Fiat Grande Panda má zachránit srbskou ekonomiku. Zatím se to nedaří
Závod Fiatu v srbském Kragujevaci je dekády důležitou součástí tamní ekonomiky, a to hlavně exportu. Jenže s koncem modelu 500L se tam už roky nic neděje. Změnu má přinést nový model Grande Panda. A ta trochu vázne.
Slavnostní spuštění výroby modelu Grande Panda proběhlo už loni v červenci. Naplno se sériová výroba měla rozeběhnout v říjnu. Pak se mluvilo o listopadu a spekulovalo se, že to možná nebude dřív než v březnu 2025. Zaznívaly názory, že auto do zásuvky nikdo nechce, a proto se to celé odložilo. Srbové začali být nervózní, protože jde v kraji o velké téma. Zaměstnanci sedí doma s minimální mzdou a export země vázne.
S koncem loňského roku vystoupil s projevem prezident Aleksandar Vučić a přislíbil spuštění výroby Fiatů třetí týden ledna. Srbská média se v posledních dnech ptají, zda se to skutečně stane. Část tvrdila, že prezident to přece musí vědět. Vučić 21. ledna ujistil, že výroba se rozeběhne „v těchto dnech“. Ale nestalo se tak.
Šéf odborářů závodu v Kragujevaci pro deník Danas ještě na konci ledna uvedl, že od vedení slyší spoustu frází, ale konkrétní datum žádné. Také na prezentaci modelu pro novináře, která proběhla minulý týden v Miláně, se mluvilo o spuštění výroby „v těchto dnech“.
Srbští ekonomové předpokládají, že když továrna vyrobí 100 tisíc elektrických pand, poskočí tamní ekonomika o 4,3 procenta. Jenže se zároveň ptají, zda jde v současné situaci tolik vozů v Evropě udat, a zaznívá, že to bude nejspíše sotva polovina.
Zde je zajímavé, že v Srbsku se podle tamních médií předpokládá, že se tam bude vyrábět jen elektrická verze vozu, oficiální informace ale počítají i s mild-hybridním provedením a pro mimoevropské trhy i s čistě benzinovou verzí. To je podle Srbů jen „možnost“, která může přijít.
Je z toho nakonec i tradiční srbské téma o tom, jak je tento národ odkázán na svévoli mocných. Tamní experti hořekují, jak země visí na rozhodnutí koncernu Stellantis a samozřejmě na tom, jak moc si lidé v západní Evropě budou kupovat vozy do zásuvky, a přesněji Fiaty do zásuvky.
Srbsko navíc závodu, který ze třetiny vlastní (dvě třetiny má Stellantis), přislíbilo dotace v celkové výši 48 milionů eur. Prezident je obhajuje s tím, že závod dává lidem práci a když se mu bude dařit, budou mít více peněz všichni Srbové. Vláda také připravila dotační program 5000 eur na každý zakoupený elektromobil. Ten nebude pouze na Fiaty, předpokládá se ale, že si občané s národním cítěním budou pořizovat nejvíce právě je.
