Factory Five Racing F9R s monstrózním 9,5litrovým dvanáctiválcem
Společnost Factory Five Racing Inc. nabízí první ochutnávky vzhledu své nové vlajkové lodi. Model F9R vedle agresivních linií zaujme i vidlicovým dvanáctiválcem ve své přídi.
Společnost Factory Five Racing Inc. se sídlem ve Wareham ve státě Massachusetts na východním pobřeží Spojených států amerických byla založena v roce 1995 a může se pochlubit poměrně pestrou paletou replik i vlastních modelů.
V případě replik hraje prim několik provedení roadsterů ve stylu Shelby Cobra a kupé Shelby Daytona, jimž sekundují hot rod roadstery, kupé a pick-upy, které připomínají klasické osmiválce Ford z let 1933 až 1935. Vlastní modely pak představují kupé a roadstery 818 s motory Subaru před zadní nápravou a supersport GTM s vidlicovým osmiválcem z produkce General Motors, umístěným rovněž před zadní nápravou.
Factory Five Racing Inc. od začátku roku 2018 pracuje na vývoji své nové vlajkové lodi. V první fázi byly zkoušeny nové vývojové i výrobní postupy a výsledkem se stal prototyp vozu s označením GTF.
Na jaře roku 2019 požádala společnost designéra Phila Franka, pracujícího mimo jiné i na liniích supersportu Saleen S7, aby spolupracoval s Jimem Schenckem na návrhu druhého tvarového řešení GTF. To se mělo stát možnou alternativou pro první verzi, kterou nakonec překonalo a stalo se základem pro nový model, který je nyní označován F9 a F9R.
Zároveň s tímto postupem vývojem byl na SEMA Show v listopadu 2019 představen prototyp šasi s vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 9,5 l, výkonu 552 kW (750 k) a točivém momentu 949 N.m. Tento motor pochází od australské společnosti V12LS a ta je jej vyvinula na základech osmiválce LS-1 z produkce koncernu General Motors.
Plně pojízdný podvozek s vidlicovým dvanáctiválcem zaujal a i díky němu se zvedla vlna zájmu o vzhled připravovaného modelu. Factory Five Racing Inc. i díky tomu již nyní nabízí první vizualizace modelu F9R. Ten je připravován především pro využití na závodních okruzích. Model F9, který bude více zaměřen na použití v běžném silničním provozu se má lišit provedení předních i zadních partiích, které nebudou zdobit tak výrazné aerodynamické prvky.
Karoserie modelů F9R i F9 mají být celé vyrobeny z kompozitních materiálů. Dvoumístné kupé klasické koncepce s rozvorem náprav 2,64 m, šířkou 1,98 m a výškou 1,16 m má mít pohotovostní hmotnost pouze 1088 kg. Dvanáctiválec má představovat vrchol v nabídce pohonných jednotek, ale do přídě má být možné uložit i small block osmiválce z produkce koncernů Ford a General Motors.
Factory Five Racing Inc. v současnosti plánuje na rok 2020 pokračování vývoje modelů F9R i F9 a pokud vše půjde podle plánu a bez komplikací, pak se začátkem roku 2021 můžeme dočkat zahájení výroby vozů pro zákazníky.
Zdroj: Factory Five Racing Inc.