verze Tesel 3 a Y.

Tahle technologie má hned několik výhod: proti NMC je levnější, odolnější vůči zahoření a má delší životnost (respektive vydrží více nabíjecích cyklů). Nevýhodami mohou být kratší dojezd a nižší dobíjecí výkon. Přesto pokud se má elektromobilita v Evropě výrazně rozšířit, bude muset k nasazení akumulátorů LFP dojít v mnohem větší míře než dosud.

Video placeholder
Výroba elektrického Fordu Explorer • Ford

Ford Explorer aktuálně z továrny v Kolíně nad Rýnem vyjíždí ve verzi s LFP akumulátorem s kapacitou 84 kWh a dojezdem až 602 kilometrů, v průběhu letošního roku se přidá také levnější provedení s 55 kilowatthodinami. Americká automobilka do svého německého závodu s roční kapacitou 250.000 aut investovala dvě miliardy eur (necelých 50 miliard korun). Vedle klasického SUV zde bude vznikat také varianta Coupé, jež se světu představí 10. července.

Vzhledem k tomu, že explorer využívá platformu MEB koncernu Volkswagen, se dá očekávat, že k technologii LFP minimálně částečně přijdou také Němci. A také Škodovka, která na tomto základu staví své lokálně bezemisní SUV Enyaq.